Mag een baby 8 weken in een buikdrager ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door vintagebaby, 16 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo allemaal,

Mijn dochter is een maand oud en weegt ongeveer 4 kilo.

Ik heb haar vorige week in de buikdrager (zo 1 van stokke) gedaan en zijn we ff boodschappen gaan doen.

Nou kreeg ik toen de reactie van eenvriendin dat haar arts het had afgeraden om de baby voor 4 maanden in een buikdrager te doen ivm hangende beentjes wat voor groeiproblemen van de heupen kan veroorzaken.

Ik google me rot maar kan hier niks
    Over vinden, tot hoeverre is dit waar ?

2. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Volgens mij kan dat wel, maar dan moet het wel een goede houding zijn. Voor zo ver ik weet is de stooke drager niet echt goed daarvoor. De knietjes moeten altijd hoger zitten dan de heupjes en dat is bij de stokke niet zo. Een draagdoek zou beter bij een kleine baby passen denk ik.

3. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Baby's mogen vanaf de geboorte in een draagzak, mits hij ergonomisch is. Een stokke is niet ergonomisch ook niet voor oudere baby's helaas. Ergonomische draagzakken zijn o.a. manduca, bondolino, marsupi. Een draagdoek is ideaal, via YouTube een hoop filmpjes met knoop instructies. In een stokke, babybjorn en chocco bungelen ze te veel en staat er teveel druk op het kruis. Ook voor jezelf draagt dit vaak niet fijn.

4. gusto

gusto Niet meer actief

Dit! Een Stokke is gewoon geen goede drager, kind zit niet in de goede houding, hoe oud ook. Ik verbaas me er nog steeds over hoeveel van die dingen er verkocht worden terwijl er nu toch wel is aangetoond hoe slecht het is.

5. Username

Username Niet meer actief

Helemaal mee eens. En het ergste is nog dat Stokke en BabyBjorn claimen ergonomisch te zijn. Maar dat zijn ze helemaal niet! Schandalig! Die dingen zijn niet geschikt, zeker niet voor die kleintjes. Doe jezelf en je kleintje een plezier en koop een doek of een Manduca, Storchenwiege of iets dergelijks.
    Op Facebook kun je kijken bij de groep Draagpraat voor tips. Er is daar ook een markt voor doeken en ergonomische dragers. Veel beter voor je kleintje én voor jou :)

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat is juist het probleem: Het is niet aangetoond, want er is nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Wel wordt vaak door mensen waarvan je mag denken dat ze er verstand van hebben (o.a. fysiotherapeuten) afgeraden om dragers zoals BabyBjörn en Stokke te gebruiken. Inderdaad vanwege bengelende beentjes. Mijn gezonde verstand vertelt me trouwens hetzelfde, als ik gewoon kijk naar de houding van een baby in dit soort dragers vergeleken met een echt ergonomische drager of draagdoek. Maar goed, mijn gezond verstand is nu eenmaal geen 'aantoonbaar bewijs'. :)

Volgens mij is de reden dat die on-ergonomische dingen zoveel verkocht worden, puur omdat je stokke, babybjörn en minimonkey e.d. wel gewoon in de winkel kunt kopen. Terwijl geweven draagdoeken, bondolino's, manduca's e.d. niet of nauwelijks in de winkel te koop zijn en je dus altijd via een webshop moet bestellen. Die drempel is dan misschien toch hoger.

Dat terzijde: ik zou een jonge baby echt niet in een stokke dragen. Je ziet de beentjes bengelen. Zeker voor kinderen die al een verhoogd risico hebben op heupdysplasie (bijv. door stuitbevalling) is dit een absolute afrader!
    Baby's zitten het beste in de kikkerhouding. Dus niet 'opgehangen' aan hun kruis, maar met de beentjes een beetje gespreid en opgetrokken. De doek of het zitgedeelte is breed en loopt van knieholte tot knieholte. Hierdoor worden de heupen en benen goed ondersteund en niet belast.
    Verder is het belangrijk dat de rug een beetje bol is, maar niet zo ver dat het een benauwde houding wordt. En natuurlijk moet bij de jongste baby's het hoofdje goed gesteund worden. De baby zit altijd met het gezicht naar jou toe.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb zijn artikel een tijd geleden al eens gelezen. Op zich ben ik het eens met de moraal van het verhaal (babybjörn is niet echt goed, ergonomisch dragen heeft juist voordelen) Maar ik vind zijn website op zijn zachtst gezegd ook niet heel wetenschappelijk en betrouwbaar overkomen. Daar staat namelijk ook genoeg in wat niet te verifiëren is.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

De stokke is net als babybjorn en chicco geen ergonomische drager. In een ergonomische drager worden de beentjes ondersteund van knie tot knie, waardoor het gewicht van de beentjes niet te zwaar aan de heupgewrichten hangt in een verkeerde positie.
    Het is dus idd niet verstandig je kindje hierin te doen.
    Goed nieuws is echter dat er voldoende ergonomische dragers zijn waarin het WEL kan. Voor advies daarover kun je goed terecht op draagpraat op facebook, (ik heb zelf geen dragers, enkel draagdoeken, dus kan je daarin niet van verder advies dienen ;)). Op die groep kun je ook links vinden naar pagina's waarin uitgebreid uitgelegd wordt waarom bepaalde dragers niet zo best zijn voor het lichaam van je kindje.

9. gusto

gusto Niet meer actief

Klopt helemaal. Maar uiteindelijk hebben we ook nog ons gezond verstand en kun je zelf de informatie wel een beetje filteren. Van een enkel keertje in zo'n zak krijgt een baby niets, bij structureel dragen wil je toch dat je kind goed zit. Ik denk dat een ieder wel kan zien, zelfs zonder iets te lezen maar door enkel naar de plaatjes te kijken, dat een baby in een natuurlijkere positie zit in een draagdoek dan wanneer hij hangt in een zak.

Er is zoveel informatie te vinden, en ergonomische draagzakken zijn niet eens duurder, alleen niet in de winkels te verkrijgen. Zonde, vind ik :)

10. Sjoukje88

Sjoukje88 Lid

19 sep 2013
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eens met de meerderheid die Baby Bjorn en Stokke afraden omdat ze niet ergnomisch zijn. Het is jammer dat je hem al hebt, maar het lijkt me een goede investering om naar ergonomische draagzakken of draagdoeken te kijken. Wij gebruiken zelf Ergobaby, heel tevreden over. Zoon ging er na dag 2 al in en vindt het nu met 10 maanden nog heerlijk (al wordt ie wel wat beweeglijker omdat hij steeds om zich heen wil kijken- maar de Ergobaby kan ook op de rug gedragen worden bij oudere kindjes).
    Bij de Ergobaby bestaat trouwens voor de allerkleinsten een newborn kussen, ook erg fijn in de winter vanwege de kou!

11. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben begonnen met de babybjörn. Want ik had in de winkel van alles geprobeerd en de keuze was inderdaad heel beperkt. Ik heb mijn meisje veel gedragen na ongeveer 2 weken en ze vond het heerlijk. Ik las vervolgens de slechte berichten over de draagzak. Ik denk zelf dat als je maar af en toe draagt en niet super lang achter elkaar dat het dan wel mee valt. Maar ik droeg niet af en toe, ik droeg heel veel want ons meisje heeft verborgen reflux en was eigenlijk alleen rustig in draagzak. We hebben toen ergobaby draagzak met insert gekocht. En ik draag haar nu voornamelijk daarin. Als ik even snel broodje moet smeren en haar 10 minuten in draagzak heb dan pak ik de babybjörn nog wel eens. Want om haar in de ergobaby met insert te krijgen kost gewoon meer tijd. Straks als ze zonder insert mag dan is dit ook al anders...
    Mocht je graag dragen en dus niet af en toe dragen dan zou ik eens kijken naar ergonomische drager. Ik vond de filmpjes op de site van ikbenmama.nl erg leerzaam.

12. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ik heb het er met meerdere (kinder)fysiotherapeuten over gehad en zolang de beentjes inderdaad in een kikkerstand vasthoudt is er niets aan de hand. Je houdt dan de voet(zooltjes) tegen elkaar vast met één hand onder het lopen.

Deel Deze Pagina