Mag dit zo maar (thuisscholing).

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door RoGiJuLi, 2 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Het onderwijs zou zeker wel een beter imago moeten krijgen. meer respect voor de leerkracht. Wij proberen onze kinderen dat respect naar de docenten in iedergeval bij te brengen. en zijn ook respectvol naar de leerkrachten op school, dat ben ik namelijk ook zo gewend.

Ik lees dat "lage salaris" vaak onder jongere als negatief wordt gezien en ze daarom niet kiezen voor het beroep.
    maar ik vind het salaris van leraren helemaal niet laag. die beeldvorming krijg je alleen wel, als de leerkrachten voor de zoveelste keer weer staken vanwege hun salaris.
    Een ander aspect is dat er weinig doorgroei mogelijkheden zijn, maar misschien moeten de jongere leren dat er in heel veel beroepen weinig echte doorgroei mogelijkheden zijn. Niet iedereen kan de manager worden. En zelfs al ben je manager, is je groei dan misschien ook voorbij, en werk je alsnog 20 jaar in diezelfde functie.
    dat zien wij als volwassenen wel, maar een kind niet.

MissXray, dreumesje, Juul75 en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Ik zou daar als ouder niet blij van worden als dat in het speciaal onderwijs is.
    De wisseling van ouders die ook nog dingen anders doen dan de juf met name niet wetende hoe.

Zoon zit op een hb school en als je daar ouders voor gaat zetten krijg je zeer bijzondere situaties wat echt niet goed is. Dan zou het juist voor de regelmaat beter zijn om 1 dag minder te hebben.

Eefje00 vindt dit leuk.
  3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    Het salaris is niet laag idd. En teamleider of iber moet je ook maar net willen worden. Ik vraag me ook af of jonge mensen daar nu precies mee bezig zijn.
    Het salaris en de regeling voor zijinstromers is wel laag en niet denderend. Ik heb daar zelf naar gekeken. En het is echt niet aantrekkelijk ik te gaan doen.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Die beeldvorming krijg je ook wel omdat dat is wat door de maatschappij steeds benoemd wordt. Bij de 1e stakingen gingnhet nog niet om meer salaris, maar om betere omstandigheden. Dat werd een beetje weggelachen, want ja "12 weken vakantie". Toen is die salariseis erbij gekomen. En toen ging hrt verder de negativiteit in.
    Ik vind ook niet dat ze een slecht salaris hebben, maar zou ik het willen doen?? Echt niet. Dus "wij" moeten allemaal ipv te roepen dat ze zo'n goed salaris hebben harder gaan bedenken en roepen dat de omstandigheden beter moeten. En heel veel mensen moeten veel meer respect voor leerkrachten krijgen. Wij hebben een fijne school en ik geloof dat de leerkrachten zich daar echt gewaardeerd voelen, maar er zijn overal zulke ouders, en wat ik dan af en toe aan de schoolpoort hoor:eek::eek: laat staan op een school waar dit dagelijkse kost is. Mensen moeten o.a. gevarentoeslag krijgen, verbale mishandeling compensatie.

Over dat doorgroeien, dat is een ander aspect van het probleem. Maar dat lees ik hier op het forum ook al, iedereen moet maar meer en beter. Want als je niet verder groeit ben je niks.
    Nee, in sommige beroepen werkt dat gewoon zo.

Juul75, olleke, Zoe123 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Oef dat lijkt me heel lastig zeg.. wat ontzettend vervelend dat ze het niet rondkrijgen en daar nu jullie probleem van maken. Ik neem aan dat de vacature open blijft staan dus dat het misschien nog opgevuld gaat worden zodra daar de mogelijkheid voor is.

Tot die tijd zou ik kijken of je iets kunt regelen met je thuiswerkdag of bijv een familie lid. Voor een x aantal uur zou je misschien nog kunnen kijken naar betaalde oppas die echt kan helpen bij het onderwijs? Dan kun je zelf doorwerken en heb je een paar uurtjes opgevangen. Of eventueel met een andere ouder?

6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Ik ben al even de optie van onderwijsassistent aan het bekijken, lijkt me namelijk heel interessant. Maar de hoge kosten voor de opleiding houden me voor nu nog tegen. (Sowieso vind ik het heel lastig om te zien hoe en wat en waar ik een opleiding kan doen) Ik denk dat als ze dat interessant en overzichtelijker maken er echt wel meer animo komt.

tuc en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Dit zou een quick fix moeten kunnen zijn… betaald omscholen, met daarna bijv. 3 jaar verplichting tot uitvoeren vak, net zoals in het bedrijfsleven weleens verplicht wordt gesteld, is het minste wat ze nu kunnen doen. Thuis zittende kinderen en ouders die minder moeten werken kosten de maatschappij veel meer geld.

Syane, mamameer, Luna86 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. tuc

tuc Niet meer actief

Daar moet het geld van onze overheid heen ja, betaald omscholen met baangarantie.

Zonnestralen, Luna86 en Ysabella vinden dit leuk.
  9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier wordt er binnen de scholenkoepel heel vaak betaald omgeschoold, bv tot onderwijsassistent, leerkrachtondersteuner, maar ook leerkracht. En niet alleen omscholen, nu ook dit jaar een derdejaars van de Pabo die betaald wordt en een speciale soort route kan volgen binnen de Pabo, met dus veel leren in de praktijk. Ze heeft hier nog geen eigen klas, maar op andere scholen komt dat wel al voor. Vorig jaar een jongen die op zo’n route is afgestudeerd van de Pabo en die had meteen een vast contract (en meesters zijn hier zeer zeldzaam, echt 90% is juf, maar ook in andere functies vooral vrouwen…)

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  10. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Ik zou me vandaag nog aanmelden!

Dubbelgeluk en tuc vinden dit leuk.
  11. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Je hebt wel het LevenLangLeren Krediet. Is een studielening voor volwassenen.

12. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    #72 Chayammy, 3 jul 2023
    Laatst bewerkt: 3 jul 2023
    Wat een vervelend situatie. Helaas zal dit inderdaad veel vaker voor gaan komen. Het lerarentekort zag men 15-20 jaar geleden al aankomen, maar dit probleem heeft de politiek altijd maar voor zich uitgeschoven. En ik denk zelf dat ze het hebben verergerd, door de invoering van het passend onderwijs, salarissen jarenlang op de 0-lijn te laten (ten tijde van de economische crisis), enz.

Hoezeer ik sommige oplossingen die hier geschreven staan ook begrijp, zoals bijvoorbeeld klassen verdelen over andere groepen, dit zal op termijn voor alleen maar grotere problemen in het onderwijs zorgen. De werkdruk is al hoog en als docent kun je niet structureel nog meer werk erbij doen en goed onderwijs leveren. Dit zal er voor zorgen dat er nog meer docenten overwerkt raken/ermee stoppen. De goede docenten die er nog zijn, moeten goed beschermd worden!

En tja, wat volgens sommigen 'gezeur' is over een laag salaris, komt natuurlijk ook ergens vandaan. Alhoewel het salaris in theorie niet slecht is, zijn er maar weinig (zeker startende) docenten die jaren fulltime kunnen werken zonder overwerkt te raken. Er is daarnaast ook maar weinig goede beveiliging voor startende docenten. Het probleem zit hem dus eigenlijk in de werkdruk/verantwoordelijkheid, maar daar wordt al jaren niets aan gedaan. Sterker nog, die wordt, o.a. door het personeelstekort alleen maar groter. Dan maar meer salaris eisen, zodat je toch kunt rondkomen met 0,8fte bijvoorbeeld.

Oh, en over doorgroeimogelijkheden: het gaat niet alleen om andere functies binnen het onderwijs, zoals manager, maar dus ook in salarisschaal. Als eerstegraads docent in het vo zou je bijvoorbeeld in LD ingeschaald horen te zitten. Op mijn school heeft deze week een collega aangekondigd weg te gaan. Ze heeft alle examenklassen van haar vakgroep les (collega met LD zit thuis met een burn-out), doet alle taken van een LD docent, maar zit nog steeds in een LB schaal. Er wordt simpelweg gezegd dat er geen geld is. Op papier dus leuk, die hoge salarissen, maar dat wil niet zeggen dat je dat ook daadwerkelijk krijgt. Zo zonde, een hele fijne, enthousiaste, hardwerkende en goede docent die dus niet de waardering krijgt die ze verdiend. En dat is natuurlijk behoorlijk demotiverend.

Fruity90, Zoe123, Liekje81 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Heel erg goed verwoord!

Chayammy vindt dit leuk.
  14. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.338
    1.820
    113
    Vrouw
    Luna86 vindt dit leuk.
  15. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    #75 mausi, 3 jul 2023
    Laatst bewerkt: 3 jul 2023
    Jaren geleden (15 jaar terug), mocht je blij zijn als je na de pabo een tijdelijk zwangerschapsvervanging-baantje kon krijgen. En dan nog 1 of 2 dagen op oproepbasis op 2 andere scholen. Dan had je het wel echt gemaakt, als je zo je week kon vol puzzelen met uren. Datzelfde was het geval in de kinderopvang. Ik heb me 12 jaar geleden, toen mijn oudste net geboren was, helemaal suf gesolliciteerd in de kinderopvang. Ik kon hooguit een 0 uren-maar graag wel 24/7 bereikbaar en beschikbaar-contract krijgen...
    Wat is er in de tussentijd mis gegaan in het onderwijs en de kinderopvang....?

En inderdaad, het imago wordt er ook niet beter op, als leerkracht werk je je helemaal een slag in de rondte, voor een ontzettend laag salaris, alleen maar negativiteit en kinderen met rugzakjes en zeurende ouders en in je 12 weken vakantie zit je ook constant lessen voor te bereiden en allerlei randzaken op te lossen. Zo wordt het constant geschetst, maar volgens mij is leraar zijn ook gewoon een hele leuke baan, waarbij je heel veel creativiteit kwijt kunt, het aanpassen en aansluiten op elk individueel kind geeft je enorm veel energie, als je merkt dat dit lukt en positief resultaat heeft. Je hebt ook veel leuk contact met ouders en andere professionals en zeker als je zelf kinderen hebt, hoef je nooit consessies te doen op je werk met vakantieplanningen in de schoolvakanties, hoe relaxt is alleen dat al. Naast een prima hbo salaris, heb je ook nog andere fijne secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals doorbetaald ouderschapsverlof, dat heb je echt lang niet in alle cao's.
    Misschien de positieve kanten weer eens wat meer belichten.

olleke, Syane, Dubbelgeluk en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.121
    113
    Home
    Het is natuurlijk niet zo dat alleen in het onderwijs de banen voor het oprapen liggen dat is in meerdere sectoren zo

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Dit is wat onze school als oplossing in uiterste nood gaf….

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Amen

tuc en olleke vinden dit leuk.
  19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Mijn vriendinnetje zit in het onderwijs en ik kan alles wat je schrijft beamen

20. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Dat doen ze vast wel, maar als ze er niet zijn dan zijn ze er niet. Je trekt niet even even een blik docenten open als je ze nodig hebt.

Deel Deze Pagina