Nou ja wat raar. Wij zitten bij pure energie en daar deden ze er totaal niet moeilijk over. Aangegeven dat we met het huidige maandbedrag veel terugkregen en dat ik hem dus lager wilde dan in de app en dat was geen probleem. (onze app geeft wel heel duidelijk het geschatte jaarbedrag aan en hoeveel je al betaald hebt, maar dat zou niet uit moeten maken)
Ja, ik ook hoor. Maar het is geen geld dat verdwijnt zeg maar. Zolang de maatschappij niet falliet gaat.
Ze hebben ook naar historisch verbruik gekeken (er is inmiddels een mail verstuurd). Terwijl mijn ouders heeel veel hebben gedaan om hun verbruik naar beneden bij te stellen door oa de aanschaf van 17 zonnepanelen, geen vijverpomp, verwarming staat op 16 graden. Ik heb echt geen zin om weer te bellen, maar het moet maar. Gewoon 400 euro er bovenop gedaan.
Wij hebben nog geen mail gehad. We zijn naar Innova overgestapt, omdat welkom energie failliet ging en toen zouden we dus nog 800 euro terug krijgen. Normaal vind ik terug krijgen prima, maar dat krijg je dus niet terug als ze failliet gaan. Daarom betaal ik nu liever niet al teveel. Ons verbruik kunnen ze niet weten, omdat we geen slimme meter hebben en het afgelopen jaar hebben geïsoleerd en zonnepanelen hebben geplaatst. Aan de telefoon zeiden ze dat ook tegen mijn man (dat ze hebben herberekend naar verbruik), maar dat is bij ons dus echt een l*lverhaal.
Ze kunnen wel herberekenen naar verbruik. Ze kijken dan naar het historisch verbruik. Je verbruik van de afgelopen jaren. Als dat bijv de afgelopen jaren 1500 kuub was dan gaan ze daarvan uit en niet van het verbruik nadat je hebt geisoleerd. Ons SJV ligt ook 500 kuub hoger dan we gebruiken puur door het verbruik in het verleden.
Nee! Na 1 jaar krijg je een afrekening en dan betaal je bij als je te weinig betaald hebt en krijg je wat terug als blijkt dat je teveel betaald hebt. Die 220 is een afgesproken voorschot. Je hebt je tarieven per kWh stroom en per kuub gas vast staan voor een jaar. Maar de hoeveelheid die je gebruikt is natuurlijk variabel. En de BTW betaal je over de hoeveelheid die je werkelijk gebruikt per jaar en wordt nu bij het voorschot berekend over de hoeveelheid waarop je voorschot vastgesteld is.
Maar ja, je betaalt dus wel gewoon meer voor hetzelfde product. Maar wel logisch, ze hebben zo met geld gesmeten voor allerlei compensatieregelingen, dat moet ergens vandaan komen.
Dat is waar. Mijn nee was een reactie op de opmerking dat het weggegooid geld was. En dat is het niet, want òf je krijgt het terug bij teveel betaald òf het was terecht dat je het betaalde. Maar het blijft wel een stom gedoe allemaal.
Nee, je tekent voor 12 maanden lang een vast tarief voor je gas en elektriciteit. Als de overheid de omzetbelasting terug brengt van de tijdelijke 0% naar 21% kan de energiemaatschappij dat niets aan doen maar betaal je wel 21% meer. En de ODE en EB zijn ook iets gestegen, dat zijn belastingen. Dus jouw kale prijs van energie wordt niet hoger, maar wel de belastingen.
Maar de verhogingen die zijn doorgevoerd zijn substantieel hoger dan de verhoging van de omzetbelasting.
Precies 21 procent is al veel, maar bij ons gaat het om ruim 50 procent en bij jouw ouders nog veel meer.
Hier zit er ook 50 procent bij, maar dat klopt helaas wel. Van 80 naar 125, in beide gevallen komen we ongeveer op nul uit aan het einde van het jaar.
Ik snap niet dat mensen zo'n bizar hoog maandbedrag krijgen. Wij scheten hem echt toen ik al die bedragen las, maar ons maandbedrag van 294 euro is nu naar 310 euro gegaan. Viel me dus alles mee. (al is het natuurlijk achterlijk veel) Gebaseerd op een verbruik van 4900 kwh en 600 m3 gas. Onze jaarrekening hebben we net binnen en die 310 euro is vanaf januari.
Wij zitten ook bij innova. En ons maandbedrag (met vast contract) is verhoogd door hen. Van 40,- naar 80,-. Dat laten wij wel gewoon zo, want wij hebben sinds 2 maanden een electrische auto, dus ons verbruik is ook aanzienlijk gestegen ten opzichte van daarvoor.
Dat snap ik en dan komt het waarschijnlijk wel uit. Ik vind dat van mijn ouders echt schandalig. Ze kunnen het betalen, maar dat is echt niet voor iedereen het geval.
Het ging bij ons van 75 naar 100. Vergeleken met de bedragen hier (en elders) gaat dat natuurlijk nergens over, maar ik begrijp iig nu dat het met de belastingen te maken heeft. Ik wist eigenlijk niet dat begin dit jaar de belasting daarop verlaagd was..
Nou daar zeg je wat, het lagere energietarief was 1 juli ingegaan. Zijn toen de voorschotten verlaagd? Volgens mij niet…
Maar wij hebben een oude meter, dus ons verbruik weten ze niet. Het is dus echt nergens op gebaseerd. Maar idd die verhoging bij je ouders is echt heel erg hoog. Hoop voor ze dat dat toch nog wel wat naar beneden kan zeg