Hallo allen, Mag je je baby op de zij laten slapen? Is dat erg of valt het wel mee. Wie slapen er nog meer op de zij?
Geloof dat dat zelfs moet...ten minste bij Kyra weet ik nog dat ze bij het ene slaapje op de ene zij moest, dan op de rug en dan de andere zij, enz....
Mijn neefje slaapt op zijn zij ivm spugen. Maar hij ligt wel in zo'n safetysleep kussen. Daarin kan hij niet doorrollen naar zijn buik. Dat is namelijk het grootse gevaar. Dat ze doorrollen, en met hun neusje in het matras belanden. Maar als je kindje niet op zijn/haar rug wil slapen, en je ziet zo'n kussen ook niet zitten. Kun je overwegen een aerosleep dekmatrasje aan te schaffen. Dat ademt wat meer, waardoor als ze doorrollen, ze geen problemen met de ademhaling krijgen...
Jaimy heeft altijd op zijn zij gelegen. En dan elke keer wel de andere zij zodat het hoofdje niet afplat. De safety kussen had ik maar meneer wist die los te krijgen. Ik gebruikte vooral een opgerolde katoenen luier die ik tegen zijn buikje tussen zijn beentjes tegen zijn rugje aanlegde (snap je hem)
Oa door het cb wordt geadviseerd om je kindje vanaf 2 weken niet meer op de zij te leggen omdat hij dan kan doorrollen op de buik. Onze mei ligt al een hele tijd (dag en nacht) op de buik, omdat ze anders niet slaapt. En dat gaat prima. Ik weet niet waarom jij je kindje op de zij wilt leggen, maar houd er rekening mee dat als je dat doet hij/zij kan doorrollen op de buik. En dan eventueel met het gezichtje in het matras terrecht kan komen. Als je kindje goed sterk is in het nekje, zal dat niet zo gauw gebeuren, omdat hij/zij het hoofdje dan kan optillen en draaien. En dan geeft buikligging (en dus ook zijligging) geen extra risico's met zich mee tov rugligging. Als je het toch niet vertrouw, kun je een aerosleep-matrasje gebruiken, daar kunnnen ze schijnbaar doorheen ademen.
dat MOCHT alleen de eerste 2 weken tot 1 jaar geleden; de regels zijn weer eens veranderd en nu mogen ze niet meer op hun zij slapen; dus die eerste 2 weken ook niet meer.... Wat betreft zon matrasje dat weet ik niet hoe dat zit...
ik heb voor de tweede zo,n kussen gekocht waar hij/zij op de zij in moet. onze kinderen komen niet meer op de rug Jelle moest hierdoor een helm een afgeplat achterhoofd nou ik bedank ervoor, moet ik er wel bij zeggen dat jelle door de bevalling een vocht bult had en daardoor op 1 kant van zijn hoofdje kon liggen dit werd compleet afgeplat, totdat de fysio kwam en toen kwam jelle op zijn zij. Maar het was al zo erg afgeplat dat jelle toch een helm op moest
Ik heb nog voor dat kylian geboren werd deze gehaald (kosten nog geen 20,-). Gewoon omdat ik persoonlijk een voorstander ben van wisselligging, werkte altijd in de zorg en daar krijgen mensen die langdurig bedlegerig zijn ook wisselligging ivm doorliggen, dus waarom mijn kindje met zijn zachte schedeltje dan niet? Toen Kylian 4 maanden was vond de verpleegkundige van het cb in eens dat zijn hoofdje toch wel iets scheef was en dus kwam de fysio langs. En wat bleek, niks te zien van een scheef hoofdje en toen de fysio erachter kwam dat ik vanaf het begin al wisselligging toe paste kreeg ik zelfs een compliment. Zij wist mij ook te vertellen dat ze als kinderfysio meewerkte aan een onderzoek waaruit zou moeten blijken dat wisselligging inderdaad beter is voor je kindje. Hoe het met dat onderzoek is afgelopen weet ik niet, kan me ook geen bal schelen want het voelde voor mij gewoon goed. Groetjes Anita
ik heb z'n aerosleep matrasje vanaf het begin altijd op het ruggetje gelegd maar ze draait in haar slaap nu van zelf naar de buik en aangezien de leeftijd en de kracht die ze heeft houdt ze haar hoofdje goed op zij
Mijn zoontje heeft altijd op zijn zij gelegen, steeds beide kanten afgewisseld. Dit vond ik beter, omdat ik een afplatting van zijn schedel wilde voorkomen. Tot een jaar of een paar jaar geleden was dit zelfs normaal. Wanneer dit is veranderd is afhankelijk van de kraamzorg in het gebied. De kraamhulp hier (Nijmegen) vond dat baby's vanaf de eerste dag op de rug moesten slapen en was het er niet mee eens dat het ziekenhuis hier niet aan meewerkte. Toen we na 2 dagen een andere kraamhulp kregen uit Noord-Limburg, mocht hij de eerste twee weken weer op zijn zij. Meneer slaapt nu al tijden op zijn buik, met zijn billen in de lucht en het liefst ook nog compleet tegen de spijlen aan de bovenkant in zijn bed gedrukt
In principe zeggen ze hier ook dat je de kinderen op de rug moet leggen en dan de ene keer met het hoofdje naar links en de andere keer naar rechts... Ik leg mijn kindje op zijn zij neer en zeg dit ook gewoon bij het CB. Het is geen enkel probleem als je je kindje op de zij wil leggen.. Ook niet volgens het CB. Zorg er alleen wel voor zoals al meer gezegd is dat ie niet op de buik kan draaien.. dus of een safetysleep of een opgerolde handdoek ofzo tegen de buik aan leggen en idd om en om leggen tegen het afplatten van het hoofdje. Zo een matrasje zou ik niet op vertrouwen... gewoon ervoor zorgen dat ze niet op de buik kunnen draaien... dat is het meest betrouwbare...
Net toen Melissa werd geboren zijn de richtlijnen veranderd... in het ziekenhuis vertelden ze me dat ze om en om op de zij moest, thuis vertelde de kraamverzorgster dat ze op de rug en het hoofdje om en om moest... Tja, veranderende richtlijnen... nu slaapt ze ook op haar zij, maar dat doet ze zelf, we leggen haar gewoon op haar rug in bed....
Luca slaapt op zijn zij. iedere keer een andere en hij slaapt heerlijk, Ik heb geen steuntjes of kussentjes, want hij blijft gewoon zo liggen of draait op zijn rug. Als hij nu op zijn buik zou liggen, gaat hij kruipen en dan valt hij niet meer in slaap Gaat hier prima, hij wilde vanaf het begin gewoon niet op zijn rug slapen en ik vond het ook heel onnatuurlijk voor zo,n kleintje. Dus lekker op zijn zij.
fynn sliep de eerste week op zijn zij ook in het ziekenhuis werd hij zo neer gelegt. nu slaapt hij alweer een weekof 7 op zijn buik in ik heb nu een tevreden ventje. op het cb kunnen ze veel zeggen maar als je ziet dat je kindje beter slaapt op zei of buik.moet je dat doen dan krijg je een heel ander kind terug dan als ze op de rug niet lekker liggen