Mag een 3 maanden oude baby fruithapjes???

Discussie in 'Voeding' gestart door Kussjes, 6 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

met zelf onderzoek doen...wordt niet bedoeld: luister naar de dames op zp :p...maar raadpleeg bv wat de WHO hier bv over te zeggen heeft. Die hebben ook een heel andere mening dan het zelfverzonnen advies van het cb dat je nu ineens met 4 maanden mag beginnen.

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.174
    23.255
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Idd dit! Ik neem ook wel mee wat medemoeders op ZP zeggen, maar dan zoek ik ook nog verder op internet, of ik dan ergens meer kan vinden in onderzoeken enzo.

3. Kroel

Kroel Bekend lid

3 sep 2015
    629
    1
    0
    Onze kleine man houdt mij wel bezig!!
    Brabant
    Sorry, neem mij niet kwalijk..... 😔
    Misschien dat jij mij beter aan kunt melden bij jeugdzorg omdat ik advies opgevolgd heb van het CB.
    Ik ben blijkbaar een verschrikkelijk slechte moeder.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Volgens mij is aan de hand van bovenstaande reacties wel duidelijk dat het gewoon rare adviezen zijn van het cb. Adviezen die volledig ingaan tegen medisch bewezen feiten.
    Over slechte moeders heeft helemaal niemand het gehad.
    Ben toch benieuwd hoe je dat zo kan interpreteren?

5. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ja, je bent een hele slechte moeder door af te gaan op adviezen van mensen die zich als deskundigen voordoen ;)

Ik ben met hapjes begonnen toen mijn dochter bijna 4 maanden was (scheelde 5 dagen). Ook op advies van het CB. Het is mij vooral opgevallen dat ze vaste voeding pas echt begon te 'snappen' toen de eerste tandjes doorkwamen.
    Ik zou zeggen, beginnen zodra de eerste tanden doorkomen/zijn of, indien dat eerder is dan 4 maanden, bij 4 maanden. Maar ja, wie ben ik om tegen het CB in te gaan he? :p

6. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

He, ik ben een beetje abuis geloof ik. Je hebt een kindje van 1 en je vraagt het voor hem? Of heb je inmiddels ook een baby van 3 maanden? En slechte moeder, waar haal je dat? Zie alleen maar normale reacties geloof ik. Persoonlijk zijn wij pas met 6 maanden heel voorzichtig gaan bijvoeden, echt een hapje hier en een likje daar. Pas met 1 jaar ging er echt iets in (rapley) en ze hebben de eerste jaren vooral op borstvoeidng geleefd. Bijvoeding is precies dat, bijvoeding. Melk is de basisvoeding.

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Uhm jij bent de moeder, dus wie is het cb om jou te vertellen wat jij moet doen? :D Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat het cb er is, maar op sommige punten zitten ze toch echt fout! En dan is het aan de ouders om uit te zoeken wat wel klopt of goed voelt.

8. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Starten met bijvoeding vanaf 3 maanden precies zou ik inderdaad niet doen.

Nu kreeg mijn zoon met 3 maanden en 3 weken (zo om en nabij) wel eens een likje om te proeven.

Ik heb zelf persoonlijk nooit zo achter het zes maanden principe gestaan. Vooral niet als je kind geen problemen ondervindt van bijvoeding en er geen sprake is van (volledige) borstvoeding. Al was het advies destijds nog wel om pas met zes maanden te starten.

Maar ook dat is persoonlijk. Mogen is dus een groot woord.

9. Kroel

Kroel Bekend lid

3 sep 2015
    629
    1
    0
    Onze kleine man houdt mij wel bezig!!
    Brabant
    Ik heb het ff terug gekeken, mijn zoontje was 3 maanden en 22 dagen bij de eerste groente hap.

Maar hoe zit het bij kinderen die te vroeg worden geboren? Bijvoorbeeld met 36 weken, mogen die dan pas vanaf 5 maanden ipv 4?

10. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Dan had ik pas bij 11,5 maanden kunnen beginnen, lijkt me nou ook weer niet de bedoeling :p
    Ze at hier gelijk al stukken zonder tanden trouwens.

Ik ben voorstander van wachten tot 6 maanden ivm darmrijping. Dus 3 maanden zeker nog niet.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik noem niemand een slechte moeder.

Ik vind dat je verkeerde voorlichting hebt gekregen. En daar is het cb, vind ik, heel erg goed in.
    Ik moest mijn 7 weken oude baby maar 6x 180/6 geven.
    Ik moest dezelfde baby vanaf 4 weken maar laten huilen, hij mankeerde toch niets. En niet eventjes, nee 2 uur lang, meerdere malen per dag en zeker 2 weken volhouden. (Reflux, kiss en kea, kind verging van de pijn).
    Ik moest mijn andere zoon 180/6 geven terwijl hij net over was naar 120/4 EN flinke reflux had.
    De jongste liep veelste stijf en dit was echt niet goed, hij is hypermobiel.

Ik denk dat de meeste moeders het met mij eens zullen zijn; bovenstaande adviezen zijn niet de juiste adviezen. En toch heb ik ze allemaal van het cb gekregen. Niet van 1 cb, niet van 1 persoon. Door verhuizingen meerdere cb's gezien ;)

Jij kan er nu niets meer aan doen, jij hebt in volle vertrouwen dit gedaan. Maar ik vind dat ik het wel moet melden dat dit niet het juiste advies is en waarom. Ik heb mij erin verdiept, je hoeft mij niet te geloven. Wat ik hoop te bereiken is dat jij voor je eventuele toekomstige kinderen en voor andere moeders met jongere babys dit lezen en zelf nadenken. Zelf onderzoek doen.

En mijn eigen ervaring is dat zp-leden soms veel beter advies geven.

12. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48

Helaas geeft het cb vaak slecht advies, dus zelf aanvullend onderzoek is altijd aan te raden.

13. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Met eten volgens mij juist niet de gecorrigeerde leeftijd, ik weet alleen niet waarom niet.

14. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Wel vanaf de gecorrigeerde leeftijd! Prematuren krijgen als ze 6 maanden uit de buik van mama zijn ( en dus de voorraad vitamines op is die je meegekregen hebt) een bepaald vloeibaar vitamine die door de gekolfde melk of kunst melk moet.

Als het kindje dan gecorrigeerd 6 maanden is kun je bijvoeden.

Ik moet zeggen dat ik een keurig CB heb waar men nooit heeft aangedrongen op al die waardeloze standaard adviezen als huilen, voedingen maximeren, volproppen met brood.

Ik moet ook altijd een beetje lachen als ik die posters zie hangen over te dikke kinderen en dreumesen die te weinig groente eten. Dat is nl hun eigen advies! Kind van mijn schoonzus at met 6 maanden al 3x per dag koolhydraten in de vorm van pap, brood en pasta. Dan beweeg je nog 0,0. Gek he dat je dan dik word?

15. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wat voor vloeibaar vitamine krijgen ze dan na 6mnd??
    Nooit van gehoord (en heb zelf 3 premature kinderen)

Termijn voor bijvoeding heeft vooral te maken met de rijpheid van de darmen. Deze rijping begint op de dag dat de baby melkvoeding krijgt, ongeacht het geboortetermijn van de baby. Of het kind nu met 35 of met 42 weken wordt geboren, leeftijd van 4mnd = 4mnd darmrijping.

Bij zeer premature baby's wordt uiteraard veel meer gekeken naar de gezondheid van de darmen, motoriek van het kind enz, En verloopt de bijvoeding o+der de begeleiding van een kinderarts. En absoluut niet door het Cb.

16. Mriek88

Mriek88 Actief lid

28 jun 2013
    169
    0
    0
    Mee eens over het CB, heb gelukkig zelf gezlnd verstand want waardeloze adviezen van hen gekregen en ze willen mijn kind ook altijd iets aanpraten, te dik, te dun, en toen ik advies nodig had over reflux had hij dat niet volgens het CB terwijl hij dat dus wel had en er na twee maanden achterkwam door kinderarts! Dus ik ga er tegenwoordig puur en alleen heem voor de inentingen!! Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag ik zou zeker ook niet bijvoeden onder de vier maanden, ik begon met vier maanden met af en toe een klein hapje.

17. Pera

Pera Actief lid

4 dec 2015
    351
    27
    28
    NULL
    NULL

Of helemaal geen advies.... Zo vreemd vind ik dat. :(

18. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ferrofumaraat. Ik hoor vaker dat het niet altijd goed onderzocht en opgevolgd wordt. Hebben je kindjes op NICU of NEO gelegen?

Door deze toevoeging krijgt het kindje alsnog de 'voorraad' mee die een voldragen kindje van de moeder meekrijgt bij geboorte. Bij gecorrigeerde leeftijd 6 maanden kan de baby dan stoppen met ferro en gaan eten.

19. reffet

reffet Lid

17 sep 2015
    16
    0
    0
    Leerling verzorgende IG
    Enkhuizen
    Iedereen zegt wel streng nee maar denk eens aan vroeger. Toen hadden ze toch ook niet al deze regeltjes?
    Mijn kerel kreeg ook iets eerder (niet met 3 maanden) een proeverijtje en tot nu toe smult hij van alles wat hij voorgeschoteld krijgt.
    Die darmpjes kunnen ook geen klokkijken wanneer ze vier maanden zijn of drie maanden en drie weken bv. Ik zou toch zeggen, kijk naar je kindje. Ik snap dat het spannend en leuk is, weer iets nieuws maar je moet het niet doen omdat jij t wilt.

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Inderdaad, de darmpjes kunnen geen klokkijken.
    Maar geen paniek, tegenwoordig hebben we.......wetenschappelijk onderzoek!!:D
    Daarom heeft de medische wetenschap gezegd: 4 maanden, en niet eerder.
    Dat is een duidelijke grens. En wat later beginnen is ook prima (het MOET niet met 4 maanden, als je maar uiterlijk met 6 maanden begint).

En vroeger....
    Toen was het geen punt dat kinderen los in de auto zaten (nu weet men hoe belangrijk stoeltjes zijn).
    Lag ik in de couveuse en mocht mijn moeder een hand op mij leggen (nu weet men hoe ontzettend belangrijk buidelen is)
    Mocht moeder best een borrel drinken tijdens de zwangerschap, echt waar, collega had een oud boek van haar moeder...(en weet je nu hoe funest alcohol voor de ongeboren baby is).
    En zo verder..
    Het is toch niet zo ingewikkeld, en waarom moet je per de eerder beginnen..Waar komt toch die behoefte vandaan om toch maar zo snel mogelijk te beginnen?
    Ik vond het al snel genoeg gaan eerlijk gezegd..

Deel Deze Pagina