Maden in groene afvalcontainer

Discussie in 'De lounge' gestart door Madelie, 31 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Ik doe dan:

Zout in de bak strooien. Daarna bakingsoda erover. En aftoppen met klimop.

Als de bak dan straks geleegd is direct onderin klimop en bakingsoda doen. Daarna heb ik geen last meer gehad.

2. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Jullie hebben het over klimop. Maar wat voor klimop? Je hebt toch 1000 soorten klimop planten?

Ik heb ze overigens nog nooit hier gezien. Lijkt me echt vreselijk. Wij hebben wel veel lavendel in de tuin. Dat zou ik er dan ingooien en dan ws iets van azijn. Een bak vol maden open zetten vind ik ook geen fris idee, maar als dat de oplossing is zou ik het doen ergens in een hoekje zo ver mogelijk bij het terras vandaan :p

3. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Dank allen voor de tips!

Heb nu sinds vanmorgen iets tussen de deksel zodat hij niet dicht kan. Paar uur later nog wel wat maden, maar geen invasie meer langs de deksel van de bak. En nu zijn ze weg. Althans aan de buitenkant van de bak. Erin durf ik niet te kijken :roflmao:

Wel nu de bak open staat enorm veel van die gore strontvliegen rond de bak. Net zo smerig.

Deze week even azijn halen. Heb dit niet in huis en ben nu ziek. Klimop hebben we helaas niet in de tuin. Alleen één kleine bak met lavendel, maar om die nou meteen kaal te plukken... Gaan dus eerst maar azijn proberen

4. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.834
    8.487
    113
    Vrouw
    Ik had het vorige week ook. Ik heb er een lading water met schoonmaakazijn met lavendelgeur in gegooid en de bak open gezet. Idd veel vogels erbij en ik heb later niks meer gezien.

5. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.840
    5.572
    113
    Gft afval wordt gecomposteerd. Azijn, zout, wasmiddel enz is heel slecht voor dit proces. Als je geen maden wilt kun je beter je afval in de grijze kliko gooien in vuilniszakken. Dat is beter dan het gecomposteer traject te verstoren.

Vogelinnetje vindt dit leuk.
  6. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.203
    1.056
    113
    Vrouw
    Ik zet m dan gewoon even open, dan zijn ze zo weg.

7. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.317
    2.681
    113
    Vrouw
    NB
    Niet in de bak kijken :roflmao:

8. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.046
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    Hier is dat een feest voor de merels. Openzetten en ze vreten ze allemaal op :D

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Uitkijken met vlees in de container. Goed verpakken, op het laatst erbij of helemaal niet. Wij eten vegetarisch en gebruiken bio afvalzakjes en hebben nooit maden.

10. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.112
    14.843
    113
    Vrouw
    Haha, dat is idd het beste, maar helaas komen die vieze beesten ook uit de kliko.:confused:

Ik heb een keer gehad dat het een lekker vochtige nacht was. S morgens vroeg wilde ik iets in de kliko gooien en wist niet wat ik zag. De kliko stond tegen onze schuur aan (die was van een soort golfplaten gemaakt) en werkelijk de hele schuurmuur was vol maden:eek::cry:
    Ze kropen door de halve tuin. Ik heb toen de bak ook open gezet en ben maar weer naar binnen gegaan. Toen de zon kwam verdwenen ze gelukkig weer.
    De kliko heeft toen wel een andere plek gekregen;)

11. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.278
    2.978
    113
    Ik doe er een tak van de Hedera in.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  12. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.317
    2.681
    113
    Vrouw
    NB
    Ieeeeel, krijg er meteen de kriebels van :confused:

13. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Klimop helpt bij ons helemaal niet? Doen we dan toch wat verkeerd?
    Open zetten helpt wel maar vind ik zoo vies. Ze krioelen dan helemaal overal heen.
    Wij gooien er geen vleesafval in, dat helpt al veel. En lavendel.

En ik las ergens een boterham doordrenkt met azijn erin gooien. Nog niet geprobeerd zelf.

14. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik gooi er soms wat bakingsoda in. Maar het enige dat echt werkt is alles in van die biozakjes stoppen.
    Gelukkig wordt de container hier wekelijks geleegd.

15. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Topics over maden kan ik even niet lezen. Bahhh
    Ik ben vorige week op vakantie gegaan en had in de ochtend nog wat fruit gesneden om mee te nemen. Alleen tja dat staat nog thuis. Kom ik 4 uur later achter, ook geen optie om terug te rijden. Ouders ook op vakantie. Verder heeft niemand nog mijn sleutel. Kon niemand heen sturen im het weg te gooien. We gaan vrijdag naar huis na 10 dagen. Ben heel benieuwd hoe de staat ervan is. Hopelijk geen maden alleen vreselijke schimmel.

16. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

Wij gooien evt. vleesresten pas in de container op de dag van de leging. Daarvoor gaat het in een zakje in de vriezer.

17. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.684
    1.860
    113
    Waarsch
    waarschijnlijk heel veel fruitvliegjes in je huis, tip: glas neerzetten met basalico en wat afwasmiddel of een glas met wat wijn of sap en afwasmiddel en binnen de kortste keren zit het glas vol fruitvliegjes. En het fruit is idd of schimmel of verdroogd.

Kliko met maden: nooit last van en we maken hem echt nooit schoon. Stukje openzetten zodat de vogels de maden kunnen opeten en een tak hedera/klimop erin.

Rooibosje vindt dit leuk.
  18. Jottie

Jottie Fanatiek lid

17 apr 2015
    2.098
    873
    113
    groningen
    Ik doe de kliko met dit weer in de schuur met de deur dicht zodat er geen vliegen bij kunnen. En elke keer als de kliko geleegd wordt helemaal schoonmaken en nieuwe containerzak erin. Zo houden wij het goed bij en al jaren zonder maden.

Deel Deze Pagina