Mag dit?

Discussion in 'De lounge' started by MamavanF2009, Jun 18, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanF2009

MamavanF2009 Niet meer actief

Mijn Lief is eind januari uit de schuldsanering gekomen en alles is netjes afgesloten.
    Maar nu kreeg hij afgelopen week een brief van de belastingdienst dat er een aanzienlijk bedrag terug zou komen.
    Alleen hebben ze dat naar de voormalig bewindvoerder overgemaakt en die zegt nu dat dat bedrag alsnog over de schuldeisers verdeeld zal worden.
    Weet iemand of dit kan en mag?
    Zoveel maanden na afronding?

2. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    3,369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    misschien even bellen met juridisch loket? heb je meteen het goede antwoord

3. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Ik zou hier juridisch advies over inwinnen, bijvoorbeeld bij een juridisch loket.

Persoonlijk, maar ik heb geen juridische kennis, zegt mijn gevoel van wel. De teruggave is over 2014, ook al is het nu pas uitgekeerd, als hij dus in 2014 in de schuldsanering zat, vind ik dat dit dan ook over de schuldeisers verdeeld mag worden.

4. MamavanF2009

Volgens mij gaat het niet om een jaarlijkse belastingteruggave.
    Mijn Lief heeft altijd gezegd dat de bedragen die als schuld bij de belastingdienst waren opgegeven te hoog waren, omdat hij al een deel had afgelost voor hij in de sanering kwam.
    Ik denk dat het daarmee te maken heeft maar heel precies weet ik het ook niet.
    Als dit zo is dan gaat het om bedragen uit eerdere jaren, waarschijnlijk nog van voor 2011.
    Lief is nu aan het bellen met het juridisch loket, ben benieuwd wat zij ervan zeggen.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Zelfs als het eigenlijk niet zo zou horen: vind je zelf niet dat je alles wat je terug KUNT betalen aan schuldeisers, ook terug moet betalen?
    Ik zou het zelf laten dus... schuldeisers krijgen doorgaans max 30% van de schuld terugbetaald als de zaak via schuldsanering loopt, dus hij is er daarmee al heeeeeeel erg goed afgekomen....

6. MamavanF2009

Ik heb er verder zelf niet zoveel over te vinden, de schulden zijn van vóór mijn tijd en zijn dus buiten mij om gegaan.
    In dit geval gaat het dus, voor zover ik heb begrepen, over een bedrag dat tevéél terug is betaald aan de belastingdienst (de grootste schuldeiser) en dat zou dus over de ándere schuldeisers verdeeld gaan worden.
    Wat ik er zelf verder van vind doet er niet zoveel toe omdat het mijn geld en mijn schulden niet zijn/waren maar ik vraag me dan weer wél af of het zelfs nadat alles is afgesloten en de schuldeisers zijn afbetaald, alsnog op deze manier kan.

7. Manuk

Manuk Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    2,751
    62
    48
    Female
    Groningen
    Dus hij is al bijna een half jaar uit de schuldsanering?

Schone lei is schone lei dus ik vind het niet kunnen.. Als het nog tijdens het traject was dan was het volkomen terecht geweest, maar nu niet meer. Maar hoe dat wettelijk gezien zit, geen idee?!

8. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

Nov 29, 2014
    1,365
    571
    113
    Volgens mij mag de voormalig bewindvoerder helemaal niet beschikken over het geldbedrag wat hij gestort heeft gekregen (er vanuitgaande dat het bewind is opgeheven). Hij is namelijk niet niet langer de wettelijke vertegenwoordiger en is er kan dus sprake zijn van een onverschuldigde betaling van de belastingdienst aan de bewindvoerder. Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen zonder alle feiten te kennen.

9. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83

Mee eens.

10. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83

Hoe lang denk je dan dat alles wat er eens extra binnenkomt weg gaat sluisen naar schuldeisers?

Afgesloten is naar mijn idee afgesloten.

11. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Dit zou ik ook denken idd. Neem aan dat het bewind ook is afgesloten?

12. MamavanF2009

Hoi,
    Hier even een berichtje van PappavanF2009 (de partner van..)

Om even alles duidelijk uit te leggen:
    aan het begin van de WSNP is een schuldenlijst opgemaakt waar iedere schuldeiser het openstaande bedrag door heeft gegeven.
    In de loop van de 3 jaar is er geld apart gezet op de boedelrekening en is aan het einde van de WSNP verdeeld over alle schuldeisers.

Nu is het zo dat het bedrag van de belastingdienst aan het begin van de WSNP veel te hoog op de schuldenlijst heeft gestaan.
    Dit heb ik ook aangegeven maar er werd toch vanuit gegaan dat de belastingdienst gelijk had. Nu aan het einde van de rit is er dus een hoger bedrag naar de belastingdienst toegegaan dan nodig was. De belastingdienst heeft dus het bedrag wat overbleef weer teruggestort naar de bewindvoerder (normale reactie). Dit bedrag komt uit de boedel en behoort dus ook toe aan de boedel en wordt nu herverdeeld over de andere schuldeisers. (ook een duidelijke actie) Wat mij alleen verbaasd is dat dat nog kan nu dat alles al was uitgekeerd aan iedereen. Volgens het juridisch loket is dit een normale gang van zaken en is het zelfs zo dat als, bijvoorbeeld de belastindienst, nog een bedrag naar mij overmaakt wat betrekking heeft op de tijd dat ik in de WSNP zat dit ook nog aan de boedel behoort. Al met al is het begrijpelijk doch enigszins jammer dat het niet direct naar mijn rekening is gestort. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

13. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    klinkt op zich logisch want ook al zou de belastingdienst bij voorbaat het juiste bedrag opgegeven hebben, zou dit restgeld toch ook naar de andere schuldeisers gaan, ik elk geval moet je maar zo denken je bent eruit en ervanaf een mooie schone lei en op naar de toekomst

Share This Page