KDV ok, maar BSO personeel werkt vaak maar van half 3 tot max half 7. Om een beetje uren te maken (en een beetje salaris te krijgen), moeten ze dus 5 dagen werken en velen willen dat niet. Ze willen wel meer uren draaien, maar dan op 1 dag. Het lijkt me ook wel meer uitdaging voor ze, zo'n extra taak erbij. Maak de baan pedagogisch medewerker BSO ook weer aantrekkelijker voor een groep. Misschien daardoor minder verloop.
Ik weet wel hoe het beter kan hoor, maar probeer te zeggen dat er geen pm'ers zijn momenteel om de gaten op te vullen.
Wat ontzettend vervelend! Ik denk niet dat je de school kunt dwingen, omdat woensdag voor jou niet uitkomt. Ik benijd jou niet, want dit lijkt me een onwijs lastige situatie. Ik zou navraag doen bij de MR van school, want zij zullen in deze oplossing meegenomen zijn. Al jaren is vanuit diverse hoeken de noodklok voor het onderwijs geluid. De personele problemen zijn enorm. Zelf geef ik les op een vo-school (in een tekortvak) en ik word wekelijks door recruiters benaderd of ik interesse heb in een nieuwe werkgever. Vacatures kunnen vaak niet ingevuld worden: niet in het vo en zeker ook niet in het po. Op veel scholen zijn afgelopen jaar noodmaatregelen ingezet: (onervaren) zij-instromers die nog aan de opleiding moeten beginnen, onbevoegde docenten/leerkrachten voor de klas, onderwijsondersteunend personeel voor de klas, klassen verdelen over de andere klassen, de directeur/ib'er voor de klas (waardoor andere taken blijven liggen), enz. Het vervelende hiervan is dat de druk in het onderwijs enorm toeneemt. Zo komt steeds meer op het bordje van de senior/ervaren docent, waardoor de werkdruk enorm toeneemt. En wat betreft de zij-instromer/onbevoegde leerkracht: zij volgen naast hun baan ook nog colleges en hebben allerlei huiswerkopdrachten. Er is momenteel een enorme uitstroom onder onderwijzend personeel en ik vrees dat het dieptepunt nog moet komen. Ik denk dat de vierdaagse schoolweek een oplossing wordt om dit probleem aan te pakken. Je kunt namelijk geen blik docenten/leerkrachten opentrekken.
Ik denk ook dat de 4 daagse schoolweek de oplossing is. Hier beide kids naar de bovenbouw, maar die zouden het prima doen op 4 dagen school. Als ouders dit maar ruim van tevoren aangekondigd krijgen dan is het denk ik voor een groot deel van de ouders prima op te lossen. Voor een roulatiesysteem onder ouders hoeven ze mij in ieder geval niet te bellen, dan blijven mijn kids liever gewoon 1 dag thuis en ga ik ze wel vermaken en verrijken in een museum ofzo.
Lijkt de kant op te gaan dat ze willen dat je het liefst beide werkt en liefst ook meer. Zorgen als mantelzorger voor je ouder wordende vader/moeder. In de zorg zijn er ook steeds meer tekorten, laat staan dat mensen opgenomen kunnen worden in een verpleeghuis mocht dit nodig zijn. Vanuit het zh worden mensen ook steeds meer en sneller ontslagen (vooral mensen die extra aandacht en zorg nodig hebben en eigenlijk niet naar huis kunnen maar geen plek op een tijdelijke of permanente plek.(spreek uit ervaring, hoeveel mensen er op vooral do middag, vrijdag of in het weekend naar huis mogen en in sommige gevallen echt onverantwoord is niet okee) En dan mogen we onze kinderen nog een dag thuis houden en het liefst thuisonderwijs geven. Gaat echt de goede kant op En dan nog maar niet te spreken over hoelang je aan de lijn hangt bij de HAP, de ha oid. Wanneer je terecht kan? De apotheek die minder lang open zijn, samengaan met andere en medicatie wat niet leverbaar is. En vergeet vast nog wel meer. Maak mij best zorgen hierom.
Wil het topic niet vervuilen maar het is gewoon een graaicultuur. Maarja ergens in D-H geven ze het voorbeeld.
Even leen update. Zw hebben bij elke ouder gepolst of het thuisscholen een (groot) probleem zou vormen. Ik heb aangegeven dat thuisscholen voor mij idd een probleem gaat wordem icm met mijn werk. Voor de ouders in nijn situatie hebben ze toch opvang kunnen regelen op school tot aan de herfstvakantie. Due geeft gelukkig voorlopig meer rust bij mij
Wat fijn dat ze meedenken. En hopelijk is er voor de herfstvakantie een blijvende oplossing gevonden.
Hier in de buurt is er een schoolbestuur die vacatures niet per school plaatst, maar voor alle scholen gezamenlijk. Er is dan een vacaturedag waarin gekeken wordt welke school het meeste bij je past (gezonde instroom, hopelijk minder uitstroom) en waar de nood het hoogste is. En in het VK krijg je een toeslag op je inkomen als je in een dure regio woont. Dat zou hier bijv ook kunnen zijn in randstedelijk gebied. Maar een bonus voor als je 4 dagen werkt, lijkt me ook wel wat. Dan heb je voor 1 dag een andere leerkracht nodig, bijv een starter. Dan laat je die ook niet direct de hoofdverantwoordelijkheid over 1 klas hebben.