Heb vandaag de 3e iui achter de rug, maar begin me nu echt af te vragen of het wel zin heeft om hier mee door te gaan. Hier ff op een rijtje hoeveel er iedere iui is geïnsemineerd: iui 1: 1,1 miljoen iui 2: 500.000 iui 3: 700.000 Aan het begin van dit traject is ons verteld dat als de aantallen erg laag liggen we na de 3e iui over zullen stappen op ivf/icsi. Maar toen ik vandaag vroeg aan de behandelaar of het wel zin heeft bij een aantal van 700.000 was het antwoord dat dit wel degelijk zin heeft. Dat dit juist de aantallen zijn die ze graag willen zien. Terwijl ik toch overal op internet lees dat het minimaal 1 miljoen moet bedragen wil het zin hebben. Ik weet het ff niet meer hoor.... Wie of wie is zwanger geworden van deze aantallen?
Mijn gyn vond het niet zoveel nut hebben.Wij zijn bij 0.7 mln meteen met ICSI gestart en hebben nooit IUI gehad.
Tja, ze zeggen dat niets onmogelijk is, maar volgens de richtlijnen (van de NVOG bijvoorbeeld) heb je er toch tussen de 1 en 5 miljoen nodig voor IUI.. Ik zou m'n tijd niet willen verspillen aan behandelingen met deze aantallen.. Hoe vaak willen ze het jullie laten proberen? Of is er nog helemaal niet over het vervolg gesproken?
Niets is onmogelijk, maar ik vind de opmerking dat 'dit juist de aantallen zijn die ze willen zien' erg opmerkelijk en dubieus. Ik ken iemand die zwanger is geworden van iui onder het miljoen, maar algemeen wordt gesteld dat de kans daarop echt nihil is.
Precies, ook ik vind het dubieus dat ze zegt dat dit juist de aantallen zijn die ze willen zien. Aan het begin van dit traject is gezegd dat bij lage aantallen we na 3 x over zullen stappen naar ivf/icsi. Maar nu zeggen ze steeds dat het wel zin heeft. Ze zei ook dat dit de aantallen zijn die ze ook zien bij donorzaad. Ik kan me daar niets bij voorstellen.... Maar moet ik er wel weer aan toevoegen dat ze zeggen dat het umcg een nieuwe manier in het lab heeft van opwerken. Het gaat geloof ik 2 x door de centrifuge waardoor alleen het allerbeste zaad terug wordt geplaatst. Dus als ze de 'oude' manier van opwerken zouden hanteren dan zouden ze het dubbele overhouden met daar tussen ook zaad wat niet snel is. Nu dus alleen maar supersnel zaad.... Ze willen dit ook op hun website aan gaan passen zodat men weet dat iui zin heeft vanaf 500.000. Maar zelfs bij het terug plaatsen van 1.400.000 heb ik zo mijn twijfels. Ik zie het als tijd verspillen. En aangezien ik ook niet meer de jongste ben denk ik dat ik maandag toch ff met ze ga bellen.....
Ik heb gisteren een punctie gehad voor ICSI en mijn man heeft 2,5mln zaadcellen ingeleverd. Vorige keer waren het er veel meer, en bij ons is nooit over IUI gesproken.
Wij hadden ook zulke aantallen en zijn toen door verwezen voor ivf/icsi. En toen werd ik spontaan zwanger. IUI is natuurlijk een stuk minder kostbaar, en als je eenmaal bent overgestapt naar IVF dan ga je niet meer terug in het proces. Als je leeftijd ook meespeelt kan ik me echter wel voorstellen dat je sneller overstapt naar IVF.
Mijn vriend had bij iui ook heel weinig zaadcellen, we hebben toen 1 poging gedaan, mislukt dus, en zijn toen meteen overgestapt op IVF.. Maar ja, er hoeft uiteindelijk maar 1 goed celletjes tussen te zitten wat naar jouw eitje vliegt en 't is raak hé, dus niks is onmogelijk lijkt me..
Nou ik vind dat ze je voor de gek houden hoor! Bij ons insemineren ze niet eens als het onder de miljoen is! Als dat 1 keer is doen ze dat wel maar als het de ronde daarna weer zo is gaan ze niet door met IUI! Dus vind het een beetje vreemd dat ze jullie zo aan t lijntje houden. Wat was de score tijdens de onderzoeken vóór de IUI's?
Is dat voor het opwerken of na het opwerken? Mijn vriend heeft nl steeds rond de 20 miljoen voor opwerken en na opwerken is het dus steeds rond de miljoen.
Ja heb zelf ook het idee dat ze ons aan het lijntje houden. De score tijdens de onderzoeken was heel slecht: 3 miljoen voor opwerken. Zijn toen gelijk doorverwezen naar een ander ziekenhuis voor ivf/icsi. Toen tijdens de onderzoeken hadden we 16 miljoen zaadcellen (voor opwerken) Voor opwerken zitten we wel steeds rond de 20 miljoen...
Nou dan zal ik als ik jou was vragen om ICSI. En het is natuurlijk ook wel zo dat 1 zaadje genoeg is. Mijn man heeft wel eens 20 mln gehad (na opwerken) en was ik niet zwanger, ook een keer 6 mln (na opwerken) en toen was ik wel zwanger. Dus aantallen zeggen niet zoveel maar als het onder de miljoen komt doen ze in mijn zkh ICSI en echt geen IUI meer.
De opmerking 'dat je maar 1 zaadje nodig hebt' is trouwens ook niet helemaal waar. Het is als bij een peloton wielrenners: ze hebben elkaar nodig om bij de finish te komen. Ik zou idd eens een goed gesprek houden in je ziekenhuis en zeker niet instemmen met meer dan drie iui's. Sterkte! Hoop toch dat het snel raak is voor jullie!
Ik werd zwanger na mijn 4e IUI poging, waarbij er slechts 500.000 (0,5 miljoen) zaadcellen waren na opwerking! Bij ons in het ziekenhuis (CWZ) vonden ze alles boven de 700.000 goed. Ik had ook het gevoel dat ze me aan het lijntje hielden. Hadden ook al eens een score van slechts 160.000 gehad en toch wilden ze verder met IUI. De 4e poging zou dus ook onze laatste poging zijn, want wij wilden niet verder met IUI, en toen was het raak...
Volgens de richtlijnen van de NVOG mag een IUI-behandeling eigenlijk niet eens uitgevoerd worden bij minder dan 800.000 zaadcellen.. Ze werken er ook wel met belachelijk slecht donorzaad, als dit daar de aantallen zijn.. Wij hebben ooit donorzaad bij de grootste spermabank ter wereld gekocht, van de meest slechte kwaliteit die ze daar hebben (omdat dat het goedkoopst was ) en dat leverde altijd tussen de 4 en 5 miljoen zaadcellen per IUI op.. Overigens; wat Merah zegt. Je hebt niet 'maar 1 zaadje nodig'. Bij ICSI heb je, technisch gezien, één zaadje nodig, maar bij natuurlijk zwanger worden of met IUI heb je er helaas veel meer nodig, omdat ze anders hun bestemming niet eens bereiken..
Bij mij waren de eerste keer iui meer zaadcellen dan de 2 de keer( onder de miljoen) en toch zwanger geworden ben helemaal niet door verwezen om voor ivf te gaan. Raar dat het bij iedere gynecoloog anders gaat😠
Geen idee, doen ze wel aan opwerken bij ICSI? Nooit van gehoord iig. Het is het aantal dat hij een kwartier na inleveren te horen krijgt.
Wat fijn Niandra dat jij bij zulke lage aantallen wel zwanger bent geworden Als ik jouw bericht weer lees krijg ik toch weer een klein beetje hoop. Maar de kans lijkt mij toch nihil bij zulke lage aantallen... Gelukkig maar dat jullie de 4e poging toch nog hebben gedaan. Lekker genieten van een welverdiende de zwangerschap meid!!
Ja lijkt mij ook. Toch zeggen ze steeds weer dat aantallen niet veel zeggen. Lijkt mij toch dat des te minder zaadcellen, de slagingskansen ook omlaag gaan. En voor iui liggen de slagingskansen maar op 8% per keer. Lijkt mij dat als je minder zaadcellen hebt dit percentage ook omlaag gaat...
Hoi, Wilde graag ook nog even reageren. Of het echt zin heeft weet ik niet, maar het is niet onmogelijk om met weinig zaad zwanger te worden via IUI. Ik ben zwanger geworden met zaad van nog net geen 500.000 (bij de 2e poging). Dus het kan wel. Afspraak was wel dat als het na de 2e poging ook niet raak was we dan verplicht door zouden gaan met IVF. Het protocol van het ziekenhuis was dat het zaad tenminste boven de 1 miljoen moest liggen. Dus ja het is wel een beetje dubbel