Als er een goede dynamiek is in de klas, dan werkt dat inderdaad. Maar er zijn ook (vrij veel) klassen waar het dan 'iets' anders loopt. Helaas ervaring mee...
Hier ook, een ‘verkeerde’ invaller en de dynamiek verandert ineens volledig, en dan in zeer negatieve zin. Maar ook een heel ‘vrije’ dag met bv een film, wat tekenen en extra buiten spelen verandert die dynamiek al. Dat zijn dus al twee factoren waar ik in combinatie niet dol op ben.
Hier laatst op Koningsdag was de vaste leraar naar een begrafenis dus kwam de gymleraar en een moeder die juf op een andere school is, en zelfs dat liep uit in een hoop gedoe, ruzie en drama in de klas
Groepsdynamica is een vak opzichzelf. Er is echt een legio aan factoren die van invloed kunnen zijn. Een leerkracht en een bepaalde structuur zijn vaak bindendefactoren. Haal één van deze bindendefactoren weg en zie daar...chaos.
@Zxcvb ik geloof ook niet dat, in elk geval van mij uit, de intentie is dat ouders regulier les geven. Mijn insteek is meer dat de essentiele zaken gewoon op de "schooldagen" zit (dat zal hoe dan ook t geval worden als ze anders 1 dag thuis zitten) en die ene dag die kennelijk onmogelijk invulling voor te geven is, dan maar anders in te vullen als "opvang". Als ze op schoolreis gaan is t wel oke dat ze per 5-6 met 1 ouder de hele dag door een park heen lopen, wat veelal onbekend terrein is om over grootte maar niet te spreken. Maar in een klaslokaal, met een voorbereid plan, allicht iets meer kinderen op 1 ouder (maar wel meer dan 1 ouder op een hele klas) zou dan een onmogelijke situatie zijn... En ja ik ken onderwijs ook wel, man is docent, pabo heb ik iets te dichtbij meegemaakt (vooral de rekenbijles en de knutselprojecten en afstudeeropdrachten) en meermaals voor de onderbouw gestaan in een achterstandswijk voor kunstzinnige vorming. En nee geen enkele kwalificatie, werd gevraagd of ik alsjeblieft iets kon doen voor hun groepen.
Ik haak effe in op de vergelijking schoolreis en dagje klas voor een ouder. Geef mij maar een schoolreisje hoor! Aantal keer meegeweest op schoolreis en ook regelmatig met grote en kleine excursies, maar dat vind ik toch echt anders dan die keren dat ik met handvaardigheid heb geholpen bijvoorbeeld in de klas. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar echt te vergelijken vind ik het ook niet.
Vraagje: zouden jullie het zelf doen? Een dag per maand voor de klas? 25 tot 30 kinderen. Kinderen hebben een strakke planning nodig anders wordt het chaos. Veel kinderen kijken geen films, duurt te lang, hebben ze geen geduld meer voor. Veel vrije momenten zorgt voor chaos, onrust en ruzies. Ik ben docent op het VO, heb 1 jaar voor de klas gestaan op de basisschool groep 6…. Was blij dat het jaar voorbij was. Ik ben hard weggerend. Dus aan de ouders die dit denken te kunnen: top! En succes! Mij niet bellen….
Nee, die ouders zullen geen les gaan geven, maar alle activiteiten in goede banen leiden is ook nog een hele kunst. En dan is het ook nog afhankelijk van de leeftijd. Onderbouw is vaak nog wel te doen, maar de bovenbouw wordt echt een ander verhaal. "Jongens, we gaan een film kijken" "Ah, nee die heb ik al gezien, die ga ik niet meer kijken hoor" "Nee, die wil ik niet die is stom" "Dat is een film voor meisjes" Nou en succes met je film! Een klas 4 uur zoet houden is echt en flinke opgave. En dat niet 1x, maar week in week uit. Als je aan mij vraagt: ga je mee met schoolreis? zeg ik meteen ja. Maar als je aan mij vraagt: wil je meerouleren met het zoethouden van de klas? Is mijn antwoord in de eerste instantie echt nee. Ik zou dat hooguit doen als iedereen mee doet en het dus eigenlijk verplicht wordt.
Het is ook niet de bedoeling dat jij alles moet gaan bepalen. Bij ons op school zou het zo gaan dat de ib'er en directeur het plan bepalen en dat elke dag aan het begin van de dag komen uitleggen aan de kinderen. Dat is al heel anders dan dat de vader of moeder van pietje dat doet. En net als @Vero0504 zegt zou het gaan om andere activiteiten dan reken en taalles. Daar zijn ze al meer voor te porren. Daarnaast is niks ideaal. Hier hoor ik alleen maar dat dat onmogelijk is. Wat ik onmogelijk en onbespreekbaar vind is na 2 lockdowns een 4 daagse schoolweek.
Je verwacht veel van directeuren en IBers. Veel schooldirecteuren hebben zelf nooit voor de klas gestaan, het is een ander beroep. Ze gaan veel meer over het beleid en de financiën. Kunnen vaak echt geen les geven of planningen maken. Staan te ver van de realiteit in de klassen af. IB-ere zijn vaak leerkracht geweest, maar zijn dat niet meer. Begeleiden leerlingen één op één of in kleine groepjes, maar kunnen ook geen hele klassen aan, het is ook een ander beroep. Het enige wat ik hier lees zijn niet haalbare plannen en onveilige plannen. Niets is ideaal, maar als ik mag kiezen, kies ik toch voor de Vierdaagse schoolweek en geen ongeschikte mensen voorheen grote groep kinderen. Iedereen kijkt naar zijn eigen kinderen, ik ook, mijn kind zou beter af zijn thuis. Jouw kinderen waarschijnlijk niet. Zou jij zelf voor de klas gaan?
Ik zou het zelf ook doen (invallen), op eigen initiatief ook wel eens gedaan. Maar nee, het is niet zo dat alle kinderen liever iets anders doen. En het is ook niet zo dat als de directeur ofzo gezegd heeft wat de bedoeling is, dat dat dan werkt, zelfs niet grotendeels. Bovendien vraag ik me echt af of het effect heeft op de dingen die door Corona zijn ontstaan…met een beetje pech alleen maar verslechtert (groepsdynamiek, sociaal-emotionele ontwikkeling, die dingen). Maar nogmaals, ik zou zelf dus zeker helpen met invallen/opvangen.
Dat zou ik doen ja. En onze school heeft in het hele bestaan nog nooit een directeur gehad die niet zelf voor de klas heeft gestaan. Dat geldt voor de hele koepel. Onze stichting waaronder de school valt zijn allemaal scholen die oorspronkelijk opgericht zijn door ouders. Lang geleden natuurlijk, maar de visie is waarschijnlijk anders dan in die kinderfabrieken waar de directeur de manager is.
Waar zit dan precies de pijn bij jou? Bij ons op school hebben de kleuters sowieso standaard een 4 daagse schoolweek. Ik vind het heerlijk. Nu begrijp ik ook dat de kleuters niet te vergelijken zijn met midden- of bovenbouw. Maar ik ben echt niet pertinent tegen. Moet er uiteraard wel goed over nagedacht zijn en het niet enkel een noodgreep zijn.
Ik zou ook niet voor een hele klas willen staan hoor. Voor schooluitjes hoeven ze mij ook niet meer te appen. Als dingen niet strak geregeld zijn raak ik het overzicht kwijt. Ik zou hooguit de plus klas wel willen doen op een ander moment in mijn leven.
Ik trek zelfs een schoolreisje niet Het is zo persoonlijk, ik zou het liefst thuisscholen, mijn eigen kinderen dan hè maar dat is niet erg mogelijk in Nederland (ja er zijn uitzonderingen) qua lesstof pikken ze het dan veel beter op dan op school hebben we in Corona-tijd gemerkt. Mijn kinderen kwamen ook helemaal tot rust toen. Alleen sociaal gezien is school wel waardevol voor onze kinderen, qua vaardigheden. Maar zijzelf missen het niet echt . Maar ik snap ook dat andere kinderen juist wel beter varen op de structuur van naar school gaan. Al met al een vervelende situatie voor TS.
Misschien zit de oplossing in in het inzetten van pedagogisch medewerkers van de BSO. Hun uren zijn normaal erg beperkt en velen willen meer uren werken. Misschien dat die een dagdeel een groep kunnen helpen in de meer creatieve vakken. Bij ons op school worden ze al ingezet als pleinwacht om ze meer uren te laten maken. En ook in coronatijd zorgden ze voor opvang en begeleiding van leerlingen die op school mochten komen.
Ik weet zeker dat ze dat kunnen. Ook de dagopvang leidsters. Het probleem is dat het personeelstekort daar net zo groot, zo mogelijk niet groter, is als in het onderwijs. Kdv's draaien al langer maar 4 dagen per week.
Mij ook niet bellen! En de klas van mijn oudste toen zou ik het nog kunnen overwegen misschien, klasje van 17 leerlingen die eigenlijk allemaal redelijk rustig zijn. Bij mijn jongste sowieso een dikke NEE. Klas van voorheen 27 (nu 24) kinderen met heel veel verschillende karaktertjes die zeker niet allemaal even lief zijn. Echt niet dat ik dat ging doen.