1e babywas sorteren?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door babyke, 31 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babyke

babyke Bekend lid

30 aug 2009
    901
    0
    0
    thuis blijf mama
    Brabant
    Hoi,

Ik ben van plan de aankomende dagen met het mooie weer aan de babywas te beginnen.
    Net heb ik alvast alles op kleur bij elkaar gelegd maar wil voor de zekerheid vragen ofdat het goed is voordat het dadelijk af geeft of zo.

Nu ligt het als volgt bij elkaar:

Wit
    Roze
    Overwegend wit met roze kleurtjes erin
    Overwegend wit met verschillende kleuren erin
    Overwegend wit met grijs

Wat overblijft is effe grijs,paars,rood,spijkerstofkleur,blauw,en een rood/grijs gestreept pakje.Van deze dingen weet ik nu niet waar ze bij moeten?

Hebben jullie misschien ook tips wat ik tegen het eventuele afgeven kan doen?

2. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb eerst alles uitgespoeld, voordat ik het in de wasmachine stopte. Zo zie je gelijk of iets heel erg afgeeft. Meeste ging best goed. Maar een enkele broek gaf met uitspoelen heel erg af.

3. Trees

Trees Niet meer actief

Mijn moeder zweert erbij dat je het eerst een nacht moet laten weken in koud water met een scheut azijn.

Ik vond dat teveel gedoe, maar heb wel azijn als ´wasverzachter´ gebruikt. Dat schijnt ook goed voor het behoud van de kleuren te zijn.

Je hebt ook nog van die colorcatcherdoekjes voor in de wasmachine als je echt geen risico wil nemen. Ik heb daar zelf geen ervaring mee en met azijn in het wasverzachterbakje is alles goed gegaan. Ondanks dat het hier heel veel roze en rood is.

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik sorteer zelf op:
    1) licht: licht grijs, wit,lichtblauw,lichtroze: alles wat geen gevarenkleur is, wel een 1/2 colorcatcherdoekje erbij.
    2) donker: spijker,zwart,donkerblauw,alles wat donker is.
    3) felroze,donkerroze en rood met 1/2 colorcatcherdoekje.

Problematische kleuren als turqouise en geel, die blijven maar afgeven wacht ik mee totdat ik een mand vol heb of wat ik op de hand. Paars was ik mee met een donkere was als er verder negens wit aanzit.

Dingen als Rood-grijs gestreept gooi ik bij de roze-rode was.

Nog nooit heb ik verkleurde was gehad!

5. Druif2008

Druif2008 Actief lid

16 aug 2008
    287
    1
    0
    Hoe zit het eigenlijk met wasmiddelen?
    Mag je geen wasverzachter gebruiken of maakt dat niet uit?

Als wasmiddel gebruik ik altijd Robijn. Ik dacht er aan puur & zacht te gebruiken, mag dit of moet ik een speciaal wasmiddel kopen?

6. tico

tico Fanatiek lid

14 jul 2008
    1.311
    0
    0
    hoi hoi,
    Wat een gedoe he doe wasjes sorteren? In het begin deed ik ook heel krampachtig alle kleurtjes bij elkaar zoeken, maar nu niet meer hoor. Ben erachter gekomen dat heel weinig babykleding afgeeft, en zeker dingen waar kleurtjes en wit in zit geven niet af want anders word het witte in de kleertjes ook een andere kleur. Let wel op met spijkerbroeken! Succes met wassen! Oh ja ik heb gewoon mijn eigen wasmiddel zonder wasverzachter gebruikt/

7. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    hoe doe je dat normaal als je nieuwe kleren hebt? Ik was iets dan altijd even apart voor de eerste keer. En een goed wasmiddel gebruiken helpt ook tegen het uitlopen van de kleuren.

8. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik heb alle babywas altijd gewoon met ons eigen wasmiddel gewassen. Wasverzachter kunnen ze op reageren dus liever niet gebruiken. Ik was zelf met Dreft en Robijn Color. Als je zelf of je man/vriend heel erg gevoelig is voor wasmiddelen ed zou ik wel Neutral of iets dergelijks aanschaffen.

9. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik heb de eertse keer alles netjes bij kleur uitgezocht. Nu scheelt het dat ik niet heel veel gekleurde dingen nog heb, veel uni kleuren als wit/beige enz.
    Maar de volgende wasbeuren zal ik wat makkelijker zijn, zal na een eerste keer wassen neit zo makkelijk meer afgeven. Verder heb ik wel alle badstofdingen bij de badstofdingen gedaan en de veloursdingen bij de veloursdingen, denk anders gaat de rest misschien zo pluizen!
    Ik heb een pak neutral wasmiddel gekocht, later als het pak op is, zal ik met ons eigen wasmiddel gaan wassen zonder wasverzachter. Dit gebruikjte ik altijd al, maar nu laatste tijd ook niet meer om alvast te wennen hahaha.

xxx sas

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.553
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij hebben volgens mij het grootste deel van de nieuwe kleertjes snel op de hand "gesopt". Deel van de "tweedehands" kleertjes en hydrofielen enzo zijn allemaal op 30 graden in de wasmachine gegaan. Lichte/witte kleding bij elkaar en donkere kleding bij elkaar.

Heb gewoon ons eigen wasmiddel gebruikt en geen wasverzachter. Doe ik nu eigenlijk nog steeds niet.... ook niet bij mn eigen kleding, vergeet het steeds ;)

11. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Eerste paar weken geen wasverzachter gebruikt, daarna gewoon weer wel. je ziet snel genoeg of ze erop reageren of niet.
    Zweer bij colorcatcher doekjes. Kost me een vermogen, maar kleuren blijven wel mooi fris.

12. marilouise

marilouise Niet meer actief

Ik gebruik bij iedere was beurt een color catcher echt geweldig die dingen

wel stop ik ze in een was zakje

13. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Tip: knip het doekje doormidden dan heb je er 24 ipv 12 voor 2,99 :D. Ze zijn nog steeds groot genoeg, heb het uitgeprobeerd met een witte sok in de rood/donkerroze/felroze was en de sok bleef wit.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Ik laat ze altijd even in een emmer met lauw water en een flinke scheut azijn weken tegen het afgeven. Werkt prima.
    Daarna heb ik alles met gewoon wasmiddel of hypo-allergeen wasmiddel gewassen en een dopje Neutral of Silan sensitive wasverzachter. Ging prima.
    De kraamhulp had alleen zowat de hele fles Lidl wasverzachter (ik doe normaal gerust een maand met zo'n grote fles) in een week tijd verbruikt, hij zat onder de uitslag! Terwijl ik het nog had gezegd, maar ja, ik sta er niet met mijn neus bovenop. Daarna weer overgegaan op sensitive wasverzachter en ging het gelijk stukken beter. De laatste maanden gebruik ik weer gewone wasverzachter.

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik was altijd wit/beige samen, roze en rood samen, en donker samen (dus ook groen blauw etc) en bij mij is het nog nooit misgegaan! Week ook niet voor ofzo, gooi het gewoon in de machine. Als ik heel weinig roze/rood heb gooi ik het ook bij de donkere was. En ik heb alles gewoon gewassen met ons gebruikelijke wasmiddel, geen wasverzachter want dat gebruik ik nooit

16. Emmy X

Emmy X Bekend lid

18 nov 2008
    895
    0
    0
    Ik doe hetzelfde als met mijn andere was....

Lichte was, waar wit met andere kleurtjes ook bijhoort
    Gekleurde was, felle kleuren zonder wit
    Donkere was
    Ik gebruik Ecover en geen wasverzachter.

17. Bri

Bri Niet meer actief

Ik sorteer nauwelijks:
    - wit (en bijna wit)
    - gekleurd / donker
    - wol, zijde, overige fijne was

Felle kleuren zet ik de eerste keer in een emmer met koud water en azijn.
    Ik was bijna alles op 40gr, dan geeft het eigenlijk nooit af. Heel soms was ik het beddegoed en andere witte spullen op 60gr, dan moet je veel beter op de kleuren letten.

18. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Ik heb tot nu toe elke keer als ik kleertjes gekocht heb meegewassen met de grote mensen was :D
    gewoon donkere kleertjes bij de donkere was en lichte kleertjes bij de lichte was op 40 graden.
    hydorfiele doeken bij de handdoeken op 95 graden.
    ik ga ze nog een keer meewassen als ik met verlof ga en dan gaat het ook gewoon met de grote mensen was mee.
    ik heb trouwens nooit last van doorlopende kleuren en heb ook nog nooit wasverzachter gebruikt. (meestal robijn of eigen merk wasmiddel)

19. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Nieuwe kleren die af kunnen geven doe ik meestal eerst even in de handwas. van de week nog een paars shirt, daar kwam zoveel verf af.
    Ga het volgende keer eens proberen met azijn, koud water en een nachtje weken..

Ik draai het ook gewoon met onze was mee. Alleen de 1e was niet denk ik, want toen had ik veel van dezelfde soort: lichte kleren (wit, creme, ecru, wit met een kleine tekening), donkere kleren (paars, blauw, zwart, spijkerbroeken) en 60 graden (ondergoed, handdoeken, hydrofiel, spuugdoekjes etc).
    Nu is het een paar spuugduukje en hydrofielen, dat opsparen tot een volle trommel is ook niet handig.
    Wasverzachter heb ik in het begin laten staan. Na een paar maanden weer gaan gebruiken. Wel de producten van de LIDL/huismerk, van duurdere merken krijg ik zelf vaak jeuk gek genoeg.

En geniet ervan, ik was helemaal emo van die waslijn vol met kleine kleertje en een wasrek vol met hydrofielen :)

20. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    heb ik trouwens ook gedaan. Gewoon, zodra ik wat kocht/kreeg: kaartjes en stickers er af en in de wasmand! Had nl. veel in amerika gekocht, en daar gooien ze altijd van die lange maatstickers op de kleertjes. Mijn man heeft het een keer gehad dat ie zo'n sticker te lang had laten zitten, en toen was het dus daaronder helemaal gaan verkleuren. Toch soort reactie op die lijm denk ik.

Deel Deze Pagina