Dreumes van 13 maanden wil ineens geen avondeten meer

Discussie in 'Voeding' gestart door rus05, 19 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Tot een paar weken geleden at mijn dochter alles, echt alles. En genieten dat ze deed, het was gewoon een feest om voor haar avondeten te maken! Maar nu is het ineens helemaal anders :( ik snap echt niet wat er aan de hand is maar ze weigert zo ongeveer alles wat ik haar 's avonds aanbied; ook alle dingen die ze voorheen echt geweldig vond. Ze zet het op een brullen, net zolang tot ik haar maar een droge boterham geef of een potje, die dingen gaan er wel aardig in. Herkent iemand dit? Oh ja, bij mijn moeder eet ze dan ineens wel een bak vers eten weg, terwijl zij echt niets anders maakt dan ik. Wat zou dit kunnen zijn, is dit een normal fase?

Bedankt, groetjes Rus05

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Komen er geen tanden/kiezen door?
    Veel kinderen hebben fases dat ze niet goed eten. Ontspannen blijven en gewoon blijven aanbieden is het beste dat je kan doen.

3. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Heel herkenbaar. Hier is het ook ineens pet. Ziek geweest dus toen was al het eten drama, maar sinds hij weer beter is hij ineens heel kieskeurig met het avondeten. Gelukkig is er bijna altijd wel iets wat hij wel blieft maar ja het liefst zie je toch dat hij met smaak zijn groente eet. Wij bieden overigens niet een potje (lust hij sowieso niet) of brood aan als hij slecht gegeten heeft. Wel altijd een toetje, gewoon altijd dezelfde portie onafhankelijk van veel of weinig gegeten.

4. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier ook sinds een paar weken en zijn eerste tandje. Geven hem dan maar wat rauwkost (komkommer, tomaat) en dat vindt hij wel lekker. Of een broodje met bv avocado erop.

We dwingen hem verder niet. Dan krijgt hij er alleen maar meer weerstand tegen.

5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wil ze het niet zelf doen?
    Mijn zoontje heeft ook wel eens vn die buien en dan geef ik m zelf een vork/lepel waar ie dan een beetje mee gaat zitten'roeren' in zn eten em ondertussen voer ik hem..

En ik zou trouwens zeker niks anders geven...
    Ze zijn slim genoeg en weten dat ze iets anders krijgen als ze weigeren..

Hier eet mn zoontje of hij eet niet, dat moet hij zelf weten, hij krijgr soieso altijd een toetje en savonds voor t naar bed gaan nog een fles

6. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar, hier begon dat ook met die leeftijd.
    Kijk maar eens rond hier op het forum, zal je zien dat bijna alle kindjes gaan lopen klooien met vooral het avondeten.

Heb maar 1 tip voor je: laat het los ;)

Wil ze eten? Mooi.
    Zo nie, dan niet.

Als ze echt honger heeft, eet ze echt wel. En de meeste kindjes hebben er niks van als ze eens met lege maag maar bed gaan.

Bedenk ook dat ze minder hard gaan groeien nu. Ik merk hier echt groeispurtjes. Ene moment eet zoon een periode veel, andere moment weer een periode weinig. In zn kleding zie ik dit ook vaak terug.

Je kan ook idd dingen uitproberen als zelf laten eten met een lepel, eten in hapklare stukjes aanbieden en zelf laten eten (met de handjes), etc.
    Maar leg vooral geen druk op eten, hou het gezellig aan tafel en geef zelf vooral het goede voorbeeld. En geef vooral ook hetzelfde als wat jullie eten.

Maar vooral: adem in, adem uit en laat het lossss ;)
    (Dat heeft hier overigens ook even geduurd hoor, voordat ik het los kon laten ;) dus ik zeg het wel heel stoer, maar weet ook dat je eerst alles gaat uitproberen. Terwijl deze tip hier uiteindelijk toch echt het beste werkte)

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Sluit me aan bij de rest: wie heeft er geen last van gehad bij die leeftijd!
    Hier waren met name 4 doorkomende kiezen de boosdoeners...
    Gewoon blijven aanbieden, geen aandacht aan schenken, wel zelf laten eten (!!) en niets eten: prima, dan niet!

Zou ook niks anders aanbieden overigens, dat hebben ze op die leeftijd al zo in de gaten dant ze op een gegeven moment blijven zeuren tot ze wat anders krijgen.
    Wel altijd een toetje gegeven in de vorm van volle franse kwark of fruit.

Roosa89 vindt dit leuk.
  8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier wordt inmiddels al bijna een jaar geen avondeten gegeten. Eerst alleen spagetti en droge rijst maar al snel at ze alleen vlees en gebakken aardappel. Wat we ook doen, wat we ook koken, ze eet niet. Het is niet makkelijk om los te laten maar ze eet dus normaalgesproken niet 's avonds. Ook geen brood of wat anders. Wel krijgt ze altijd een papfles, nogsteeds.

9. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Tandjes of niet, kan sowieso even duren, deze fase :D Ze gaan je uitproberen, kijken of ze de di3enst uit kunnen maken :)

Je kunt inderdaad proberen of uk misschien zelf wil eten, met vorkje, lepeltje of vingers, dat maakt het misschien interessanter (ander bordje/bakje helpt ook nog wel eens; rare logica, mja, uit ervaring geleerd, hihi...). Maar verder idd geen drama van maken en als er niet gegeten wordt, bordje wegzetten en niks anders geven. Ze gaan vanzelf wel weer eten. Heeft hier zo'n 4 weken geduurd, het slechte eten, toen op de gok weer eens potje Olvarit aangeboden en ging achter mekaar op.

10. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier ook avonden dat ie niet wil eten, dan draait ie z'n hoofd weg. Ik neem 'm op schoot of geef 'm de lepel aan of laat 'm met z'n handjes eten, eet ie dan nog niks dan haal ik het weg, toetje krijgt ie dan wel en gaat ook altijd op. In het begin dacht ik ook van 'huh, en nu?" ...maak er nu niks meer van, bij een strijd is niemand gebaat. Tis vast een fase :D ;)

Verder eet ie wel goed toch?!?

11. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze spruit had dat idd alleen bij het avondeten/ warme hap. Brood en fruit waren geen probleem tijdens die fase, dus daar heb ik hem in het begin nog mee omgekocht, haha.

12. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Hier die fase ook gehad... Ik zou hem niks anders aanbieden, ze hebben zo snel door dat ze dan wel wat anders krijgen! Als mijn zoontje niet eet wat ik gekookt heeft heeft hij pech, ik geef hem echt geen boterham of potje omdat hij zo dwars doet...

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier dezelfde aanpak...

Deel Deze Pagina