Mag dit?

Discussie in 'De lounge' gestart door Luna86, 6 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda86

Linda86 VIP lid

Nou, voor zover ik weet (en ik heb rechten gestudeerd) mag het wel. Je hebt het in de winkel gekocht, dus het is een consumentenkoop, het valt dan niet onder de colportagewet (als je iets op afstand koopt), dus je hoeft niet je geld terug te krijgen.

2. noukie89

noukie89 Niet meer actief

Dat is niet waar op alles zit 7 dagen zicht termijn

3. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Maar niet bij aankopen in een winkel:

De zichttermijn is alleen van toepassing op aankopen die "op afstand" verricht worden. Hiermee wordt bedoeld alles dat gekocht wordt via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus

4. wonderteam

Verder is geld teruggeven idd een gunst en geen verplichting.

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Precies!

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

het mag trouwens we maar als ik een hoop stampij ga maken krijg ik echt me geld wel terug hoor.

ik heb het al een gehad met behang ik had voor bijna 300 euro behang over binnen 3 dagen terug naar de winkel en ze wilde mij ook mijn geld niet terug geven na even heel direct en duidelijk te zijn geweest liep ik met geld de winkel uit.

oja aanbetalen doe ik nooit is niet verplicht en ze mogen de bestelling niet weigeren op basis van een aanbetaling. je moet het alleen even weten

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.157
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vrees dat een paar mensen de wet koop op afstand door elkaar halen met het kopen in een winkel. Als je iets in een winkel koopt, heb je geen recht om het te ruilen. Tenzij net kapot is, dan valt het onder de garantie. (Je hebt recht op een 'deugdelijk' product.)

Ruilen omdat je het verkeerde hebt gekocht, is dus geen recht maa een service. Het is hele goede service als je geld terug krijgt. Maar als je een bon krijgt, is dat al meer dan waar je recht op hebt.

Altijd even naar de voorwaarden kijken dus, voor je ergens iets koopt.

8. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Het is in elk geval niet het beleid van de Hubo om tegoedbonnen te geven.

Begin maar niet over de mediamarkt!! Heb r een laptop gekocht die na drie dagen volledig crashte, hoogzwanger ik naar de winkel. Vestigingsmanager en alles erbij maar ho maar ik kreeg geen geld terug en ook geen nieuwe laptop. Ze zouden m maken en daar kon ik t mee doen. Ondanks dat ik héél boos werd en klanten hierom wegliepen. Ik koop er nooit wat weer!! ***winkelq.
    Sorry dat was ff offtopic lol

9. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er is een hele mooie website met super goede uitleg over consumentenrecht.
    Ik heb altijd het liefst een uitdraai hiervan bij de hand als ik weer eens een bijdehante klant hebt die beweerd het recht van retour te hebben en zelfs van geld terug.

Kort samengevat: iets kopen terwijl je het gezien hebt (dus in de winkel) in onherroepelijk. Je hebt dus geen recht op ruilen of retour. Echter hebben de meeste winkels een beleid mbt ruilen wat dus een gunst van de winkelier is, en een aantal grote winkels (hema, karwei e.d.) hebben ook nog de mogelijkheid om je geld terug te krijgen. Als een winkelier je dus een cadeaubon geeft als je iets wilt terugbrengen, mag je jezelf eigenlijk gewoon blij zijn dat je niet met het ongewilde artikel zit opgescheept en later nog iets anders uit kunt zoeken.

De website waar ik het over heb: Ruilen; geen recht maar een gunst | ConsuWijzer

10. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.832
    9.337
    113
    Gelderland
    Hmm heb dus geen rechten. Kijk zou het zwart op wit staan dan was ik met de uitdraai naar de winkel gegaan.. Maar goed ik ga het bij de mail houden en hoop zo een antwoord te krijgen van de Hubo. Het helpt zeker niet mee dat het echt k.. Vrouw ;) is.
    Vriend heeft inmiddels zoiets van Laaat maar zonde van onze tijd.

Manuk, schrik wel van jouw verhaal van de media markt zeg. Wat raar dat ze dan niks vergoeden. Ik zou er idd ook niet meer kopen en eerlijk gezegd alleen door jouw verhaal te lezen kies ik de volgende keer voor een andere winkel.

11. 2xtantein1week

2xtantein1week Fanatiek lid

15 dec 2011
    2.166
    1
    0
    Klopt wat de meesten zeggen, ze zijn niet verplicht. Alleen als je iets koopt wat stuk is zijn ze wel verplicht.
    Het is verboden een ondeugdelijk product te verkopen, dus mocht iets stuk zijn dan is de verkoper in overtreding. Geld terug is dan de oplossing.

12. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Nou nou nou, bijdehandte klant.. Sorry maar als ik iets koop wat later niet aan mijn verwachtingen voldoet dan wil ik dat graag ruilen en mijn geld terug. Of zou je liever hebben dat ik eerst alle verpakkingen in de winkel open maak om te kijken of het is wat ik zoek?

Ik denk dat je in Nederland wel degelijk dat recht hebt. Nu zouden niet veel mensen het doen aangezien het vaak om een bedrag gaat wat de kosten niet waard zijn maar als ik iets in de winkel koop wat niet aan mijn verwachtingen voldoet en deze verwachtingen waren reëel of bevestigd door een verkoopmedewerker en later blijkt dit niet te kloppen. Dan denk ik dat als ik het door zou zetten naar de rechter en er écht in het wetboeken wordt gekeken en niet naar een website van consuwijzer dat ik wel in mijn gelijk gesteld wordt en het volledige aankoopbedrag terug krijg.

13. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Ik had dit in het begin ook niet verwacht. We waren erg redelijk, ze vroegen om tijd om de laptop goed te bekijken waarom ie gecrasht is. Die tijd hebben we hun ruimschoots gegeven. Maar het enige wat ze daarna wouden doen is m repareren. Daar moesten we ons bij neerleggen en anders zouden ze m helemaal niet maken. Ben zo geschrokken van die service. Helemaal omdat we echt álles daar hadden gekocht,.wasmachine, droger, tv, desktop pc, camera. Dan verwacht je toch een beetje service, niet dus...

Over je mail naar t hoofdkantoor van Hubo, ben erg benieuwd wat ze zeggen. Het staat niet in hun beleid dat t zo moet. Maar Hubo winkels zijn franchisenemers die ook hun eigen beleid kunnen/mogen bepalen

14. wonderteam

Maar wat zou er niet aan je verwachtingen kunnen voldoen, dat je het evt bij een rechter zou willen neerleggen?
    Want het gaat er nugewoon om, dat iemand iets ruilt wat die persoon achteraf niet nodig heeft. Dan is ruilen gewoon een gunst. Gaat het om een ondeugdelijk product wordt het anders natuurlijk, maar daar gaat het hier niet om.

15. wonderteam

@manuk, ik lees nu je verhaal van de mediamarkt en dat is natuurlijk echt van de zotten en heel slecht. Maar ik denk niet dat evi83 dat met haar post bedoelde. Zij bedoelde volgens mij de klanten die gewoon wat kochten ,het vervolgens niet mooi vonden en er op stonden geld terug te krijgen. En de klanten die dan zeiden dat de winkel dat verplicht was noemden ze bijdehandte klanten.

16. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk bij een juwelier dus dan gaat het vaak om: ik vind het toch niet mooi of ik ga het toch niet dragen.
    Zo werkt het dus niet. En als dan iemand stennis gaat staan schoppen of gaat zeggen dat ze recht hebben op geld terug terwijl dat dus niet zo is.... Kan echt m'n dag verpesten!

17. SeaShell

De rechter stelt je dan niet in het gelijk hoor. Volgens de wet is het geen recht dat je iets mag ruilen wat je in de winkel hebt gekocht
    Koop je iets via een webshop of aan de deur, dan is het een ander verhaal
    Anders waren er denk ik wekelijks dit soort rechtszaken en hadden geote winkelketens allang duizenden processen aan hun broek hangen dat ze iets doen wat tegen de wet is, maar volgens de wet is ruilen geen recht maar vriendelijkheid/service van de winkel waar je het hebt gekocht en een winkel hoef dus niks te ruilen, dan had je vooraf maar beter na moeten denken over de aankoop of het online moeten kopen ( zo redeneren de winkelketens die niet aan ruilen doen)

18. SeaShell

Zo vatte ik het ook op

Bij een ondeugdelijk product mag je wel ruilen idd, maar niet omdat je het niet mooi vind, het verkeerde hebt gekocht,iets leukers of goedkopers hebt gezien bijv

19. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Uit t stukje wat ik quote meende ik dat t ging om ruilen in t algemeen en niet specifiek of het nu achteraf wel of niet nodig of ondeugdelijke is of het niet aan je verwachtingen voldeed.

En ik zou t niet snel voor een rechter brengen want anders had ik dat al eens gedaan, puur om de kosten heb ik dat destijds niet gedaan.
    Waar t mij om ging is dat ik van mening ben dat áls het bij een rechter komt en het wetboek er goed op nageslagen wordt je uiteindelijk wel je geld terug krijgt.

20. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Manuk, had jouw bericht niet eens gelezen, we hebben tegelijk gepost. Mediamarkt had je laptop moeten repareren of vervangen en als dat niet mogelijk was je geld terug moeten geven.

Deel Deze Pagina