Mag dit zo maar (thuisscholing).

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door RoGiJuLi, 2 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

De norm is dat de kinderen op school zijn. Als er geen leerkracht is voor een bepaalde groep, dan moeten ze een andere oplossing bedenken. In mijn ogen een oplossing waarbij we er van uitgaan dat de kinderen op school zijn. Die oplossing comuniceert school naar de ouders. Ouders die zich daar niet in kunnen vinden maken hun eigen beslissing en dat mag de inspectie verder uitzoeken.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Andersom hoor ik (en horen ‘wij’, als docenten) ouders/mensen die niet in het onderwijs werken dingen roepen en verwachten of zelfs eisen waar je als individuele leerkracht (of school) helaas niet altijd een oplossing voor hebt/die je niet altijd waar kan maken. En juist die (soms irreëele) verwachtingen en eisen zorgen voor nog meer werkdruk.

Youtan, olleke, Chayammy en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Maar dat is dus heel persoonlijk. Want ik heb ze 100x liever thuis dan op school met wisselende onbevoegde ouders.

HvL vindt dit leuk.
  4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Tja je hebt er in elk geval al 1 rondlopen als je een kind op de basisschool hebt zitten.

Hoeveel uren didactiek/pedagogiek hebben eerste jaars pabo dan al gehad? Effectief dan wel, want die hebben ook nog loopbaan en weet ik wat niet meer.

Dus in een spoedcursus kan je best wel t een en ander er in rammen dat je de basis hebt.

5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.409
    113
    De norm is wat mij betreft dat ze onder veilige omstandigheden op school zijn, en de ‘als het je niet bevalt, kom je je kind maar halen’ vind ik te makkelijk. Dat is toch ook precies wat jij hekelt? Ik ga mijn kind zeker halen als die veiligheid op het spel staat, maar dan blijft de situatie in mijn ogen onacceptabel voor de kinderen die nou eenmaal niet naar huis kúnnen. Ik wil een stabiele, veilige school.

6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.409
    113
    Nah, hier staan eerstejaars niet alleen voor een groep, dat vind ik wel echt heel anders. Het hebben van 1 (of 2 of meer) kinderen geeft je wel wat ervaring, maar 30 kinderen is heel anders. En veel ouders hebben didactisch of pedagogisch gezien gewoon geen flauw benul, die doen maar wat, dus daar ga ik ook niet op vertrouwen.

Dit soort situaties vind ik ongeschikt voor een school, plus het zorgt er denk ik voor dat de lat lager wordt gelegd op termijn, terwijl die lat juist omhoog moet in mijn ogen.

Chayammy en Saartje33 vinden dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Is er niet nog een optie om mensen van de KDV in te schakelen? Als er vakantie BSO is draaien ze ook de schooltijd erbij tenslotte en ze hebben ervaring met groepen kinderen.

Weet niet of je ze te pakken kan krijgen, daar is ook een mega tekort.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Thuie zijn de kinderen ook niet in een stabiele, veilige school.

9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.409
    113
    Nee, klopt. Wat is je punt?

10. tuc

tuc Niet meer actief

Dat jij iets wil wat dus niet kan als de situatie zo is als bij ts.
    En ik ga dan voor the next best thing.

11. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.376
    30.676
    113
    Vrouw
    Ik weet heel zeker dat ik het niet zomaar even doe!

Chayammy vindt dit leuk.
  12. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Ik denk niet dat je het zomaar even doet, leerkracht zijn. Anders zou het ook geen studie zijn van 4 jaar.
    Maar als ik naar de klas van mijn dochter kijken, en je zet er op een dag zonder leerkracht 2 of 3 ouders voor de klas, in welk opzicht is dat gevaarlijk en onverantwoord? Ze kijken een film, maken een tekening, gaan een keer extra buiten spelen.. Er is dan toch zo een ochtend om?

Vero0504 vindt dit leuk.
  13. CroqueMadame

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Maar wat is daar dan de meerwaarde van? Enkel opvang? Want op onderwijsgebied brengt het toch niets. Ik houd ze dan echt liever thuis. En als het enkel opvang is, waarom moet dat dan op school en regel je dat als ouders niet onderling?

14. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Klopt, maar onderwijs krijgen ze sowieso niet die dag. Dus inderdaad opvang en regelmaat.

15. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.376
    30.676
    113
    Vrouw
    Gevaarlijk misschien niet direct.
    Maar met onderwijs heeft het niks te maken.
    En je kan je ook afvragen wat begeleiding door willekeurige ouders met de groepsdynamiek gaat doen. Kinderen voelen haarfijn aan wanneer een leerkracht of in dit geval dus, ouder, geen overwicht heeft. Gaan uitproberen. Grenzen opzoeken.
    En als er dan akkefietjes zijn met ruzies etc. Bij wie komen ouders dan (terecht) klagen?

Dus ik snap dat een school daar niet snel aan zou willen beginnen.

En dan mijn persoonlijke situatie. Zou het hier doelen, dan bleef zoon thuis die dag. Die heeft een heel duidelijke structuur nodig, dus daar zou ik weinig vertrouwen in hebben dat dat goed gaat. (Oudste op dezelfde leeftijd was niet zo'n punt geweest. Dat is gewoon een blij ei die zich overal en nergens wel vermaakt en zich buiten 'gedoe' houd.)

HappyRabbits vindt dit leuk.
  16. CroqueMadame

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Nou er lijkt mij toch weinig regelmaat zitten in iedere week opvang door wisselende ouders. Mijn kind zou daar echt niet lekker op gaan. Maar goed ik heb de positie dat ik m’n kinderen prima een dag in de week zelf zou kunnen opvangen dus dat kleurt mijn visie uiteraard.

17. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
  18. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Klopt. Mij zal het ook wel lukken en anders kan ik vast een dealtje maken met de ouders van vriendinnetjes. En onze dochter heeft echt een voorbeeldige klas.
    Zolang er maar geen thuisonderwijs is, dan pas ik.

In geval van TS is het wel een andere situatie, omdat het (volgens mij) om speciaal onderwijs gaat. Dat geeft natuurlijk wel extra uitdagingen.

19. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.011
    14.675
    113
    Vrouw
    Ik sta er best van te kijken dat er nogal wat ouders denken dat het prima te doen is 2/3 ouders voor de groep en ze zo bezig houden.

Ik ben echt wel wat gewend wbt omgang met kinderen, maar ik zou daar toch ook echt niet zo veel voor voelen.
    Ik heb het diploma spw, heb (heel veel jaren geleden) een aantal jaar als onderwijsassistent gewerkt. Toen ruim 20 jaar tbm geweest.
    Sinds januari heb ik een tijdelijk baantje als oa'er op de basisschool waar mijn kinderen zitten. Ik werk daar 2 middagen met 1 jongetje van 5/6 jaar, na de vakantie ga ik dat met 2 kinderen doen. Geweldig om te doen, dat 1 op 1.
    No way dat ik voor de klas wil om les te geven!
    En bedenk goed dat àls je eenmaal hebt gezegd: "ik ga mee rouleren met voor de groep staan" dat je ook niet zo 1-2-3 meer kunt zeggen dat je het toch niet meer ziet zitten. Er wordt wel op jou gerekend.

En wbt 'een dag externe workshopachtige dingen regelen' dat is ook niet zomaar geregeld. Dat zorgt ook voor een enorme berg werk. Wie gaat dat allemaal doen en regelen?

Wbt het nu al zeggen: 'dit de planning is voor (voorlopig het eerste deel van) volgend jaar' is veel te vroeg. Ik vind dat juist heel begrijpelijk.
    Natuurlijk gaat de school door met zoeken naar nieuwe leerkrachten (lijkt mij), maar ouders moeten ook tijd krijgen om zelf ook naar oplossingen te zoeken.
    Had je dan liever gehad dat ze in de laatste week opeens melden:
    "Helaas krijgen we de formatie niet rond, vanaf volgende week heeft uw kind elke woensdag vrij"
    Dan zijn de rapen helemaal gaar!

Hoe dan ook het is flink balen als het jouw kind betreft èn het is op een werkdag van jou als ouder. Dan sta je echt voor een uitdaging.

Dubbelgeluk, Syane, olleke en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.011
    14.675
    113
    Vrouw
    Heel weinig, want zij staan nog aan het begin van hun studie. In die eerste weken van hun opleiding en eerste stageweken is het volgens mij behoorlijk veel observeren en meekijken. Af en toe een lesje geven onder toeziend oog van een leerkracht. Dus totaal niet te vergelijken met ouders een hele ochtend voor de klas.

Syane en evaleana vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina