Mag de huisarts zo reageren?

Discussie in 'De lounge' gestart door happyglow, 3 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Ik moest vanmorgen even langs de huisarts met onze zoon omdat hij niet goed kan horen. Wilde graag weten of het iets medisch was of dat het gewoon oorsmeer was aangezien zijn oren altijd vies zijn maar hij nooit pijn heeft. Als je hem vraagt of zijn oor au doet zegt hij nee maar hij zit wel altijd aan zijn oren en als ik zijn kamerdeur open doe en het ijzeren traphekje (dat zit in de deurpost bij hem) open maak (wat best een geluid geeft) hoort hij vaak helemaal niets en schrikt hij als hij me ineens bij zn bed ziet staan. dat baart me zorgen en dus afspraak gemaakt bij de huisarts.

Het eerste wat ze direct vroeg was wat het consultatiebureau hiervan zei. Ik gaf aan dat ik daar niet meer geweest was en daar alleen heen ga voor zijn prikjes. Dit is zo gekomen omdat ik bij mijn dochter heel onzeker gemaakt werd en hele nare ervaringen had. Zodra het kind het niet volgens de boekjes doet is het verkeerd en moet je het anders aanpakken en doe je het dus niet goed. Verder is dat nog een heel lang verhaal wat er aan vast zit waar ik nu niet over in ga omdat dit een heel apart topic op zich is haha :D

Ze vond dit echt heel raar en vroeg direct hoe ik zijn groei en ontwikkeling dan bij hield. Ik gaf aan dat ik gastouder was en genoeg vergelijkingsmateriaal heb. Daarna vroeg ik aan haar of het lijkt alsof hij niet goed groeit en of ze meer kinderen van 1 had die complete zinnen konden praten en de hele puzzel op de tafel aan het benoemen waren. Ze bleef erbij dat ze het heel zorgwekkend vond en heel erg vond dat ik die controles niet bijwoonde met hem. Ik zei dat elk kind op zijn eigen tempo groot word en dat als er echt iets afwijkend is, ik dat echt wel op merk met zoveel kinderen om me heen die dezelfde leeftijd hebben. Het zou wat anders zijn in een andere situatie maar in deze situatie voelt dit fijn voor mij en het consultatiebureau geeft mij alleen veel onzekerheid en ik vind het geen fijne plek. Ze benoemde nogmaals hoe erg dit wel niet was en ging met mijn eigen huisarts overleggen hoe ze dit op gingen lossen en dat ik misschien onder controle kwam bij de huisarts voor dit soort dingen. Ik gaf aan dat ik dat totaal niet nodig vind en of ze iets afwijkends aan hem zag waardoor ze dat perse wilde. Nee dit zag ze niet maar ze vond het erg belangrijk dat kinderen in de gaten gehouden worden of ze wel goed groeide e.d.

mijn mond viel open... Weer zoiemand die mij een rot gevoel geeft over hoe ik het doe en wil weten of mijn kind wel binnen de boekjes valt. Ookal zag ze niets raars of afwijkends aan zijn groei of ontwikkeling, toch wilde ze dat ik op controle bleef komen om te kijken of hij wel binnen de boekjes viel. ga toch weg man! Ik voelde me zo'n ontzettende slechte moeder op dat moment!! Was zo boos.

Heb gevraagd of ze zijn oren na wilde kijken want daar kwam ik immers voor, niet voor opvoedadvies. Nou het bleek dat zijn oren vol met oorsmeer zaten en er gelukkig niets medisch was dan. Uitspuiten doen ze liever niet bij die kleintjes omdat dit onder narcose moet of op een hele nare manier dus ze gaf aan dat ik met olijfolie moet druppelen zodat het wellicht uit zichzelf los komt en hij weer wat beter gaat horen.

Nu heb ik gehoord dat olijfolie helemaal niet goed is en het juist oorsmeer laat plakken ipv loslaten. Na het gesprek wat ik hiervoor heb gehad met haar heb ik het hierbij gelaten en ben ik naar huis gegaan.

Ik durf niet met olijfolie te druppelen in de angst dat het juist erger word en ik ben ontzettend boos. Weet nu niet wat ik met onze zoon moet doen. Ik weet wat het probleem is maar nu moet ik nog uitvogelen hoe ik dit op ga lossen zonder dat zijn oren uitgespoten moeten worden.

Mag de huisarts zo reageren? Het consultatiebureau is toch een eigen keuze? Er zijn zoveel mensen die geen prikjes halen, ik haal die tenminste nog omdat ik het wel belangrijk vind voor mijn zoon. Zolang ik me geen zorgen maak om zijn ontwikkeling en hij keurig mee komt met de rest van zijn leeftijd is het toch prima? Waarom moet ze me dan zo'n rotgevoel geven...

2. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Ik snap haar advies wel, het is immers belangrijk om de groei en ontwikkeling te volgen. Maar ik snap niet waarom zoveel aandringen noodzakelijk is, je bent een volwassen vrouw: 1 maal de aandacht erop vestigen is voldoende. Het consultatiebureau is inderdaad een vrije keuze.

Qua olijfolie: ik heb vaker gehoord dat dit helpt bij oorsmeer. Je kunt nog even naar de apotheek gaan en vragen of ze druppels hebben of welke olie zou adviseren.

3. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

Je hebt helemaal gelijk, cb is een eigen keuze. Ik ga er ook alleen puur heen voortaan voor de prikjes, voor de rest heb ik geen zin om naar hun gekeuvel te luisteren. En ik vind ook niet dat een arts bepaald of je wel of niet moet gaan, dit is dus helemaal aan jou! Stom dat ze olijfolie noemt terwijl er vele andere middeltjes zijn die een oortje schoonmaakt.. miss anders even vragen bij de apotheek en vooral als de olijfolie het alleen maar verergert. En het wil niet zeggen dat als je niet naar het cb gaat je kind een of andere achterstand ontwikkeld.. aparte dokter heb je!

4. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dacht dat het consultatiebureau min of meer 'verplicht' was, maar ik ben ook nog niet zover dus ik heb daar helemaal geen verstand van. Als dat niet zo is dan vind ik dat die huisarts van jou zich niet zo moet bemoeien met jouw keuzes. Als professioneel opvoeder heb je inderdaad genoeg expertise in huis om afwijkende ontwikkelingen op te pikken en daarvoor aan de bel te trekken. Fijn dat die huisarts er zo over denkt, maar hij/zij heeft niet het recht zijn mening aan jou op te dringen. Ik zou persoonlijk dan ook wel even duidelijk aangeven dat je hier niet van gediend bent. Het lijkt wel een politieagent zo. Alsof je het niet snapt als hij/zij het één keer aankaart. Blijft jouw keuze dan, niet mee bemoeien.
    Wat betreft olijfolie, ik denk dat er genoeg alternatieven zijn waar je je wel goed bij kunt voelen, anders gewoon even bij de drogist advies vragen (etos doet dat altijd heel goed vind ik). Ik geloof dat mijn moeder vroeger gewoon sla-olie gebruikte. Persoonlijk denk ik niet dat het met olijfolie meteen erger wordt, maar als het niet opknapt kun je altijd weer terug gaan toch? omaweetraad.com vind ik ook altijd een goede, staan zoveel tips op!!

5. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Ik vind het ook apart dat de HA zo zeurt. Een keer aangeven is prima maar het blijft eigen keuze.

Wat betreft het druppelen, bij de apotheek kan je ook zoete olie kopen. Misschien bij de drogist ook wel. Hier doen wij het in de zorg altijd mee en werkt goed!

6. knap

knap Niet meer actief

#6 knap, 3 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 sep 2013
    Er zijn ook kleine voordelen. Om wel naar het cb te gaan. Ga hier ook alleen maar om te wegen en meten. Ogen en zo testen.

Je kan ook zelf een klein dossier maken met het gewicht en de lengte van je kinderen. Als je toch liever niet gaat.

Straks gaan ze naar de schoolarts enzo. Met vijf jaar en met 9 12.. En als het nodig is.

Zie het niet speciaal als negatief het cb. Adviezen gaan er het ene oor in het andere oor uit.

Nee de ha hoeft je niet te vertellen dat je moet gaan. Maar misschien voelde het als aangevallen worden. Ha doen liever de cb controle niet. Omdat ze niet overal verstand van hebben. Cb ook niet hoor haha.

Mening weg gehaald.

7. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Nee, je hoeft niet naar het cb, je huisarts gaat behoorlijk te ver met zo aandringen.
    Ik moest bij mijzelf ook wel eens met lauwe olijfolie druppelen, en dan wrijven. Als je dat niet vertrouwt even naar de apotheek of drogist.

8. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik zou de ha zeker nog eens op aanspreken wanneer je minder emotioneel bent. Het is zeker niet verplicht om naar het cb te gaan! Als je het slecht treft, zijn het grote bemoeials waar je niet op zit te wachten. Prima toch dat je dan alleen de prikken gaat halen? Dus zeker nog eens op terug komen. En als ze dan nog de discussie met je aangaat, is het tijd voor een andere huisarts. Graag wel eentje die verder kijkt dan de boekjes ;)

9. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik snap niet dat de ha zo door moet drammen. Ze had kunnen zeggen misschien wel goed naar het cb te gaan en dan punt. Wat jij doet moet je zelf weten.

Wij gaan ook vooral voor de prikken. De eerste tijd als ze heel klein zijn vind ik het wel even fijn om te zien dat ze goed groeien maar nu ze groter zijn kan ik echt wel zien dat ze goed groeien. Ze eten goed en groeien prima. Ben ik geen cb voor nodig. We gaan dus wel voor de prikjes en de ogentest heen. Vind de prikken en de ogentest dan ook wel erg belangrijk.

Over de olijfolie kan ik helaas geen tip geven.

10. Hero87

Hero87 Actief lid

23 jun 2013
    292
    26
    28
    NULL
    Omgeving utrecht
    Met de verstopte oortjes kan je denk ik het beste even navraag doen bij het KNO van het ziekenhuis. Daar hebben ze speciale uitzuig dingen om de oortjes mee schoon te maken.Is ook iets kind vriendelijker.. Volgende keer zou ik als ik jou was gewoon een hoorwinkel binnen lopen om te vragen of ze willen kijken.

11. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Omdat je een gastouder bent ga je niet naar het CB? Wat apart... Ik ga er ook niet voor me lol naartoe maar de controles vind ik reuze belangrijk, juist als iets in de gaten moet worden gehouden. Vind het ook apart dat veel moeders altijd zo aangebrand reageren op adviezen/gezonde opbouwende kritiek. We zijn niet allemaal perfect en we maken allemaal fouten. Alleen sommigen willen absoluut niets horen hierover en dan gaan ze gewoon maar niet meer... Ik vind dat een slechte zaak. Het CB mag alleen maar zeggen wat er goed gedaan wordt blijkbaar en voor de rest niet want dan zijn het i.dioten daar ;) Helemaal als gastouder zou je juist beter moeten weten in mijn optiek. En dan stelt iemand een kritische vraag (de huisarts) en dan is dat ook weer niet goed ;) Ja ik vind dat een huisarts dat mag zeggen. Sta wat meer open voor (goedbedoelde opbouwende) adviezen. Het CB zit er niet om je af te zeik.en of te bekritiseren, ze zitten daar om te kijken hoe je kindje ontwikkelt en geven tips daar waar nodig.

12. knap

knap Niet meer actief

Jij verwoord het eigenlijk beter dan ik zelf ook er over denkt.

Dus plus 1.

13. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    Ik zal inderdaad zo even langs de apotheek rijden om daar advies te vragen voor de juiste druppels. en anders wachten tot mijn eigen huisarts terug is voor een verwijzing naar de KNO voor het uitzuigen. Dat lijkt me idd kindvriendelijker dan uitspuiten... Ze zei niets over uitzuigen namelijk. Het was ook een invaller en niet mijn eigen huisarts (gelukkig!).

Verder wist ik helemaal niet of hoorwinkels dat doen bij zulke kleine kinderen! En een hoortest is nu natuurlijk niet handig als we weten dat zn oren vol oorsmeer zetten want dan is de uitslag niet betrouwbaar. Dat is pas betrouwbaar bij schone oren. Eerst even naar de apotheek dus!

14. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    Nee zo zit het niet, toen ik besloot niet meer te gaan was ik nog niet eens gastouder dus dat was niet de reden. Ik gaf alleen antwoord op haar vraag hoe ik NU zijn groei en ontwikkeling in de gaten houd. Dat doe ik met de kinderen van dezelfde leeftijd.

De reden waarom ik niet ging is omdat ik hele slechte ervaringen met het CB had, ik zeik het niet af en heb nergens gezegd dat het nare mensen zijn. Heb alleen gezegd dat ze MIJ een heel naar gevoel gaven elke keer. Ik had een hele moeilijke start met mijn dochter en was daardoor erg onzeker. Ze maakte me alleen onzekerder en ik ging zelfs twijfelen of ik uberhaupt wel moeder had moeten worden. Ben gestopt met borstvoeding na advies van hun terwijl de klachten heel ergens anders vandaan kwamen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Toen ik niet meer kwam ging het veel beter en werd ik wat zekerder over alles. Mijn dochter is niet volgens de boekjes maar is een hele leuke meid en kerngezond! Mijn zoon zal het ook vast niet volgens de boekjes doen maar groeit goed en doet het qua ontwikkeling heel erg goed. Beter dan de meeste kindjes van zijn leeftijd dus ik maak me totaal geen zorgen. Laat hem opgroeien op zijn eigen tempo en als hij echt achterloopt met dingen of er echt afwijkingen zijn zal dat echt wel opvallen bij ons als ouders of onze omgeving.

Nogmaals, ik zeik het CB niet af maar voor mij is dat gewoon geen fijne plek. Ik ga daar alleen heen voor de nodige dingen. De oogtest hoort hier ook gewoon bij uiteraard.

15. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    consultatiebureau is inderdaad een vrije keuze.... ik vind de arts ook erg doordrammen.

Ik begrijp alleen niet dat het monitoren van groei en ontwikkeling jou tot een slechte moeder maakt en je een schuldgevoel geeft... ik denk dat je daar een beetje in doorschiet... voor de rest kan ik je goed begrijpen.... ik had het ook niet op de cb.... heb voor de middenweg gekozen, alleen de bezoekjes met de arts....

16. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    Bedoel je het CB of de arts? Het CB heb ik hierboven uitgelegd en de arts gaf me dat gevoel omdat ik de keuze gemaakt heb om het zelf te monitoren en dat niet via het CB te laten doen. Dat vond ze heel erg en aangezien ze arts is weegt dat natuurlijk wat zwaarder, vooral als ze het er zo indrukt.

17. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ja, ene huisarts mag dat zeggen. Maar tig keer herhalen ook al geeft de patiënt duidelijk aan wat haar redenen zijn om niet te gaan, en zo hard aandringen is niet gewoon zeggen wat je vindt of een gewone kritische vraag. Daar ben je dan allang voorbij.
    Je kunt dus eigenlijk niet zeggen dat ts niet openstaat voor (goedbedoelde opbouwende) adviezen in dit geval. En ook niet over het cb want we weten niet of en hoe ze daar voor open staat en of het überhaupt opbouwend was toch?
    Tuurlijk zijn er zat ouders die er niet tegen kunnen als ze adviezen krijgen die tegen hun eigen ideeën ingaan en daarom niet naar het cb willen, maar of dat hier het geval is mij echt niet duidelijk...

18. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is wel zo dat het CB een mooie groeicurve van je kind bijhoud, dit staat allemaal in de computer en kan er zo bijgepakt worden.

Bij mijn kinderen doen ze dit regelmatig, denk aan schoolarts, huisarts etc.

19. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Nou dat het cb goedbedoelde adviezen geeft is hier toch echt niet van toepassing hoor. Ik hoop dat het op andere plaatsen van het land een heel stuk beter geregeld is. De een spreekt de ander continu tegen en ze laten je hier inderdaad erg slecht voelen. Dit ligt niet aan mij, dit is hier bij dit bureau helaas algemeen bekent.
    Ik ga er wel naartoe omdat ik de controle belangrijk vind, maar heb de laatste keer wel flink van me afgesproken. En opeens was ik de beste moeder ooit.

Dus dat stukje kan ik begrijpen. En ja dat de ha er op wijst, snap ik ook nog , ze zitten er niet voor niks (over het algemeen), maar dram dan niet zo door zeg. Ik neem aan dat TS goed weet wat goed is voor haar kinderen.

20. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Je hoeft je niet te verdedigen hoor, het is JOUW keuze :)

Mochten druppels nou niet werken.. Mijn moeder deed af en toe een beetje verdunde waterstofperoxide in mn oren. Het smeer bruist dan zo weg. Maar dit mag je dus niet te vaak doen. Gewoon hoofd plat op tafel en laten bruisen.

Weet niet of het tegenwoordig nog mag hoor, maar die tip kreeg ze toen van onze oude huisarts.

Deel Deze Pagina