Puur/biologisch eten, ervaringen gezocht!

Discussie in 'De lounge' gestart door kzh, 26 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Hallo dames,

Ik wil graag gezonder gaan eten, en dan heb ik het niet over elke dag 2 ons groente en 2 stuks fruit want dat doe ik al.
    Je hoort steeds meer over wat voor een rotzooi er allemaal in ons vlees en over onze groenten gespoten wordt.
    Aspertaam en al die ongezonde E-nummers wil ik zoveel mogelijk vermijden.
    Ik heb lyme/fibromyalgie en connectie met ongezonde producten wordt vaak gemaakt, wat dus een extra reden is om anders te gaan eten.

Mijn dochter zal over een paar maanden mee gaan eten en ze heeft KMA, dus dat is ook iets voor ons om rekening mee te houden.

Ben benieuwd of er dames zijn die deze dingen ook van hun menu geschrapt hebben, hoe je maaltijden er een beetje uitzien, wat je snackt en wat je drinkt en hoe je zorgt dat je alle bouwstoffen binnen krijgt die je nodig hebt.
    Ook ben ik benieuwd of het nu echt zoveel duurder moet zijn om puur/biologisch te eten..

2. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Je kunt en abonnement nemen op een groente of fruittas van Odin. Iedere week gevuld met andere groente en fruit incl. recepten. Is handig en de prijs valt naar verhouding mee. Kijk ook naar waar de bio groente en fruit vandaan komt. In sommige landen mogen ze nog vanalles op de producten spuiten, terwijl dat in NL niet is toegestaan. Eet af en toe vegetarisch, maar kijk uit voor de kant en klare vleesvervangers daar zitten weer e-nummers en smaakversterkers in. Ik vind bio een betere smaak hebben.

Gefilterd Water drinken of biologische diksap van het kruidvat of ah. Tarwebrood vervangen door spelt (wel de goeie, biologische en zonder tarwebloem).

Misschien een leuk artikel.
    Groene sprookjes: 5 mythen over biologisch eten - Vrij Nederland -

Er is ook een boekje uitgekomen dat heet de boodschappencoach. Of kijk eens in de bieb. Ik zit nog aan andere boeken te denken, maar er schiet mij even niets te binnen.

3. eef80

eef80 Niet meer actief

Hier praktisch alles biologisch. Je kent op een gegeven moment wel je winkels. Groente en fruit haal ik bij de bio winkel en alles van het seizoen. Ook mijn kwark, crackers, brood, koekjes, baby koekjes en rozijnen etc haal ik bij de bio supermarkt. Bio aardappels bij de lidl vandaan. Uit de albert hein biologische diksap, bio babyvoeding, biologische melk.
    Bij de plusmarkt haal ik mijn kruidenmixen. Alles bio en zonder enige toevoeging behalve pure kruiden. Lovage is het merk geloof ik. Ook mijn biologische wijn haal ik daar vandaan.
    Biologisch vlees bij de bio slager.
    Water uit de britta filter. Alle voedingssuplementen van solgar en orthica.
    Cosmetica etc bij een speciale drogist.

Is er iets wat je specifiek wil weten?

4. eef80

eef80 Niet meer actief

#4 eef80, 26 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2013
    ps die pakketten van odin vond ik altijd tegen vallen. Best wel veel geld voor weinig (mijn mening :)) En met het risico dat ik ineens voor een raadsel stond. Een ra ra,,wat is het??? hahaha! Nee er staat altijd bij wat het is maar ik heb dan weer geen idee wat ik met een pastinaak moet ;) en ook niet altijd zin om iets te bedenken. Soms wil ik gewoon makkelijk koken en eten ;)

Ik vind het niet heel veel duurder eten omdat je anders eet. Je eet puurder, eenvoudiger en maakt mee op. Als je je bij producten van het seizoen houdt is dat echt niet duur. En je bent ook heel veel geld kwijt aan maaltijdpakketten en alles uit zak, pak en voorverwerkt. Dus slim inkopen is niet heel veel duurder. Ik ben 110,- per week kwijt voor 2 volw, 2 kids en waarvan 1 in (biologische ;)) luiers (etos, goedkoper dan pampers)

5. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    AH heeft veel biologisch. Ik heb een tijd heel veel bio gegeten maar het is niet aangetoond dat bv groente/fruit biologisch veel gezonder is. Dus dat heb ik wat laten varen. Alhoewel het natuurlijk veel beter is land niet te bespuiten enzo....(wellicht heb jij er wel baat bij...) Ook de Odin heb ik een tijdje gedaan maar was qua fruit vrij eenzijdig.
    Ik eet wel vega en alle zuivel op kaas na biologisch. Ook beschuiten en koekjes vaak bio.

6. MrsMe

MrsMe Lid

10 jul 2013
    97
    0
    0
    België
    Hoi

Ik lees tegenwoordig hier regelmatig mee... Is een oude kennis van me, en ik vind het leuk zoals zij probeert om alles te ontdekken en haar ervaringen te delen.
    Misschien heb jij er ook wel wat aan. :)

Zelf letten we er een béétje op (melk werd rijst-of sojamelk, geen suikers, ...), maar nu m'n vriendin zwanger is, merk ik dat er toch weer meer andere producten binnenkomen (beetje tegenstrijdig misschien. :p )

7. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
  8. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Vermijd vooral aspartaam en E621 oftewel mononatriumglutamaat of vetsin... De e nummers hebben ook namen die soms vermeld worden e 621 is smaakversterker. Zit in heeeeel veel!

9. Lonnie26

Lonnie26 Bekend lid

8 nov 2007
    598
    0
    16
    office manager die niemand managet
    Eindhoven
    Hier ook bijna alleen maar biologisch. Ik ga 1 keer per twee weken naar de ecoplaza. Rest haal ik bij Jumbo. Daar hebben ze heel veel biologisch.
    Ik koop standaard een grote zak appels, 5 komkommers, winterpenen, bleekselderij. Hier maak ik bijna dagelijks groentesap van.
    Verder eet ik bij alles rauwkost. 50% van mijn avondmaaltijd bestaat uit rauwkost. En eet geen brood. Dat is tegenwoordig nep, gekleurd en niet meer voedzaam. Als ik het eet is het zelfgebakken speltbrood. We eten misschien 1 of 2 keer per week vlees maar dan wel biologisch. Ik kook niks meer uit een zakje of zo.

En wij voelen ons er heerlijk fit bij!!! Nadeel wel is dat als je dan net als wij 2 dagen terug bijvoorbeeld tapas eet dat je er dan 3 dagen last van hebt. :(

Oh ja heel belangrijk!! Geen eiwitten en koolhydraten combineren. Dat verzuurt je lichaam en word je moe van en ook dik. Bijvoorbeeld aardappelen/rijst/pasta met vlees/vis.

10. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Wij halen het brood bij AH, biologisch brood. Ik neem aan dat dat wel voedzaam is...

11. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    thanks voor de tips dames!

Ik ging net even googlen voor odin, en zag dat we een biologische winkel hebben! dat wist ik niet eens..
    Ga daar eens even kijken binnenkort.

Die sites ga ik ook even bekijken, ben benieuwd.

Brood kan ik trouwens zelf bakken, heb een bakmachine. (nja, mijn ouders en die mag ik vast wel inpikken! :p)

12. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis

Deel Deze Pagina