Mag dit?

Discussie in 'De lounge' gestart door Luna86, 6 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.832
    9.337
    113
    Gelderland
    Mijn vriend moest even iets terug brengen bij de Hubo en kwam terug met een tegoedbon. Nu zei hij in de winkel al dat hij het er niet mee eens is en geen bon hoeft te accepteren maar die mevr beweerde dat dit wel mocht. Wie heeft er gelijk?

Ik werk zelf in een winkel en wij moeten bij een retour geld terug geven. Heb er echt een hekel aan als het zo moet en heb besloten er nooit meer iets te kopen :p

2. singa

singa Niet meer actief

Ja dat mag. Ruilen is geen recht, het is een gunst van de verkoper.
    Of het klantvriendelijk is, is een tweede.

3. tulip

tulip Niet meer actief

Er zijn genoeg winkels die al aankondigen dat ze geen geld teruggeven. Mijn man heeft een stukje recht in zn studie gehad en die beweert dus dat het niet mag dat ze altijd geld terug moeten geven als de klant het eist. Hij accepteert het iig niet. Net als aanbetaling daar doet hij ook,niet aan.;);)

4. mom23

mom23 Fanatiek lid

19 mei 2010
    1.389
    0
    0
    Een winkel mag een tegoedbon geven ipv geld terug. Gebeurt wel bij meerdere winkels
    zou ook echter wel ergens aangegevens staan in de winkel.

stukje van consumentenwijzer:

Wanneer mag u iets ruilen?

Bij veel winkels kunt u binnen een bepaalde tijd het product ruilen. Maar dit mag alleen als u het product niet gebruikt hebt en als het niet beschadigd is. Kunt u geen ander product vinden dat u wilt hebben? Dan krijgt u soms een tegoedbon. Bij sommige winkels krijgt u zelfs uw geld terug.

5. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    Hier sluit ik me bij aan,

6. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    mijn man werkt ook in een winkel waar ze tegoedbonnen geven, dit om de klant naar de winkel terug te krijgen en zij alsnog dat geld daar uitgeven (lang leve economie!) máár als jij er echt op staat om je geld terug te krijgen mogen ze dit binnen bepaalde periode niet weigeren, al houden de verkopers natuurlijk vol dat ze alleen tegoedbonnen terug mogen geven. maar als ik ga stennisschoppe dat ik mn geld terug zal krijgen en niet weg ga tot ik het terug in mn portometniks heb, nou moeje is zien hoe snel ze t geld terug geven :p ja met flink wat bonje en gezeur, maar wedde dat ik t terug krijg.

Weet wel dat verkopers de opdracht krijgen van hun bazen dat ze met tegoedbonnen moeten werken. dit krijgen de bazen ook weer als opdracht van hoger af

7. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    action idem dito, geen geld maar een tegoed bon... boots doet dit ook en volgens mij zijn er ook wel kleding winkels die dit doen.
    Volgens mij mag dit wel hoor...

8. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.832
    9.337
    113
    Gelderland
    Jammer dat het mag:p

En toch ga ik heel vervelend zijn en een mail richting het hoofdkantoor doen. (doen sommige ontevreden klanten bij ons ook en ik vind ze toch een partij irritant ;) )
    Ik ben eerder al een keer slecht geholpen door die mevr en nu was er ook wat voorgevallen toen mijn vriend de spullen ging halen en later dus ook toen hij met 1 van de 4 gekochte artikelen terug kwam.

Bedankt voor jullie reacties!

9. princess25

princess25 Niet meer actief

Mag niet! Pprobleem is dat iedereen denkt dat het mag, maar het is inderdaad om de klant terug te laten komen. Hoeveel mensen trappen er in.
    Dat is net als een cadeaubon die je binnen een jaar moet gebruiken, mag ook niet. Er is tenslotte voor betaald.

Dus laat je niet gek maken.....

En inderdaad, aanbetaling mogen ze officieel ook niet doen. Ook dit is een uitprobeersel. Stel je voor dat ze failliet gaan, dan is jou geld dus gewoon weg. Dus aan aanbetaling doen wij ook niet.

Het zijn allemaal slimme trucjes, daar komt het op neer.

10. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Er is toch zo'n regel dat je binnen een bepaald aantal uren de koop kan annuleren en dus je geld terug mag krijgen?

11. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Indd. Het staat vaak ook wel aangegeven in de huisregels van de winkel.

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

klopt ze moeten zelfs nog bonnen aan nemen in guldens als het zich voor doet ze mogen het niet weigeren

13. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Klopt inderdaad. Las daar ook een hele goede uitleg over op de mediamarkt website bij de voorwaarden

14. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.783
    1.133
    113
    Vrouw
    Het mag niet!! Je hebt een "afkoelingsperiode" van 7 dagen waarin ze wettelijk verplicht zijn om je geld terug te geven!!

Ik kocht eens iets bij de Open 32 en wilde het terug brengen. Ze wilde mij ook een tegoedbon geven. Ik gaf aan dat ik dat niet wilde.
    Ze zeiden dat het moest.

Toen ik begon dat ze het wettelijk verplicht zijn binnen 7 dagen kreeg ik gelijk mijn geld terug! :D

15. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Vraagje dan en ook voor Tulip daar las ik dit ook. Bij Landal Greenparks bijvoorbeeld moet je een aantal procent van de som vooruitbetalen (aanbetaling). Maar hoe kan je zoiets weigeren dan? Denk dat het hun woord tegen de mijne zou worden. Wist dit nl niet en vind dit interessant. Hoe lossen jullie dat op vraag ik me af

16. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

o ja en mag het ook niet (tegoedbon) als dat van te voren aangegeven staat op bijvoorbeeld de bon? Ga je dan niet eigenlijk akkoord met die voorwaarden?

17. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Nee hoor, als je je geld terug wilt dan moeten ze je dat gewoon geven. Regels zijn hiervan opgenomen in het burgerlijk wetboek (weet even niet meer welk artikel).
    Zo ook de termijn waarop je terug mag komen op je beslissing. Die is wettelijk vaak veel langer dan de meeste winkels beweren.
    En ook bijvoorbeeld de borden bij de Action waarop staat dat de medewerkers het recht hebben om uw tas te controleren, bullsh*t, dat recht hebben ze zeer zeker niet.

Denk wel dat, als je man zijn gelijk wil halen, hij langs moet gaan met een kopie van het wetboek, haha! Succes!

18. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

#18 SeaShell, 6 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 apr 2012
    Wie wil er voor mij dan hier even kijken?

Vooral onder het kopje " wat zegt de wet?"

https://service.mediamarkt.nl/?a=ticket_att&fileid=2910&filehash=e993a1a53e72dd27690105ede7b062a7

Bij de mediamarkt mag je bijv echt geen spelcomputer,tv,dvd speler,games,stofzuiger of wat dan ook ruilen
    Zijn ze echt heel streng in

Edit: denk alleen dat je volgens de wet mag ruilen als het product ongebruikt en onbeschadigd is als je het in de winkel zelf gekocht hebt
    Zoals bijv een dvd of game in een gesealde verpakking mag je gewoon terugbrengen, niet als de game/dvd al is bekeken of gespeeld

Koop op afstand (via webwinkel of aan de deur zoals colportagewet) werkt volgens mij wél met zoveel dagen bedenktijd

19. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    hm...
    Toevallig vorige week bij de praxis ook een tegoedbon gehad, niet helemaal blij mee natuurlijk want ik bepaal liever zelf waar ik iets koop maargoed wat mij nog meer verbaasde was dat er een uiterste datum op staat dat hij gebruikt moet worden..

maar dat mag dus helemaal niet?

20. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Tegoedbon mag gewoon, het is een gunst als een winkel geld teruggeeft.

Afkoelperiode geldt alleen voor bijv. online of deur aan deur aankopen. Maar niet in gewone winkels.

Dus het is gewoon pech hebben.

Deel Deze Pagina