Ik vind wel dat ouders mogen vinden dat school hier een verantwoordelijkheid in heeft, en ook dat ouders naar alternatieven mogen zoeken. Maar ik vind absoluut niet alle alternatieven een verstandige keuze, geboden door ouders of school zelf. En dat mag ook
O dat kan. Ik raak geïrriteerd van het onderwijspersoneel wat hier mee schrijft en in eerste instantie beledigd is als je vindt dat school hier iets mee moet, want "school is geen opvang hoor" en vervolgens alle andere ideeën afschieten omdat het geen onderwijs is
Dat is ook omdat als je zoiets (bv opvang door een kunstenaar of ouders) organiseert binnen school, je daar als school verantwoordelijk voor bent. Dus wat als de vader van Mies helemaal geen 30 kinderen aankan een hele woensdag? Dan zit school met de gevolgen. Plus hoe zit dat qua VOG? Qua verzekering? Wat als vader (of kunstenaar, of een andere professional) zich ineens afmeldt? School staat al onder druk, sommige alternatieven verhogen juist die druk. En ik vind de alternatieven ook niet altijd klinken als een veilige, stabiele omgeving voor een kind - in ieder geval al niet voor mijn kinderen.
Waar ‘roep’ ik dat? Ben sowieso niet zo van het roepen. Ik geef alleen aan dat er een verschil is tussen professionals en onderwijsprofessionals. En dat hier sprake is van lapmiddelen. Het is geen oplossing voor het gigaprobleem waar we voor staan. En nee, ik weet de oplossing ook niet. Maar zoals iemand hier ook zegt: er komt meer bij kijken (vog, verzekeringen, etc.). Uiteindelijk is er toch toezicht nodig, wat dus ook weer tijd en geld kost.
Snap ik, daarom ben ik helemaal voor zoeken naar goede alternatieven. Maar lapmiddelen maken denk ik het probleem op langere termijn juist groter.
Als ze de keuze geven of je wel of niet thuis kan en wil helpen een dag blijven er ook minder kinderen over om wat voor te regelen. En dan zonder dat gezeur over kwetsbare kinderen als het thuis geen optie is.
Maar dan houdt iedereen die het niet ziet zitten zn kinderen toch lekker thuis? Als het hier ter sprake zou komen dan zou ik samen met school wel dit soort initiatieven oppakken. Er zijn zat mensen die ervaring hebben met groepen kinderen en bv regelmatig ingehuurd worden door scholen. Dat kost geld ja, maar een leerkracht betalen kost ook geld. Dus als die er niet is hou je geld over. Van dit soort oplossingen leert mijn kind ws 100x meer dan thuis achter de laptop sommetjes maken.
Het gaat niet om ‘als je het niet ziet zitten, hou je je kind maar thuis’ - er zijn ook kinderen die niet thuis kúnnen blijven, maar tóch moet die veiligheid op school gewaarborgd blijven. En als dat kan met een professional (met VOG en een pedagogische achtergrond) die op woensdag de hele dag een soort gave cursus geeft; prima! Maar niet met dan de vader van Mies, dan de mevrouw die leuk kan kleien, etc etc. Alleen is het dus allemaal niet zo eenvoudig, school kan ook geen blik professionals opentrekken die ineens iedere woensdag komen opdraven.
Dat schrijft niemand. Ik vind dat school een verantwoordelijkheid heeft om mijn kind een veilige omgeving te bieden. Als ze dat kunnen garanderen, prima, anders zou ik dus liever hebben dat ze die dag thuis zijn. Dat een ander daar anders over denkt, dag kan en mag, maar dat betekent niet dat ik die mening hoef te delen. Het hoge verwachtingspatroon van scholen en het gebrek aan besef en erkenning voor wat het betekent om een hele dag een groep jonge kinderen te begeleiden zijn voor mij vooral de ‘ingewikkeldheden’ aan het onderwijs. En ik denk dat ook heel veel mensen hierdoor afhaken. Ze hebben vooraf onvoldoende besef waar ze aan beginnen of ze hebben het besef wel, maar het valt in de praktijk (om allerlei redenen) toch tegen.
Denk dat je prima in staat bent om alle essentiele zaken op de schooldagen te doen en de crea vakken/vaardigheden desnoods op een "ouder voor de groep" dag. Zal je allicht niet alle ouders voor kunnen gebruiken maar allicht wel een deel en daar kan je prima een programma mee opstellen en een VOG voor laten aanvragen. Al of niet met een spoedcursusje didactiek/pedagogiek om de basics af te stemmen. Schuilen achter "verantwoording" is wel erg goedkoop. Loopt er toch iemand af en toe ff langs met een bak koffie om een oogje in t zeil te houden tegelijk. Allicht dat een van de ouders allicht wel zo gecharmeerd raakt van het voor zo'n groep staan dat die blijft plakken in t vak. Ze hebben in elk geval meer van t leven gezien dan t merendeel van de 1e jaars studenten. Neem aan dat dat ook nog wel wat toegevoegde waarde meebrengt. Is t je parttime dag heb je geluk, maar genoeg gezinnen die met 2 werken onder in elk geval schooltijd en dat ook wel zullen MOETEN doen. Als je dan met een ploeg van 6 in roulatie t probleem van 30 kan oplossen heeft iedereen baat.
Precies, denken in oplossingen!!! Degenen die zeggen: ik hou mijn kind liever thuis! Fijn als je die optie hebt, het wordt te weinig beseft dat heel veel ouders die optie niet hebben.
Dit is dus exact wat de school zou moeten doen. Tot op de laatste moment nadenken en zoeken naar een oplossing. Weken vooraf al zeggen dat het niet lukt is flauwe kul.
Ik denk niet dat er sprake is van te weinig besef, ik praat namelijk voor mezelf, niet voor andere ouders. Er zijn daarvoor andere oplossingen denkbaar en de meest eenvoudige is: opvang regelen (door school dus) voor de kinderen waarvoor het nodig is. Dan heb je ook een minder grote groep, scheelt ook weer. Ik kan hem ook omdraaien: mensen die zeggen ‘dat doe je zo maar even’ of ‘zet er een stagiair voor’ hebben geen besef van de schade die dat aan kan richten. Die opmerking slaat evengoed nergens op, want ik denk dat de mensen die dat zeggen dat redelijk tot goed weten.
Misschien wel een idee dat alle mensen hier die denken dat je het zo even doet het dan zelf gewoon even doen (met of zonder cursus)? Als iedereen in Nederland dat doet, is het probleem van het lerarentekort ook meteen opgelost. (Mijn ervaring is overigens dat van de mensen die onvoorbereid voor de klas gaan, een nog veel groter deel afhaakt dan van de mensen met diploma.)
Dat vind ik ook. Nu al zeggen dat het volgend jaar een dag niet rondkomt vind ik heel snel gezegd. Dan zoek je (afwisselend van elkaar vanwege vakantie) als MT maar flink door in de vakantie. Ik heb bij ts school het idee dat ze denken dat ze het nu voor 6 weken los kunnen laten.
Ik zeg niet dat jij dat per se doet, maar ik heb in verschillende topics over onderwijs verschillende leerkrachten horen roepen: school is geen opvang. Nou ze moeten wel zorgen dat ouders erop kunnen rekenen dat ze daar de reguliere schooltijden terecht kunnen, anders kun je nooit werken.
Maar dar verschilt ook weer per persoon, ik zou dit absoluut niet accepteren dus ja, ga er dan als school maar aan staan. Zoveel mensen, zoveel wensen
Zoontje ging vandaag oefenen in gr 1 en vanwege zijn autisme vond hij het zo spannend dat ik er bij mocht blijven. Heb de juf een beetje geholpen. En echt: dat doe je toch echt niet even “zomaar”. Ik zou er zelf dan ook niet blij van worden als er steeds een andere ouder voor de klas zou staan waarvan ik niet weet waar de kwaliteiten liggen. Ik zou het wel waarderen als school meedenkt met de ouders die op die dag moeten werken en hun werkdag niet kunnen aanpassen (moet de werkgever ook maar aan mee willen werken)