Mag dit? Onbetaald vakantie.

Discussie in 'De lounge' gestart door Skatje, 12 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Vakantiegeld en opbouw vakantiedagen zijn 2 aparte dingen he :) Maar je hebt op beide recht bij een 0-uren contract :)

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    #22 edelweiss, 12 mei 2014
    Laatst bewerkt: 12 mei 2014
    Waarschijnlijk weet meneer R wel wat kan en mag meis. Irritant is het wel op deze manier

Ik zal meezoeken tln Cao denk ik?

Edit heb even gekeken en in de Cao. En zoals ik kan lezen staat zijn baas in zijn recht. :x:(

3. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.298
    394
    83
    Het klopt met 0 uren contract heb je wel vakantie, maar dat word verder niet doorbetaald want je hebt 0 uren en je werkt tijdens je vakantie niet, dus het klopt en is normaal dat dat niet doorbetaald word.
    Dat is het nadeel met 0-uren contracten je kan gewoon vrij zijn wanneer je wil want het kost je baas geen geld, je eigen nadeel met 0 uren is : niet werken geen geld.

En het klopt als je geloof ik ?? 3 maand ?? zoveel uur per maand werkt moet je die uren op contract kunnen krijgen.

4. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    idd, in principe bouw je ook bij een 0 uren contract vakantiegeld en vakantiedagen op, tenzij deze bij het uurloon in zitten (kun je uitrekenen als je het CAO loon erbij pakt, of als dit apart op het strookje vermeld word dat dit maandleijk erbij zit, zou dan ook in het contract moeten staan.)

5. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
  6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
  7. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    In het contract staat niks. Ik heb het nog nagekeken. Ik heb het juridisch loket gebeld en die jongen daar gaf aan dat als hij langer dan 3 maanden in dienst is, hij gewoon recht heeft op 9,1% vakantiedagen over de tot nu toe gewerkte uren.

Dus dat gaan we de werkgever wel vertellen en gelukkig is mijn man lid van de bond dus dat komt goed.

8. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.298
    394
    83
    hij heeft idd gewoon recht op vakantie, alleen word die helaas niet door betaald omdat hij 0-uren heeft. en hij dan niet werkt, en als je met 0 uren niet werkt krijg je geen geld. dus als jullie vakantie hebben is het logisch dat hij geen loon krijgt over de periode van de vakantie omdat hij dan niet werkt.
    Dat is het nadeel met 0 uren contract:(

9. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Nee dat is dus niet waar.

10. Tutu

Tutu Fanatiek lid

30 jun 2013
    1.089
    0
    36
    Vrouw
    Noord Brabant
    Toen ik een 0-uren contract had, werd ik niet doorbetaald tijdens mijn vakantie.

Ik zou niet weten hoe het werkt in de situatie van je man. Misschien kun je de rechtswinkel benaderen voor wat informatie over deze situatie.

11. suzanneVVdO

suzanneVVdO Bekend lid

28 jul 2012
    911
    0
    0
    De vakbond bellen is inderdaad het slimste. In beginsel heeft hij gewoon recht op uren, maar daar kan dus middels CAO van worden afgeweken. Volgens mij zag ik ook al iemand die je CAO bekeken had? Dat is het irritante aan het arbeidsrecht, de vele uitzonderingen die mogelijk zijn en je moet dus altijd even goed kijken wat op jouw (of in dit geval die van je man) specifieke sector van toepassing is.

Succes ermee in ieder geval!

Wat zijn je rechten als oproepkracht?

12. De werkgever staat helaas in zijn recht. En wat ik ook las dat iemand zei dat na 0uren contracten je vaste moet krijgen klopt niet. Het word dan omgezet in een 0uren contract onbepaalde tijd.

13. p1982

p1982 Niet meer actief

Als je gedurende een periode steeds een x aantal uren werkt is werkgever je verplicht je deze uren uit te betalen

Vakantie dagen heb je recht op maar kan ook een all in uurloon zijn

14. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ja niet dus.

Ik heb gisteren het juridisch loket gebeld en die hebben uitgelegd dat hij wel recht heeft op vakantiedagen. 9,1% over de gewerkte uren om precies te zijn. In zijn contract is geen clausule opgenomen waarin anders wordt aangegeven. Het cao is gewoon het cao betreffende transport, daar staat niks bijzonders in over wel of niet doorbetalen van vakanties.

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ja vakantieDAGEN ja. Maar niet betaald.

16. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Jawel

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

inderdaad, ik lees dit op fnv.nl:

Ook als oproepkracht heb je recht op een doorbetaalde vakantie en vakantietoeslag.
    Volgens de wet heb je per jaar recht op minimaal viermaal de overeengekomen arbeidsduur per week aan vakantie-uren. Als je dus gemiddeld 8 uur per week werkt, heb je recht op minimaal 32 uur vakantie per jaar. Per maand bouw je dan 2,6 uur vakantie op (32 uur gedeeld door 12 maanden).
    Gedurende deze vakantie-uren moet de werkgever je loon doorbetalen.
    De werkgever is ook verplicht om je in staat te stellen deze vakantie-uren op te nemen. Alleen bij beëindiging van de oproepovereenkomst mogen eventueel opgebouwde maar niet-genoten vakantie-uren worden uitbetaald.

Daarnaast heeft elke oproepkracht recht op 8 procent vakantietoeslag over het overeengekomen brutoloon. Heb je een all-in loon? Dan zit je vakantiegeld elke maand al in je loon, je krijgt dan dus geen vakantiegeld in mei uitbetaald.

18. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Dus nu zijn werkgever nog overtuigen van zijn gelijk. Uitdaging.

19. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    lieve mensen, werkgevers zijn er niet voor jou, ze zijn er voor hun eigen portemonnee!! dus als zij jou wijs maken dat wanneer jij niet werkt niet betaald krijgt, en jij denkt dat klopt, hij blij! want weer zo'n persoon die het niet snapt, lekker makkelijk!

Maar, er is een bepaald uurloon, laten we voor het gemak het Wettelijk minimum loon nemen van iemand van 23 jaar, dat is .... per uur. Dit is een kaal uurloon, dus zonder 8% vakantiegeld en zonder 9,23% (meest standaard) aan doorbetaalde vakantiedagen.

Wat werkgevers meestal doen, is het uurloon vermenigvuldigen et beide percentages, je hebt dan een 'all in' loon en in DAT geval, bouw jij inderdaad geen doorbetaalde vakantiedagen op omdat dit opbouwpercentage al bij je uurloon in zit. Officieel gezien moet dit ook gesplitst worden elke maand op je loonstrookje, je hebt dus je basisloon, en 8% vakantiegeld en 9,23% vakantierechten apart vermeld. (gebeur meestal niet hoor, meestal gewoon all in uurloon vermeld) maar dan mag het, dat is wettelijk gedoogd dat je deze maandelijks uitbetaald en dan heb je dus bij een 0 uren contract inderdaad geen doorbetaalde vakantiedagen.

Maar ontvang jij een uurloon dat zonder deze twee percentages is, dan heb je er gewoon recht op, en niet als je minimaal 3 maanden gewerkt hebt, maar gewoon over elk gewerkt uur waarvoor jij alleen het basisuurloon betaald krijgt heb jij recht op minimaal 8% vakantiegeld en op het minimale percentage vakantiedagen dat volgens jou CAO geld.

snappie? :)

20. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ja dat snap ik. Helder!

Deel Deze Pagina