Mag dit zo maar (thuisscholing).

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door RoGiJuLi, 2 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.156
    113
    Een startbonus dan misschien voor die regio's?

Juul75 vindt dit leuk.
  2. tuc

tuc Niet meer actief

School is wel verantwoordelijk voor de kinderen.

3. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    verantwoordelijk en opvang is iets heel anders.

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.156
    113
    Ook bij een roeping moet je het vol kunnen houden

Maar wel verplicht om je kinderen te laten gaan als ze ingeschreven staan. Het is geen vrijblijvend iets. Nee ze moeten op tijd binnen zijn en blijven tot einde schooldag. Dus geen kinderopvang vind ik in deze een kul argument. Het Nederlandse systeem is al jaren gebaseerd op 5 dagen, dan is het logisch dat ouders daarop plannen

Neuzeke, Zonnestralen en tuc vinden dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind dat er te makkelijk gezegd wordt: school is geen opvang. Als je nooit uit kan gaan van vaste schooldagen en tijden dan kun je als ouder onmogelijk werken. Ik vind dat er een oplossing binnen de school gevonden moet worden.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  6. tuc

tuc Niet meer actief

Precies, de quote: school is geen opvang ben ik inmiddels wel een beetje zat.

Syane en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  7. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Bepaalde scholen vallen wel onder de arbeidsmarkttoelage: ‘De arbeidsmarkttoelage is een aanvulling op het salaris van personeel op scholen waar relatief veel leerlingen zitten met een vergroot risico op onderwijsachterstanden. Het doel van de arbeidsmarkttoelage is om het werken op deze scholen aantrekkelijker te maken’.
    Maar dit is blijkbaar geen bedrag om genoeg personeel aan te trekken en vast te houden.

8. Puttertje

Puttertje Bekend lid

12 mei 2022
    595
    760
    93
    Vrouw
    #128 Puttertje, 4 jul 2023
    Laatst bewerkt: 4 jul 2023
    Bovendien is die toelage ook nog niet structureel, loopt na dit schooljaar weer af. Zou vastgelegd worden in de nieuwe onderhandelingen, maar die zitten vast.Dus weer terug bij af...

9. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Weet jij waar de onderhandelingen op vast lopen?

10. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Duidelijke post met goede punten, behalve de punten in deze quote.

Salaris is inderdaad niet in vergelijking met veel andere hbo salarissen. Het hbo salaris in het onderwijs is vaak veel hoger!

Het laatste waar voor gestaakt zou moeten worden is een beter salaris. Daar los je helemaal niks mee op. Er moet structureel meer geld komen om ondersteunend personeel en vakdocenten aan te kunnen nemen. Regelingen, als deze er niet al zijn, om zijinstromenrs kosteloos op te laten leiden met inkomen. Een (groter) individueel budget voor kinderen met een extra zorg/ondersteuningsvraag.
    Et cetera.

Clairemin en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  11. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    1. Die zijn er niet, het is 5 voor 12! Er zijn gewoon geen docenten en leerkrachten.
    2. Een groter Budget voor meer ondersteuning is er, Een heel groot budget zelfs, maar weer: er is geen personeel! Die ondersteuning moet gegeven worden door goed opgeleide mensen.

Er is de afgelopen jaren zo vreselijk veel geld het onderwijs ingepompt! Serieus miljoenen (bijna per school…) NPO- gelden: extra geld voor meer ondersteuning en bijlessen voor de leerlingen, NPO gelden voor meer sociaal emotionele bindingen (dus klassenuitjes, leuke dingen etc), Geld voor bijlessen. Geld voor ondersteuning van het lesgevende personeel, geld voor meer professionalisering en waarschijnlijk nog veel meer.
    Dit heeft het lesgevende en het ondersteunende personeel alleen maar meer en meer werk opgeleverd, niets werkdrukverlichting! Oh ja, afgelopen jaar kregen we ook 73 klokuren voor werkdrukverlichting, weet je wat we daarmee konden doen? Niets…. Personeelstekort, dus ik mocht niet zeggen: ik word geen mentor of ik wil minder taken, want personeelstekort.

Alles wat ze de laatste jaren in het onderwijs pompen is leuk op papier, maar slaat nergens op in de praktijk. Er moet structureel meer geld komen voor het personeel zodat het beroep weer aantrekkelijker wordt en er meer wiskundestudenten of ict-studenten en natuurkunde studenten (etc) ook weer het onderwijs in willen ipv na de stages gelijk kiezen voor het bedrijfsleven. LIO studenten worden vol ingezet, vaak slecht begeleid en dat voor bruto €1500 per maand (VO)…. Ze rennen gelijk al gillend weg, en ik snap het nog ook.

HappyRabbits en Chayammy vinden dit leuk.
  12. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Maar wederom: het valt en staat bij het personeelstekort! Waar wil je de kinderen laten zonder leerkracht? Met 25 leerlingen samen in een lokaal, zonder toezicht of plan? Dat wordt chaos en is niet veilig. Je kan niet zomaar onopgeleide mensen voor de klas zetten. Het is niet voor niets een 4-jarige HBO opleiding. Mensen denken er echt vaak makkelijk over hoor. De stof beheersen is het minst moeilijk van het onderwijs. Klassenmanagement en de stof goed uit kunnen leggen is een vak.

Maar ik ben altijd zo benieuwd naar jullie oplossingen? En dan wel in je hoofd houden dat er geen personeel te krijgen is.

Chayammy en evaleana vinden dit leuk.
  13. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    In onze regio zitten we nu in een ‘grijze golf’ waarbij veel leerkrachten (bijna) met pensioen gaan. En dat gaat een enorm gat opleveren, want de nieuwe leerkrachten zijn er gewoon vrijwel niet. Paar jaar geleden werd nog gezegd dat je echt geen Pabo moest gaan doen, want er was hier absoluut geen werk te vinden - hooguit als invaller overal en nergens. Dan is nu studenten weer aan willen trekken extra moeilijk… en te laat.

Youtan vindt dit leuk.
  14. tuc

tuc Niet meer actief

Mensen denken er zeker niet te makkelijk over, iig niet degenen die hier meeschrijven.
    Maar de quote school is geen opvang daar moeten leerkrachten heel gauw mee stoppen als ze nog begrip willen hebben.
    Want hoe los jij het op als je beiden voor de klas staat en die dag je kind van een jaar of 8 thuis hebt vanwege een 4 daagse schoolweek? Je laat dat kind dan alleen thuis?

toch3 vindt dit leuk.
  15. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Op de scholen waar ik mee samen heb gewerkt is en waar mijn kinderen op zitten is geld tekort voor punt 1 en 2 wel degelijk een probleem. Npo gelden zijn in theorie leuk, maar de eisen die eraan hangen en het uitvoeren in de praktijk is inderdaad een heel ander verhaal. En maakt dat er inderdaad vooral extra taken bij het huidige personeel is komen te liggen. Het is geen structurele geldstroom waar je personeel op aan kan nemen. Want als de npo gelden stoppen (wat lijkt te gebeuren), wat doe je dan met deze personeelsleden. Deze onzekerheid maakt dat het lastig is om personeel te krijgen, ja zzp'ers wat weer in de papieren loopt.

Wat ik om mij heen hoor en hier ook met regelmaat in dit soort topics lees...is dat er echt wel animo is voor de opleidingen tot leerkracht en OA. Met name als zijinstromer.
    De (onbekende/onduidelijke) weg naar deze opleiding toe en de vergoeding maken het alleen erg lastig tot onmogelijk voor deze groep om ook daadwerkelijk te starten.

Youtan vindt dit leuk.
  16. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    #136 Youtan, 4 jul 2023
    Laatst bewerkt: 4 jul 2023
    Dan zou in mijn geval mijn kind mee naar mijn school gaan en zet ik haar daar aan het werk. Haar school werkt met veel digitaal lesmateriaal en ik heb natuurlijk toegang tot heel veel lesmateriaal op alle niveaus. In mijn geval zou dit niet eens hoeven, want ik heb een groot netwerk, ik ben de jongste van 5 en heb veel nichten met kinderen.

Het is niet dat ik niet begrijp dat het voor veel mensen lastig is, het is dat een school hier niet over na hoeft te denken. De school is voor onderwijs en dit zo goed mogelijk uit te voeren, maar dat lukt nu dus niet meer.

Ik heb trouwens regelmatig collega’s die hun kinderen meenemen naar onzes hoor. Ook in deze omgeving is het drama en meestal hoor je de avond ervoor of op de ochtend dat je je kind thuis moet houden. Ik woon in de regio Rotterdam (dorp aan het strand) en ook hier is er op de basisscholen personeelstekort. Tot dit jaar hadden alle klassen een leerkracht, aankomend jaar staat er op 2 groepen één leerkracht, tot er iemand gevonden is. De school is ook directeurloos vooralsnog.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Precies, lekker makkelijk. Probeer je dan in te leven in ouders voor wie dit onmogelijk is. Niet lastig zoals je zegt, maar onmogelijk.
    Mensen in de zorg, met beroepen zoals schilder, stratenmaker, dakdekker verzin het maar. Het is onmogelijk voor die mensen.

Syane, smax en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  18. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Dat begrijp ik echt wel. En het is voor mij idd makkelijk. Maar er is helaas geen oplossing vanuit scholen voor.
    Hier zou de overheid aansprakelijk voor gesteld moeten worden. De schreeuw voor meer personeel is nl niet van de afgelopen weken.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben de 1e die vindt dat de overheid hier de schuld aan heeft. Maar je kunt als school niet roepen: school is geen opvang.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  20. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.156
    113
    Hier zou 4 dagen geen probleem zijn. Dus ik zou zeggen kijk eerst hoeveel het wel thuis kunnen opvangen en laat de rest gewoon komen. Of wissel met 2 klassen, bijvoorbeeld de ene week groep 4 en de andere week groep 5.
    Je kan wel zeggen school is geen opvang maar dat is kantoor of de huisarts ook niet, die ouders kunnen kinderen ook niet meenemen of zomaar weken een dag vrij nemen. Dus als ouders het niet kunnen opvangen (ook niet met hulp van buren/familie etc) vind ik school wel verantwoordelijk om die uren de kinderen te laten komen

tuc en evaleana vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina