lakens of dekbed?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Ellen291982, Feb 5, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Oke ik ben met de uitzet bezig en koop elke maand wat spullen.

Nu heb ik een vraag.

Ik heb een lakentje gekocht (onze baby komt in de maand juni) Maar ze hebben het op die lijstjes van de uitzet over boven en onderlakens. ik heb nu alleen een bovenlaken en heb geen idee waar een onderlaken te krijgen (we hebben een v&d en een hema en beide winkels kan ik het niet vinden)
    nu heb ik de babywalz (de catalogus) ook liggen en daar verkopen ze dekbedjes. Mag je baby daar nou wel of niet onder liggen?
    Ik weet dat er wat was waar je de baby beter niet onder kon leggen.

wat is het beste? Waar kan ik de baby het beste onder leggen?
    En vanaf wanneer leg je je baby in de slaapzak? Kan en mag dit ook al vanf het begin?

2. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    1,194
    1
    0
    Venray
    Volgens mij mag je baby niet onder een dekbedje liggen...

3. xaar

xaar Actief lid

Jul 31, 2008
    398
    0
    0
    een onderlaken is het lakentje wat je over je matras doet. Tegenwoordig gebruik je vaak een matrashoes, hoe-noem-je-dat, zoeen met elastiek erin dat het goed blijft zitten. Sommige gebruiken een gewoon lakentje over een matras.
    Een bovenlakentje is waar je kindje onder ligt en daarbovenop komt een dekentje (katoen of wol). Je kan ook een dekbedovertrek(dus zon hoes) gebruiken en daar een dekentje indoen.
    Een echt dekbed word erg afgeraden tot wel een jaar of 1,5 geloof ik. Ivm verstikkingsgevaar.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    dekbedjes worden zelfs tot 2 jaar afgeraden.

Wij gebruiken vanaf het begin een laken en 1 of 2 dekentjes, afhankelijk van de temperatuur in de kamer.

Zo'n onderlaken is gewoon een hoeslaken voor om het matrasje. Die verkopen ze wel bij de hema.

5. Jacqueline68

Apr 14, 2008
    66
    0
    0
    Nijmegen
    Eens met Xaar.

Bij de Hema kun je matrashoeslakens vinden bij de babyspullen onder de namen 'hoeslaken wieg' of 'hoeslaken ledikant'.

6. xaar

xaar Actief lid

Jul 31, 2008
    398
    0
    0
    Hoeslaken, dat was het woord dat ik zocht !
    stomme hormonen hahahaha

7. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik ben ook zo lekker slim dan he dat ik dat niet wist van die onderlakens. Ik heb hoeslakens gehaald en een gewoon lakentje dus.

Wat raar dat ze die dekbedjes verkopen dan. Maar het waren dus wel de dekbedjes die afgeraden worden,
    heel erg bedankt dames. Ik ga op zoek naar een dekentje voor boven mijn lakentje.

8. wendyp

wendyp Niet meer actief

Wat je wel kan doen, dat hebben wij ook. Wij hebben ook gewoon die dekbedhoezen voor op sasha dr bed, alleen hebben wij er ipv een dekbed hebben we er een deken in gestopt.

Dat met dat lakentje dekentje heb ik nooit wat gevonden, dat blijft hier echt niet goed liggen haha.

9. Dorientje

Dorientje Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,385
    0
    0
    erembodegem
    Hier gaat het ook zo.

Een dekbedhoes met een 100% katoenen deken erin.

10. sinada

sinada Niet meer actief

Wij hebben een duo deken. Hier gaat een gewone overtrek overheen. Ideaal.

11. tinke

tinke Actief lid

Jul 25, 2008
    170
    0
    0
    Abcoude
    Wij doen gewoon een bovenlakentje met een dekentje en dan de bovenkant omvouwen. Kan me herinneren dat dat heerlijk ligt en ik vind het er ook zo gezellig uitzien.

12. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Is niet zo vreemd hoor, Babywalz is een Duits bedrijf en in Duitsland wordt het niet afgeraden en dus gewoon gebruikt. Net als die zij kussen voor tegen de spijlen van het ledikantje.

13. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    Vaak wordt een duodeken verwart met een dekbed.
    Je mag geen synthetisch dekbed of van dons gebruiken omdat de kindjes dan hun warmte niet kwijt kunnen en dat wiegedood kan veroorzaken, net zoals je geen fleecedeken in combinatie met een lakentje mag gebruiken. Een duodeken is van dezelfde stof (katoen) als een dekentje wat je bij een lakentje gebruikt alleen dan gewoon wit en twee dekentjes met klitteband aan elkaar, dus in de winter kan je ze samen gebruiken en in de zomer 1. Een duodeken mag je wel gewoon gebruiken.

14. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik gebruik ook zo'n duodeken hoor, laten we dat voorop stellen. Maar dan heb ik nog wel een vraag over een dekbed.

Overal lees ik hier dat kindjes hun warmte niet kwijt kunnen, maar dan is het toch ook niet goed voor volwassenen, lijkt mij? (ja noem het een stomme vraag, blond hé?)

15. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

Sep 23, 2008
    2,810
    0
    0
    verkoopster
    mijn kleintje word ook in juni geboren en ik ga het bedje zo opmaken: molton, onderlaken, laken en een fleece deken (wel zo 1 voor een ledikant) ik heb er 2 dus als jet koud wordt kan ik er 2 opdoen .
    Ik heb ook een klein slaapzakje gekocht bij de hema ik weet niet of ik m mag gebruiklen maar dat hoor ik dan wel van de kraamverzorgster

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wendy, wij volwassenen, en oudere kinderen kunnen bewust het dekbed van ons afleggen als we het te warm krijgen.
    Kleine kindjes, en zeker baby's kunnen dat niet. Natuurlijk heb je kindjes die het dekentje wel wegtrappen, maar ook genoeg kindjes die gewoon blijven liggen, en alleen maar huilen als het te warm/te koud is. Te koud is niet zo erg, even warmer instoppen, evt kruik en klaar. Maar van te warm worden ze suf, en heb je een kans dat ze niet gaan huilen, maar te suf worden, met heel soms een verdrietig resultaat :(

17. limmeke

limmeke VIP lid

May 28, 2008
    17,318
    0
    0
    baby kan warmte niet kwijt omdat een baby nog niet kan zweten.. dat is het verschil met ons volwassenen.

slaapzakjes mogen direct vanaf het begin, waar je op moet letten is dat halsopening en armgaten niet te groot zijn, zodat baby er niet in weg kan zakken

18. MissMama09

MissMama09 Fanatiek lid

Mar 3, 2008
    1,623
    0
    0
    Wij hebben een dekbedovertrekje met daarin een duodeken. Dit mag toch wel? Kleine komt in april dus ik weet niet of er dan zegmaar al een 'enkel' deken van kan maken...?

19. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Zo'n duodeken is normaal gesproken wel ademend genoeg.
    En of je een dekbedhoes(overtrekt) of lakentje gebruikt maakt niet zoveel uit. Dat is alleen een laagje dun stof extra.

20. Niki

Niki Fanatiek lid

Dec 13, 2005
    1,663
    1
    0
    Venlo
    Ik neem aan dat het geen echte fleecedeken is, want een echte fleecedeken is namelijk niet luchtdoorlatend en als je kleintje daaronder komt dan is er grote kans op stikgevaar! Is mij verteld...

Share This Page