'Mag' dit allemaal?

Discussie in 'Voeding' gestart door Jessmin, 12 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ondanks dat ik gezond eten heel belangrijk vind, vind ik het óók belangrijk om af en toe de teugels te laten vieren en 'lekker onverantwoord' te zijn. Dat betekent dat Kyra zo een keer in de maand een boterham met chocoladepasta of iets anders ongezonds krijgt. Ik zeg dan altijd met een knipoog dat ik weer de ontaarde moeder heb uitgehangen. Natuurlijk krijgt ze er op het moment nog niet echt iets van mee, maar ik vind het belangrijk om over te dragen dat af en toe 'zondigen' ook een deel kan zijn van een verantwoord dieet.

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    @Devy: dan ben ik eigenlijk benieuwd wat jij gezond en ongezond vindt. Wat krijgt je dochter normaal op haar brood?

3. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Gezond vind ik iets wat ook echt iets toevoegt behalve calorieën. Niet te vet, niet te zout, niet teveel suikers (vruchtensuikers of geraffineerde suikers). Dus krijgt Kyra kipfilet, een dun laagje la vache qui rit, een dun laagje appelstroop of 7 vruchtenstroop (niet te vaak), geprakt fruit of avocado. Maar ze kan ook erg genieten van een boterham of volkoren cracker zonder iets of met wat boter. Ze krijgt ook wel eens gewone kaas en dat is vet en zout, maar voegt naar mijn mening meer toe dan bijvoorbeeld chocoladepasta.

Iets wat ik dan minder gezond vind is bijvoorbeeld chocoladepasta, hagelslag, en vruchtenhagel. Allemaal erg lekker, maar wel met mate.

4. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Vet is toch helemaal niet slecht voor kinderen? Laatst bleek toch juist dat kleine kinderen te weinig vetten binnen kregen? Heb ik nou net roomboter gekocht ipv gewone boter ;)

5. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Vet is niet slecht, maar alles waar té voor staat wel. In bijvoorbeeld salami zitten een hoop slechte vetten, daarom kies ik ervoor om het niet te geven. Maar bij haar avondeten krijgt ze al best wel wat vetten binnen van de bakboter of olijfolie, en in de borstvoeding die ik geef zit natuurlijk ook nog het nodige.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Klopt hoor; roomboter en ook volle zuivelproducten als volle melk en volle yoghurt zijn goed voor een baby/jong kind. Het bevat geen koolhydraten en wel de goede vitamines als vitamine A en D.

Chocopasta is vet en suiker en chocola, die laatste twee heeft een baby/jong kind niet nodig. Af en toe kan natuurlijk geen kwaad.

Broodbeleg chocopasta telt 85 kcal en roomboter 37.;)

7. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Nou dan zal ik wel heel makkelijk zijn maar mijn zoontje krijgt regelmatig een boterham met chocoladepasta. Ik wissel het gewoon af met smeerkaas, smeerworst, pindakaas, belegen kaas, kipfilet!

Hij vind het heerlijk en mama ook dus zitten we samen lekker te smullen. Ben er zelf ook groot mee geworden dus mijn zoontje mag ook een lekker boterhammetje met pasta!

8. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Haha, grappig die calorieën. Eigenlijk is chocopasta vooal handig hier als ze weer eens kiezen krijgt en daarom vertikt brood te eten. Dan krijgt ze iig de vezels van het brood binnen. Tja, ze eet ook wel vaker een koekje waar chocola op zit of snoept een blokje met mij mee. Ik maak me er eerlijk gezegd niet zo druk om want ze eet toch al bagger, met of zonder snoep tussendoor. Ben allang blij als ze iets met smaak eet. Vanochtend at ze een kommetje pap, dat was dan wel weer gezond, maar man wat kan ik dan blij worden, dat ze gewoon lekker eet.

Gek trouwens dat pindakaas een beetje als 'evil' wordt gezien, want ik begreep juist dat er enorm veel vitamines in zaten van iemand laatst... Moet ik toch eens nakijken ;)

9. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    @Jessmin Ik heb gewoon geluk met een klein vuilnisbakje dat eigenlijk alles wel lekker vindt. Dus dan kan ik ook makkelijk zeggen dat ik bepaalde dingen niet of zeer met mate geef. Als Kyra perioden echt slecht zou eten zou ik daar ook een stuk makkelijker in worden denk ik zo. En pindakaas is in weze ook best gezond, maar omdat er zoveel in zit wordt het vaak met mate gegeven.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De reden waarom pindakaas soms wordt gezien als 'evil' is omdat het relatief veel zout bevat EN een mogelijke pinda-allergie een heel heftige en gevaarlijke allergie kan zijn. Het betekent dus dat je het goed moet afwegen. Wij hebben beide geen pinda of notenallergie (pinda is trouwens familie van de peulvrucht!) en koken verder volledig zoutloos en vers, en vinden dus dat pindakaas best een keertje kan. Niet te vaak en we hebben het in het begin heel goed in de gaten gehouden.

Pindakaas kent verder een boel prima vitamines en mineralen net zoals bijvoorbeeld appelstroop. Dit product mag best een plek hebben in een gezonde, gevarieerde voeding. Maar... alles met mate

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

De kans op een pinda- of notenallergie is bijzonder klein; minder dan 1% van de mensheid heeft er mee te maken. De kans op zowel een pinda-allergie als een notenallergie is helemaal bijzonder. Een pinda- en/of notenallergie kan zeer ernstig zijn en een anafylactische shock veroorzaken, daarom moet volgens de warenwet altijd op een verpakking staan of er pinda's en/of noten in het product kunnen zitten.

Men stelt dat de kans op een pinda-allergie voorkomt uit het gebruik van pinda's in babyvoeding; indien pinda's worden gegeven aan baby's die die bestanddelen van de pinda nog niet volledig kunnen verteren, kan het lichaam allergisch reageren. Aangezien de pinda een peulvrucht is en geen familie van de notenfamilie hoeven mensen met een pinda-allergie niet voor andere noten allergisch zijn en vice versa.
    Maar het kan wel en vaak wordt er zowel voorzichtig omgegaan met pinda als noot bij de verdenking op allergie voor een van deze twee.

Een kindje dat geen kunstmatige babyvoeding heeft gehad en waarvan de ouders geen pinda- en/of notenallergie kent, kan gerust een boterham met pindakaas eten of nog liever amandel- of cashewnotenpasta, want die horen weer bij de vruchtbomenfamilie en zijn eigenlijk helemaal geen noten!
    Bij kinderen die al andere allergieen hebben, wordt vaak gewacht met het geven van pindakaas tot de leeftijd van 1 of zelfs 2 jaar.

Pindakaas bevat in verhouding met ander broodbeleg als vleeswaar en (smeer)kaas juist relatief weinig zout. Het bevat wel veel calorieen maar wel uit goede onverzadigde vetten en verder bevat het eiwitten en goede vitamines en mineralen als calcium, magnesium, zink en ijzer.

Hoeveel zout zit in welk broodbeleg?

Ongezouten roomboter: 0
    Jam: 4
    Appelstroop: 5
    Gebraden kalkoenfilet vleeswaar: 8
    Margarine voor op brood: 12

Pindakaas: 38
    Zachte roomkaas: 38

Gebraden kipfilet vleeswaar: 75
    Leverpastei/smeerworst: 120
    Gekookte worst: 132
    Brie: 160
    Achterham: 176
    Volvette kaas: 186
    Ham: 201
    Volvette smeerkaas: 203
    Salami: 204
    Snijworst/cervelaat vleeswaar: 237
    Roombrie: 240

In brood zit 186 mg. natrium.

En dan te bedenken dat een kind tot 12 maanden maar 1 gram natriumchloride (ofwel 400 mg. natrium) nodig heeft. Reken maar eens uit hoeveel bammetjes met welk beleg je dan kunt geven.

Zo bevat het ene broodbeleg teveel zout, het ander teveel suiker, weer een ander teveel vet. Dat soort broodsmeersel met mate gebruiken inderdaad. Gewoon als ouder je gezond verstand gebruiken.;)

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Groene thee is echt geen probleem hoor, zoals Cygnet ook al schrijft, bij jonge kinderen liever wel aan de slappe kant.

Ik snap de verwarring wel, je kunt namelijk ook groene thee kopen die bedoeld is om af te slanken, en dat is natuurlijk niet geschikt voor kinderen. Maar de gewone, die je gewoon als kopje tussendoor drinkt bevat evenveel of soms minder theine/cafeine als zwarte thee, en dat kan ook al slapjes na 6 maanden.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind chocopasta voor af en toe op het brood echt niet onverantwoord. Als je maar afwisselt en je kind gevarieerd laat eten. Honing ook, mag na 2 jaar en is voor af en toe gewoon lekker.

Hier kregen ze alle soorten thee die wij ook dronken, behalve sommige kruidenmengsels zoals Sterrenmix, omdat dat kruiden bevat die minder geschikt zijn voor jonge kinderen.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dirksmama... honing is toch vanaf 1 jaar?

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    KLopt, typefoutje.

16. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Echt interessant, dat zoutoverzicht. Wel gek idd dat alles zo zout is terwijl ze maar 1mg nodig hebben... Mijn dochter eet niet zo geweldig brood, dus veel van het beleg dat ik erop smeer krijgt ze toch niet binnen. Maar ik wou het wel extra leuk houden voor haar dus zoveel mogelijk variatie (zie mijn topic over smeerbaar beleg dan ook ;) haha). Ze eet nu gelukkig wel een bordje pap 's ochtends maar wat maakt dat een kliederboel zeg :S

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    is niet zo heel gek hoor. Zout haalt de smaak omhoog, met een beetje zout in het eten vindt de gemiddelde mens iets gewoon lekkerder smaken, daarom krijg je zelfs een smakelijker cake als je een snufje zout door het beslag doet. En iets dat lekker smaakt zul je makkelijker eten en sneller aanschaffen.

18. Kimsp

Kimsp Actief lid

12 jun 2008
    117
    0
    0
    Chocopasta zonder suiker is de opslossing!!! Dyon vindt het heerlijk en we doen dit ongeveer 1 keer in de week.

Ik koop het bij de c1000, misschien een tip voor jullie.

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Zit daar dan geen zoetstof in? Want dat is ook weer heel slecht voor kleine kinderen (en ook niet denderend voor volwassenen).

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou nee dat vind ik nou niet bepaald een oplossing. Suiker is veiliger dan suikervervangers, zeker voor babies!

Deel Deze Pagina