Wie kan me helpen. Mijn puber werkt in de horeca. 0 uren contract, rooster wordt enkele weken van te voren gemaakt . Al enkele keren voorgekomen dat hij moet werken, maar op de dag zelf een appje krijgt dat het niet nodig is. Het is te rustig , teveel personeel Of naar huis gestuurd wordt na een paar uurtjes, te veel personeel Wat zijn hier de regels voor? Mag dit zomaar?
Volgens mij moeten ze dan een minimum aantal uren betalen, bij mij was dat destijds 3 uur betalen ookal werd ik naar huis gestuurd in een uur. Dus per saldo zochten we wel wat (schoonmaak)werk als de reserveringen ineens ingetrokken werden door weersomstandigheden o.a.. De afgelopen jaren is daar wel t nodige in veranderd.
https://www.khn.nl/onderwerpen/werken-in-de-horeca/cao Kijk eens in de cao of daar iets over vastgelegd is.
Hier kun je al heel veel vinden (kijk bv ook eens naar het kopje oproeptermijn). Ik denk zelfs dat de werkgever alle uren moet betalen. Het is op de dag zelf afgezegd toch? Het moet dan wel echt om een 0-uren contract gaan. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/welke-contracten-zijn-er-voor-oproepkrachten
Geen idee of hier regels voor zijn maar ik heb het wel al heel vaak gehoord. Is ook de reden dat mijn kinderen niet in de horeca zijn gaan werken. Een vriendin van mijn dochter had dit ook heel vaak. Dan stond ze ingepland vanaf 17 uur en hield ze er de hele dag rekening mee en dan kreeg ze een uur van tevoren te horen dat ze niet meer hoefde te komen, te rustig en teveel personeel, of ze daar iets voor betaald kreeg ter compensatie, geen idee maar ik vermoed van niet.
Nee, korter dan 24 uur van tevoren afzeggen door de werkgever is gewoon uitbetalen van de uren waarvoor je kind was ingepland.
Mijn partner heeft ook zijn hele jonge leven op die manier in de horeca gewerkt. Geen idee of het officieel mag of niet, maar we vonden het heel gewoon toen. Op zondag de wekker zetten en dan op je telefoon kijken of je nodig bent en dan weer terug in bed kruipen als het niet hoeft, het had wel wat.
volgens mij moet de werkgever dit gewoon uitbetalen. het is wettelijk vastgelegd dat diensten die korter dan een bepaalde tijd van tevoren worden afgezegd, gewoon uitbetaald dienen te worden. artikel 7:628 en 7:628a van het Burgerlijk Wetboek vertelt Google mij. Lees het er eens op na. Kijk ook de horeca-CAO er op na, wat specifiek de termijn is voor afzeggen bij 0-uren contracten, of überhaupt het afzeggen van diensten. bij geschillen kan je ook altijd bij de vakbond om hulp vragen (hoef je geen lid voor te zijn, voor ondersteuning wel geloof ik) of je doet navraag bij het juridisch loket.
Behalve wat je recht is, is het even de vraag of je er een punt van wil maken. Grote kans dat als je er echt ‘moeilijk’ over gaat doen bij de werkgever, ze jouw puber gewoon helemaal niet meer inzetten. Maar goed, ik ken de situatie niet en weet bijv niet of ze daar voldoende oproepkrachten voor hebben.
Wat staat in zijn Cao? Als je werkzaam bent volgens de oproepovereenkomst van artikel 1.9 (jouw zoon valt daaronder!) van deze cao, dan geldt een oproeptermijn van tenminste 24 uren van tevoren. Wordt de oproep later dan 24 uren tevoren gedaan, dan hoef je de oproep niet op te volgen. Deze termijn van 24 uren geldt ook voor het verschuldigd zijn van loon bij intrekken of wijzigen van de oproep. Wordt de oproep binnen de termijn van 24 uren ingetrokken of gewijzigd, dan is je werkgever voor die ingetrokken of gewijzigde oproep het loon verschuldigd. Deze regeling is voor horecawerkzaamheden onder de oproepovereenkomst een werkbare termijn. Daarom is bij deze cao afgeweken van de termijnen volgens artikel 7:628a, lid 4 van het Burgerlijk Wetboek. Als je werkzaam bent op basis van een oproepovereenkomst en je niet aan een basis van een oproepovereenkomst als bedoeld in artikel 1.9 van deze cao, die van incidentele aard zijn en geen vaste omvang hebben. Dit kan aan door van buiten komende omstandigheden die buiten de macht van de werkgever liggen, zoals bijvoorbeeld vervanging wegens ziekte of verhindering van andere werknemers, onverwachte toeloop van klanten bijvoorbeeld wegens weersomstandigheden of bij andere werkzaamheden die om andere redenen niet van structurele aard zijn. Dit is in het horecabedrijf onderdeel van de bedrijfsvoering. De bedrijfsfunctie van de werkzaamheden van de invalkracht-nuluren wordt volgens artikel 4.1 ingedeeld en beloond. Dit moet in de arbeidsovereenkomst Dus ja: werkgever moet betalen als hij ineens niet meer hoeft te komen nadat hij is ingeroosterd is en dat meedeelt binnen de 24 uur voor aanvang dienst