Medicatie mee naar school

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by TopperD, Aug 21, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. TopperD

TopperD Bekend lid

Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Mijn tweede krijgt sinds kort medicatie, 2x per dag. Hij zal het straks dus mee naar school moeten nemen.
    Hoe doen jullie dat? Gewoon per dag mee en aan juf afgeven of meteen voor de hele week inclusief reserve?
    Moet het nog met de juffen bespreken, maar ja, vakantie.
    Ben wel benieuwd hoe anderen dat doen en hoe dat gaat op school. Wordt erom gedacht?

2. famofthree

famofthree Fanatiek lid

Sep 13, 2017
    1,024
    1,031
    113
    Female
    hier hebben we mede omdat zoon dat dus absoluut niet wil langwerkende medicatie.
    Als dat niet zo zou zijn zou ik het dagelijks in een apart klein bakje in zijn broodtrommel doen. maar ik weet dat die van mij dat zou kunnen en strikt zou zijn qua pilletje op tijd nemen. Ik zou gewoon even met juf afstemmen en kijken wat handig is.

3. Bloem1985

Bloem1985 Nieuw lid

Nov 30, 2011
    2
    0
    1
    NULL
    NULL
    Gewoon meegeven in broodtrommel. Gaat hier prima met zoon van 5

4. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Ik weet niet of dat mag, omdat het dan ook binnen bereik is van andere kinderen.

Hier heeft de juf zijn medicijnen en T houdt zelf in de gaten wanneer hij ze moet nemen.
    Overigens heb ik een formulier moeten tekenen mbt medicatie op school.

DastyQueen and puzzelstukje like this.
  5. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Bij ons op school moeten ouders hier wel een verklaring voor ondertekenen. Een verklaring dat de leerkracht deze medicatie mag geven. Zonder dit formulier mag het officieel gezien niet.

Gewoon even overleggen met de leerkracht! Ze kan de medicatie op een plek bewaren die voor haar het handigst/veiligst is. Ik heb bijvoorbeeld weleens een doosje medicatie in mijn bureaula gehad. Als het bijna op was, gaf ik een seintje aan ouders. Had wel afgesproken bij hoeveel tabletten ik het seintje zou geven, zodat ouders wisten hoeveel tijd ze nog hadden om nieuwe te halen.

Youtan, DastyQueen and puzzelstukje like this.
  6. TopperD

TopperD Bekend lid

Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Formulier ligt al klaar, dat moet bij ons ook. We zetten een dagelijks alarm in z'n Ipad, als reminder. Hij moet het zelf leren, maar in eigen beheer lijkt me geen goed idee. Daar is ie nog veel te klungelig voor en ook te jong, vind ik.
    Ik weet niet wat het beleid is op een school, maar bij mij op het werk moet medicatie in een afgesloten kast liggen. Maar goed, dat is een heel andere tak van sport.
    Ik zal overleggen met zijn juffen. Is de kortste klap. Maar het leek mij het makkelijkst om een weekcassette mee te geven en dan de weekendvakjes als reserve te doen.

Lisa280887 likes this.
  7. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    Ik moet echt even diep graven hoe wij dat deden destijds o_O.
    Ik wilde namelijk in eerste instantie zeggen dat het in haar trommel zat in een klein bakje en ze het zelf nam. Maar ergens zegt het me iets dat toen ze jonger was ik het toch op t bureau van de juf zette en zij het bakje aan haar gaf.
    Ik heb in ieder geval nooit iets ondertekend.
    We namen in ieder geval elke dag een bakje mee, geen voorraadje. Dan heb je ook niet echt een idee of juf t wel of niet een keer vergeet. kan ons zelf ook wel eens gebeuren.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Hier moet het ook op school, mag hier absoluut niet in de broodtrommel!!
    Het zijn geen pcm he wat ze meenemen. Hier moet het bij de meester elke ochtend afgegeven worden en die geeft het om 12.00 uur mee als ze gaat overblijven. Bij de overblijf houdt er 1 juf toezicht op het moment dat ze het inneemt.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier mag medicatie absoluut niet in de broodtrommel (ook een paracetamolletje niet), het moet via de docent en er moet inderdaad een formulier worden ingevuld en ondertekend.

10. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

bij zoon in de klas zit een jongen met suiker en die moet 2x per schooldag gemeten en geprikt worden maar hiervoor moet zijn moeder elke keer komen. De school wil (mag?) hier de verantwoordelijkheid niet in nemen.

11. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Even off topic, antwoord mag in een pb. Hoe hebben jullie je kinderen pilletjes leren slikken? Dochter krijgt nu vloeibare medicatie, maar dat wordt steeds meer een struggle omdat ze het zo vies vindt. Misschien dat we daarom beter kunnen overstappen op pilletjes. Thanks alvast.

12. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,861
    5,123
    113
    Home
    Mijn zoontje had bloedarmoede de medicatie aan juf gegeven en zij zorgde ervoor dat hij het kreeg voor de lunch

13. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

#13 Lisa280887, Aug 21, 2018
    Last edited by a moderator: Aug 21, 2018
    Ja leerkrachten moeten hiervoor getraind worden. Bij ons op school bleek vorig jaar ook een heftig suikergeval, die leerkrachten en het MT/directie hebben een training gehad. Nou doet onze scholen vereniging vaak dit soort dingen, maar dt doen ze helaas niet overal.

Zonder training begrijp ik wel dat een school deze verantwoordelijkheid niet op zich wil nemen. Als leerkrachten getraind zijn moet er goed gekeken worden naar de gehele situatie en naar de groep waarin dit kind zit. Is het te verantwoorden?

14. TopperD

TopperD Bekend lid

Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Ik zag de bui al hangen dus heb gevraagd hoe en met wat het allemaal ingenomen mocht worden. Het mocht vermalen worden en dan met appelmoes, vla oid. Dat maakte niet uit. Maar hij neemt hem nu in met een paar slokken water/ranja.
    Valt me mee, want paracetamol in vieren gedeeld krijgt hij niet weg.

Lynx likes this.
  15. tuc

tuc Niet meer actief

Oei wat lastig. Nu is dat natuurlijk ook wat anders dan een pilletje voor ADHD, maar wel onhandig voor die ouders.

DastyQueen likes this.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

Nou ik zag daar een heel drama van komen. De eerste paar keer ging het lastig en had ze een halve liter water nodig;) maar het ging steeds beter en nu neemt ze enkel een paar slokjes.
    Appelmoes en yoghurt ook geprobeerd, maar dat werkte hier helemaal niet.

Lynx likes this.
  17. dina88

dina88 Fanatiek lid

Nov 7, 2008
    2,360
    235
    63
    Female
    Arnhem
    John doet dit zelf, in z'n broodtrommel zit zo'n suprise ei bakje met een pil, 1e paar keren ging dit verkeerd en nam hij de pil al in de 1e pauze, maar nu gaat het goed en neemt hij hem netjes in de 2e pauze.

Pillen slikken ging hier gelukkig meteen al goed.

18. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,264
    25,723
    113
    Mijn dochter neemt het mee in een bakje en levert dat in bij de juf (komend jaar meester). De juf zorgde dat ze het op tijd innam. Verder zorgde ik er altijd voor dat de juf 1 reserve tabletje in een stukje strip had. Aangezien mijn dochter bv een keer haar tabletje boven de wasbak liet vallen en hij weg was. En een heel enkele keer stond het bakje nog op het aanrecht. Dus zo hoefde ik dan niet naar school om het alsnog te brengen.

En verder moet ik ieder jaar weer een formulier invullen, waarin ik toestemming geef dat de leerkracht deze medicatie geeft.

19. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    Hier een weekdoos en extra voor noodgevallen bij de leerkracht in een afgesloten kastje. Er staat een wekkertje in de klas dat afgaat als de 1e gift gegeven moet worden. De 2e gift direct na de lunch. Gaat meestal goed.

20. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

Jan 8, 2009
    2,189
    24
    38
    zeeland
    Hier gaat s maandags haar pillendoosje mee en die komt vrijdags weer mee terug.
    Op school word het in een medicijnkastje bewaart en we hebben hier ook een verklaring moeten ondertekenen.
    Voor haar migraine heeft juf zelf paracetamol in de klas dat hoeven we dan ook niet mee te geven.

Share This Page