Bovenbeentje achter in groei

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by mama2013, Oct 3, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mama2013

mama2013 Actief lid

Jun 8, 2012
    383
    0
    16
    Een vriendinnetje van mij heeft gisteren haar 20 weken echo gehad (ze was toen 20.4 weken zwanger). Nu was alles eigenlijk redelijk gemiddeld, alleen kwam er uit de metingen dat het bovenbeentje achter liep qua groei. Deze zat op P5, dus nog net binnen de curve. Qua groeiachterstand was dit ongeveer een week.

Nu heeft zij (en ik ook) gekeken op google en daar komt toch heel vaak het Down syndroom naar boven. Heeft iemand van jullie ervaring met een groeiachterstand van het bovenbeentje? En wat kwam daar uiteindelijk uit?

Ze zit er echt mee en ik heb haar gezegd deze vraag hier even te stellen :)

2. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ze houden een marge van 2 weken aan, niets om je druk te maken.

3. nina3

nina3 Bekend lid

Aug 27, 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij mijn zoontje vielen ze steeds iets buiten de curve. Hij had bij de 20 weken echo nog een softmarker nl verwijde nierbekkens. Daardoor kreeg ik steeds echos. Na de geboorte bleek dat hij het Down syndroom heeft. Hij viel dus echt buiten de curve.
    Hebben de vader en moeder misschien korte benen?

4. mama2013

mama2013 Actief lid

Jun 8, 2012
    383
    0
    16
    Ik zou er eens op letten of zij zelf ook kortere benen hebben. Ik geef ze in ieder geval door dat een verschil van een week dus eigenlijk niet veel is..

5. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Niet te veel googlen hoor.
    Het kan nog steeds bij trekken.
    En idd wat de andere zeggen, misschien zijn ze zelf niet zo groot?

6. mama2013

mama2013 Actief lid

Jun 8, 2012
    383
    0
    16
    Ik zei ook al dat ze niet niet googelen, maar snap het ook wel..

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier hetzelfde, bij beide jongens. Bij de oudste zat het beentje wel boven de onderste lijn, maar de rest bijna bovenin, dus in verhouding wel erg achter.
    De jongste zat met de rest op gemiddeld en beentje net onder de lijn.

En beide jongens zij compleet normaal. Benen ook niet echt veel korter, wel iets langer bovenlijf in verhouding, maar dat scheelt een kledingmaat, dat valt heel erg mee..

8. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Hier ook bij de eerste en niets aan de hand hoor.

Als de maker van de echo het niet vertrouwd dan geeft hij-zij dat wel aan en zal de vk hier ook op in haken.

9. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Mijn oudste zat met alles aan de kleine kant. Ook richting een week, wat betreft het bovenbeentje. Hij werd tevens aan de lichte kant geschat, maximaal 3400 gram
    Toen hij geboren werd was hij ongeveer 53 a 54 centimeter en woog hij 4160 gram. Hij heeft een heel lang lijf (en dat wordt niet gemeten). En door dat lange lijf heeft hij niet zo'n dikke buik. Zijn beentjes zijn inderdaad aan de korte kant, vooral zijn bovenbenen. Onderbenen al iets minder. Dus hij heeft misschien een iets afwijkende bouw (niet zichtbaar, maar wel meetbaar), maar hij is kerngezond, leert goed en is uitermate "normaal". Een week afwijking is doodnormaal.

10. mama2013

mama2013 Actief lid

Jun 8, 2012
    383
    0
    16
    Ik heb ze de berichten laten lezen en ze zijn wel wat gerustgesteld gelukkig, dank jullie wel!

11. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

Apr 1, 2009
    1,538
    4
    0
    Mijn zoontje zat altijd op de onderste lijn en nu nog steeds.
    Hij woog met 42+1 3010 gram en 50 cm. Te klein maar was wel gezond.

12. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

Apr 16, 2008
    10,390
    30
    48
    Hier werd elke echo (en heb er heel veel gehad) gezegd dat haar bovenbeentjes veeeeelste kort waren.
    heb 3 maanden na de geboorte maar eens aan de kinderarts gevraagd of ze nu werkelijk te kort waren, want ik hoorde er maar niks over.
    Nee dus, niks aan de hand!

13. tulip

tulip Niet meer actief

Hier ook 2,keer gehoord met 20 wekenecho, mijn dochter heeft idd korte pootjes, maar geen downsyndroom hoor.

Dit beebje zit nog in mn buik dus geen idee.

14. purple88

purple88 Actief lid

Apr 5, 2012
    451
    0
    16
    Hoi! Ik heb 2 weken geleden een echo gehad en toen liepen de beentjes van mn baby 3 weken achter.. Gemeten door stagiare en gynaecoloog.. Gister een extra echo gehad hiervoor.. Opnieuw gemeten en toen liep het beentje 3 dagen voor! Ze hadden gewoon verkeerd gemeten!

Maar ik had ook inderdaad gegoogled en kwam ook down syndrome tegen.. Ook heel ongerust geweest afgelopen 2 weken.. Maar niks aan de hand.. Niet meer doen dus!

15. duveltje1982

Feb 29, 2012
    10
    0
    0
    hier bij de oudste ook telkens te horen gekregen dat de beentjes te kort waren,liep 2 weken achter op groei.Nu een kerngezonde kleuter van 4!!

16. mama2013

mama2013 Actief lid

Jun 8, 2012
    383
    0
    16
    Ze krijgen nu inderdaad ook een extra echo, dus wie weet hebben ze inderdaad gewoon verkeerd gemeten!

17. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Hier was het bij mijn jongste dochtertje zo: hoofd liep 4 weken voor op de groei, buik 2 weken voor, beentjes 1 week achter.
    Toen ze geboren was, had ze inderdaad een heel groot hoofd! En nu is ze 2jr en9mnd en is het hoofd en lijf prima bijgetrokken, maar ze heeft nog steeds korte pootjes......net als mama trouwens! hihi
    Mijn punt: het kan gewoon lichaamsbouw zijn en ook nog bijtrekken!

18. Loe

Loe Niet meer actief

Hier altijd hoofdje een week achter, buikje twee weken voor en beentjes twee weken achter. Wat bleek bij geboorte; klein hoofdje, lekker vol buikje (dikke navelstreng gehad, dus veel eten) en in verhouding lang bovenlijf en kortere beentje. Precies als papa. Ik was ook bang voor down hoor, maar het was gewoon zijn lichaamsbouw.

19. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,037
    3,854
    113
    Female
    Thuis
    Softmarkers zijn niet meer dan dat, ze kunnen wijzen op Down, maar een kind kan ze ook zonder Down hebben.

Mijn zoontje heeft kleine beentjes (minimaal -2 weken), een klein hoofd (uitzonderlijk in mijn familie) en een verwijd nierbekken.

Na de geboorte bleek hij ook nog eens zwakker dan verwacht, heeft nog een nacht in de couveuse gelegen. Daarbij kwamen dan nog, in de woorden van de verpleegkundige (trut), 'Chinese oogjes' (tja, halfbloed, Indo).

Hij is dan ook serieus door de kinderarts op Down gecontroleerd. In het ziekenhuis vond ik het vreemd dat ze persé in zijn hand wilde kijken, na wat googlen thuis viel het kwartje (ze hadden mij nog niet geïnformeerd).

Maar met al deze kenmerken heeft mijn zoontje dus geen Down. Een softmarker is soms echt niet meer dan gewoon zijn lichaamsbouw.

20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Mijn zoontje zijn. Bovenbeentje liep ook een week achter met de rest. Nu Hij ouder wordt zie je het waarom. Hij heeft de bouw van papa. Korte benen :) en lang. Partner en ik zijn bijde 1.80. Toch moet hij de standaard broeken altijd laten inkorten terwijl ik minimaal lengtemaat 34 moet hebben. Mijn dochter daar in tegen heeft mooie lange benen net als mijn :). Zoontje heeft kledingmaat 110/116 maar kwa broek kan 104 nog net ( hij is ongeveer 110 nu)

Share This Page