Beste verloskundige, Mijn vriend heeft ongeveer twee keer per jaar een koortsblaar, dit al jaren lang. Zodra hij 'em op voelt komen, begint hij direct met het smeren van Zovirax. Bij hem knapt de blaar ook nooit open. Als hij er een heeft, zoenen wij nooit. Ik zelf heb nog nooit een koortsblaar gehad. Nu belde hij me net op vanaf z'n werk, dat hij er weer een heeft. Hij is direct weer begonnen met Zovirax. We hebben afgesproken dat hij mij en ons zoontje van bijna 21 maanden niet zal kussen en telkens heel goed zijn handen zal wassen. Nu heb ik alleen wel een paar vragen: 1. Mag hij wel gewoon in de buurt komen van onze zoon? Oppakken e.d.? Of wordt dat ook afgeraden? Zou voor mij erg zwaar zijn als ik de aankomende 5 dagen alles alleen moet doen met Jesper... 2. Wat als ik nou ga bevallen? Mag hij dan wel bij de bevalling zijn? Moet hij dan een mondkapje op?? 3. Stel ik beval vandaag of morgen, mag hij de baby dan wel vasthouden? We begrijpen dat kussen en knuffelen uit den boze is, maar vasthouden/verschonen/in badje doen, etc: kan dan kwaad? Uiteraard begrijpen we dat goede hygiëne heel erg belangrijk is. 4. Is een koortsblaar eigenlijk ook besmettelijk als de blaar niet open gaat? Maak me er best een beetje zorgen om. Zou het vreselijk vinden als ik nu ga bevallen en m'n vriend kan zijn eigen kindje niet eens vasthouden!! Ik hoop dat u me spoedig antwoord kan geven op m'n vragen. Alvast heel erg bedankt. Groetjes, MissX28
hoi zolang de blaar niet open is is het niet besmettelijk,maar we zijn bij pasgeboren baby's heel alert, dus we nemen voorzorgmaatregelen. Hij mag je kindje als het nu geboren wordt wel vasthouden, maar niet knuffelen bij zijn mond of kusjes geven. Veel handen wassen en evt eenmodkapje of blaar afplakken. Je kindje van 21 maanden kan wel door hem verzorgd worden, zolang hij veel handen wast en hem zo min mogelijk kusje geeft. ( en oppassen met voeren, dat hij niet eerst lepel in eigen mond doet, doen we heel vaak zonder bij na te denken, om te proeven of het eten van je kind niet te heet is!). je man mag zeker bij de bevalling zijn, goed handen wassen en evt mondkapje of blaar afplakken. En goed smeren nu met dat spul, dan is het zo over! Goede bevalling gewenst! Mirjam