mag dit??

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Lelie12, 17 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

net dit bericht op de verkeerde plek geplaatst. daarom hier nog een keer.

Hallo dames,

Mijn huidige - en derde- contract bij mijn werkgever loopt tot feb 2013. (Daarna zou het moeten worden omgezet in voor onbepaalde tijd) Ik zou 1nov weer moeten gaan werken. Nu heb ik gevraagd wat ze met mijn contract van plan zijn, omdat ik ouderschapsverlof op wil nemen, en de manier waarop, dus ook van hun af hing) Dus minder uren werken als mn contract zou worden verlengd, of volledig wanneer het niet zou worden verlengd. Nu hebben ze dus gekozen voor het laatste. Maar nu willen ze dat ik studiekosten terug betaal voor een opleiding die ik een jaar geleden heb afgerond. (in contract staat dat je terug moet betalen als je binnen 2 jaar zelf ontslag neemt of wordt ontslagen aan door mij te wijten feiten)
    Nu geven ze dus als reden voor ontslag aan dat ze mijn functioneren niet meer hebben kunnen beoordelen omdat ik ouderschapsverlof op neem. :(

Dit mag toch helemaal niet? Ik heb al een bezwaarschrift gestuurd en naar een advocaat geweest en die gaf mij gelijk. Maar ze blijven bij hen standpunt en ze gaan de kosten dus verrekenen met mijn eindejaarsuitkering. Lekker he?

Ben benieuwd naar jullie reacties

2. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Als de advocaat je gelijk geeft kun je het mooi aan vechten!!

Ouderschapsverlof mag voor de helft vd uren niet geweigerd worden.... En is een recht! Dat heeft niks te maken met beoordeling wel of niet,

3. Gazy

Gazy Niet meer actief

aanvechten! gewoon heel simpel belachelijk!

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als je werkgever besluit om het contract niet te verlengen, dan kan hij niet verlangen dat je studiekosten terugbetaald. Die clausule is bedoelt voor het geval dat jij er onverhoopt vandoor gaat naar een andere baan.
    Ik vind het nu wel heel makkelijk dat ze het op disfunctioneren willen gooien oid. Daarbij zijn ze neem ik aan zelf akkoord gegaan met volledig ouderschapsverlof, dat hadden ze niet hoeven doen. Ze hadden je ook de standaardregeling (helft van je uren) kunnen geven en dan hadden ze je functioneren wel kunnen meten.

5. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Ja precies! Want die keus heb ik aan hun gelaten. Alleen zodra ze mijn contract niet zouden verlengen... wilde ik volledig ouderschapsverlof (omdat ik dan nog maar 3 maanden kon benutten)
    En dan erbij, ik werk daar al 2,5 jaar. Dus mijn functioneren niet kunnen beoordelen is echt onzin!
    Ik ben dan wel van functie veranderd, maar het enige wat daar anders aan is, is dat ik medicatie etc mocht delen en dat heb ik vaak zat gedaan. Maar ze doen echt alsof ze superieur zijn en dat hun mogen bepalen wat "aan mij te wijten is." Dus ik had een bezwaarschrift gestuurd en mondeling gooiden ze het op ziekte tijdens zwangerschap (dat het daarom niet zou worden verlengd) terwijl ik wel gewoon uren heb gewerkt terwijl ik volledig was ziekgemeld! En daarna kreeg ik schriftelijk reactie dat het kwam doordat ik ouderschapsverlof op wilde nemen, zo van dat is je eigen keus, wij kunnen je niet meer beoordelen. Dus verlengen we je contract niet. Dat staat lost van de studiekosten. Maar die studiekosten is nou juist waar het me om gaat. dat ze het niet verlengen is aan hun.

6. Kaat1984

Kaat1984 Actief lid

9 mrt 2012
    255
    0
    16
    Noord-Limburg
    Lelie12

Dit mag niet. Jij neemt zelf geen ontslag, maar wordt ontslagen. Nu proberen ze het op niet functioneren te gooien. Heb je ook waarschuwingen gehad, brieven, gesprekken over niet functioneren? Denk het niet he :)

En wat heeft ouderschapsverlof met niet beoordelen te maken... Je ouderschapsverlof moet nog ingaan, dus ze kunnen je toch beoordelen op de dagen dat je werk!!! Succes ermee, fijn een advocaat op zetten.

7. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Ja mijn ouderschapsverlof gaat 1 nov in maar heb tot aan die tijd verlof en grote vakantie.
    Maar ik heb inderdaad nooit waarschuwingen gehad. Iedereen was altijd heel tevreden over mijn functioneren. Wat nog mooier is, is dat ze het eerst hadden over dat ze me misschien nog zouden benaderen na 3 maanden als ze mensen nodig zouden hebben. Toen gooiden ze het nog op ziekte tijdens zwangerschap. Maar nu het over die studiekosten gaat hebben ze ineens gezegd dat ze mijn functioneren niet meer kunnen beoordelen en dat mijn contract daardoor niet wordt verlengd. En dat het eigenlijk mijn eigen schuld is omdat ik ouderschapsverlof wil en dus daarom die kosten terug moet betalen :x

8. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    in contract staat dat je terug moet betalen als je binnen 2 jaar zelf ontslag neemt of wordt ontslagen aan door mij te wijten feiten

Deze twee gevallen gaan gewoon niet op. Het contract wat jullie afgesloten hebben loopt gewoon af in februari dus je wordt niet ontslagen noch neem je zelf ontslag. Ze proberen gewoon nog wat geld uit je te halen, maar dat moet je niet accepteren hoor! Staat die eindejaaruitkering in je contract of is het verbonden aan prestatie?
    Verder kunnen ze iemand sowieso niet ontslaan omdat je ouderschapsverlof opneemt. Dat zal de kantonrechter nooit accepteren als reden.

9. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Nee dat lijkt me ook niet. Maar van dat contract accepteer ik maar, ik wil daar niet eens meer werken op de manier zoals het gaat. Maar het is inderdaad een slappe reden. Ze weten allang hoe ik werk want ik werk er al sinds aug 2011.
    Het gaat me nu echt om die studiekosten en ik ga er ook zeker werk van maken. Eindejaarsuiterking staat gewoon vast, heeft niks met prestatie te maken.

Deel Deze Pagina