Vraagje: is het zo dat als je kindje koemelkallergie heeft, en je geeft hypo-allergene kunstvoeding (Friso hebben wij), dat hij dan geen last heeft van zijn koemelkallergie? Ik ben er nog niet helemaal in thuis, alvast bedankt voor jullie reacties! liefs NN
als hij echt kma heeft kan je volgens mij beter ook geen ha voeding geven. hier zit namelijk ook koemelk in. wij zijn nu bezig met het uitzoeken of justin echt kma heeft en hiervoor is hij over gestapt op nutramigen en de provocatie volgt nog. Alles wel onder begeleiding van de ka hoor!
Hoi ling, Bedankt voor je reactie! Ik zit nu een en ander te lezen op http://www.babyallergie.nl/koemelkallergie.htm Wat zijn/waren de symptomen van jouw zoontje? Ik zie dat dit de syptomen zijn van KMA en ik heb rood gekleurd waar mijn zoontje last van heeft: Koemelkallergie kan zich uiten in verschillende klachten. Meestal beginnen de klachten in de eerste 3 maanden. De belangrijkste symptomen zijn klachten van de maag en darm (50%). Vaak begint het met eczeem (35%) in het gezicht, op de wangen. De wangen vertonen rode plekken die er schraal uit zien. Vaak jeukt het ook erg. Ook luchtwegklachten (15%) kunnen een rol spelen. Andere symptomen kunnen o.a. zijn: Darmkrampen (vaak met veel huilen) (meteen na voeding, van de 3 voedingen ongeveer op 1 dag heeft mjin zoontje dat) Huidklachten zoals eczeem, jeuk, uitslag rond de mond, netelroos (galbulten of urticaria) en angio-oedeem (zwelling van bijvoorbeeld lippen of oogleden door vochtophoping) Diarree of verstopping Bloedverlies tijdens de ontlasting Spugen [color=red]Problemen met de luchtwegen, astma (bij mijn zoontje: soms wat zwaarder ademen[/color] Loopneus, niesbuien (helder neusvocht) jeukende, tranende ogen Oorklachten Groeiachterstand Voedsel weigeren, slecht drinken
HA-voeding verlaagt de kans op koemelkallergie, maar geeft geen zekerheid hoor. En als je kindje dat eenmaal heeft heeft hij een speciale voeding nodig. HA-voeding helpt dan volgens mij niet.
Je kan het beste even contact zoeken met het consultatie bureau. Die hebben mijn dochter Friso Allergy Care voorgeschreven. Dit moet ze een maand gaan gebruiken en na die maand moet ze weer terug naar Friso Hypoallergeen om te kijken of de klachten weer terug komen. Is dir het geval dan zal ze weer naar Allergy Care terug gaan en dan krijg ik dit vergoed via het ziekenfonds. Allergy Care kost 32 euro per pak dus aardig prijzig in verhouding met normale voeding. Natuurlijk heb ik dit wel voor haar over, maar ik hoop dat ze na de maand weer terug natuurlijk kan naar de hypoallergeen voeding. Mijn dochtertje had het tijdens en na de voeding hardstikke benauwd en viel hier door ook tijdens de voeding vaak in slaap en wilde dan niet meer drinken. En als ze dan weer even wakker werd was ze erg onrustig en flink gillen. Ze is nu een stuk rustiger en minder benauwd, de fles gaat wel al een stuk beter nog niet zoals het moet maar het gaat de goede kant op. (ze gebruikt het nu 3 weken)
mijn zoontje spuugde heel erg veel en huilde ook de hele dag door. Ik ben uiteindelijk naar de ka geweest en na medicatie zijn we ook nog overgestapt naar de nutramigen (voeding bij kma). We moeten nog provoceren maar dat bespreken we eind deze maand met de ka. Hij heeft dus last van reflux, daarn zijn de medicijnen voor en de voeding zijn we gaan gebruiken op advies van de ka. Die dacht dat dat extra zou helpen en dat deed het ook! hij is nu veel vrolijker maar is nog steeds erg veel wakker. Het slapen is lastig op de dag (miss minder slaap nodig) maar hij huilt dus ook nog steeds in zijn slaap. We wachten de provocatie dus af maar hij doet het erg goed op deze voeding.
Bij KMA zijn er meerdere opties mogelijk, maar dat hangt af van de 'zwaarte' van de KMA. Heeft je kindje er niet heel veel last van, dan kan HA melk genoeg zijn om de klachten te verminderen. Is de KMA erger dan kan Pepti/Allergy Care helpen daarna komt er via de KA Nutramigen en je hebt nog een voeding: Neocate (weet niet of ik t zo goed schrijft). Het heeft dus met de 'gradatie' van de KMA te maken. Mijn zoontje krijgt nl pepti en doet t hier super op! En deze voeding hoefde niet via een KA, maar is in samenspraak met het CB gegaan. Succes
Zie ook mijn (heel uitgebreide) reactie op je andere topic over verborgen reflux. als ik je verhalen lees, denk ik eerder aan kma dan aan reflux hoor. maar ik ben geen arts en ik ken je kindje natuurlijk niet goed. Maar ik zeg wel, volg je eigen gevoel. Als je denkt dat er iets niet klopt, zorg dat het goed wordt uitgezicht. Gewone HA is preventief HA en dat werkt dus niet als er al een allergie is. Dan heb je minstens Pepti of Friso Intensief HA nodig, of als dat nog niet voldoende werkt, zoals bij mijn meisje, Nutramigen of Friso Allergy Care. Je hebt babyallergie.nl al gevonden zie ik... Hier http://www.babyallergie.nl/hypo-allergene_melk.htm vind je meer over de vesrchillende soorten voeding. Vraag je CB arts of Huisarts om advies!