Hai hai dames, Vroeg me eigenlijk af hoe vaak jullie de fospeen van je kindje steriliseren? Zoontje is nu een dikke maand oud, en ik doe het 1 à 2 keer per dag... moet dit eigenlijk wel? Verder spoel ik ze ook af en toe onder de hete kraan... Zou het fijn vinden als jullie me konden vertellen of het goed is wat ik doe OF het helemaal niet nodig is en gewoon spoelen genoeg is? Thx!
Bij onze eerste zoon deed ik het 1 keer in de week. Hij had wel 2-3 verschillende spenen. Nu bij onze 2de zoon vind ik afspoelen meestal wel voldoende, geloof dat ik in 8 maand maar 3 keer zijn fopspenen gesteriliseerd heb. Geen idee hoe het eigenlijk 'moet'. 2 keer per dag lijkt mij wel veel? Maar ik geef toe dat ik vind dat ik het nu eigenlijk te weinig doe. Maar meestal als ik er aan denk dan ligt hij te slapen met de speen in zijn mond... Flesjes daarentegen worden wel na gebruik gesteriliseerd en dat deed ik bij de oudste ook nog totdat hij geen flessen meer dronk (+- 18 maand).
De eerste maanden dagelijks, daarna eens in de drie dagen ofzo, en spoel ze tussendoor een paar keer af. Ik mik de spenen gewoon in de waterkoker, lekker makkelijk. Mijn buurmeisje had een of andere infectie gekregen door vieze fopspenen, dat was geen smakelijk gezicht, allemaal uitslag rond haar mond.
welja, ik ben dus ook bang voor spruw ofzo, dus daarom doe ik het zo vaak... Zou het kwaad kunnen op fopspenen gewoon in de microwave te steken (in een bakje water)? Of gaan ze daarvan kapot? heb het nog niet durven proberen ... zie al een ontploffing voor me ofzo @momentje, ben ook niet van plan om dat 8 maanden vol te houden maar omdat hij nu nog zo klein is...
Volgens mij staat er ook wel iets in de 'bijsluiter' of op de verpakking van je speen over het steriliseren. Ik deed t idd ook in het begin praktisch dagelijks (vergat het een enkel keertje), maar na een paar maanden werd dat rap minder. Idd afspoelen onder een goede hete kraan en ik vervang de speen dus wel trouw elke 6 weken omdat ik met steriliseren niet zo strikt ben/was.
De eerste maanden steriliseerde ik de speen telkens wanneer deze ergens op viel (vloer, bank etc) en nu eigenlijk alleen wanneer ik ze heb gekocht (staat ook op de verpakking) en wanneer ze op de grond vallen, voor de rest spoel ik ze gewoon af. Ik steriliseer ze in de magnetron flessensterilisator maar je kunt ze ook een paar minuutjes in kokend water meekoken.
Ja hoor kan gewoon in de magnetron, dat doe ik ook met de (fop)spenen. Gaat niks kapot en er zal zeker niks ontploffen Er zit geen metaal in de spenen
haha neen, dat weet ik... maar je weet nooit, dat't speentje zelf helemaal opblaast ofzo anyhow, heb het zonet getest en idd, het lukt! thx ladies
De eerste 3 maanden elke dag en daarna 1 keer per week. Nu nog steeds soms 1 keer in de twee weken. Flessen was ik tussendoor af en de spenen ook. Water koker is niet voldoende. Het beste is 5 minuten in kokend water of in de magne
Hier hebben we 2 spenen,en ik kook ze nog steeds elke dag uit. Als de 1 wordt gesterilliseerd,krijgt hij de andere schone. Ik doe dit bij het flesje en speen in de magnetronsterillisator. Tussendoor spoel ik hem ook telkens af hoor.
Dit staat op de site van difrax: Hoe lang moet ik een fopspeen uitkoken? Voor het eerste gebruik van de fopspeen adviseren wij om de fopspeen drie minuten te koken. In de eerste acht weken adviseren wij je om de fopspenen dagelijks drie minuten uit te koken in een pan met kokend water. Uitkoken in de magnetron; gebruik hiervoor het Difrax steriliseerei. Lees voor het gebruik goed de gebruiksinstructies! Na acht weken is het twee keer per week uitkoken voldoende.