Mijn dochter is dus blijven hangen op 6 maanden potjes. Die van 8 maanden lust ze echt niet. Ze gaat dan kokhalzen. Ze at tot voor kort ook gewoon mee met de pot en dan kreeg ze stukken groente, aardappel en vlees of vis in haar handje. Ravioli of pasta vond ze ook lekker. Omdat dat altijd maar mondjesmaat naar binnen ging, kreeg ze daarnaast ook altijd nog een potje. Wij eten altijd laat, dus om half zes kreeg ze een potje en daarna at ze nog een paar happen met ons mee om een uur of half zeven. Nu wil ze dus helemaal geen vers eten meer. Alles belandt op de grond. Hond blij . Eigenlijk wil ik dat ze alleen nog maar met ons mee eet en geen potjes meer. Ze is dus 16 maanden en eet alleen nog 6 maanden potjes. Ik heb nu al een paar keer geprobeerd om geen potje meer te geven en haar vers eten te geven op een eerder tijdstip (ook gewacht tot ze honger had) maar ze wil niet eens meer proeven. Alles gaat bijvoorbaat op de grond. Ja patat, dat wil ze wel. En gebakken aardappels en gehaktbal en zo. Dus hoe krijg ik haar weer gewoon aan het gezonde warm eten? Ik heb al een paar keer een hap eten in haar mond gedaan zodat ze het ieder geval even proeft, maar dat is geen succes. Ze gaat keihard huilen en blijft heel lang met haar mondje open zitten. Ze wil niet eens kauwen. Ze wil meestal wel een toetje. En voor het naar bed gaan krijgt ze ook nog een flesje melk. Sorry voor het lange verhaal, maar ik weet niet hoe ik nou het best met haar 'eetprobleem' om moet gaan.
Tja. Moeilijk. Ze heeft nu echt een eigen wil gekregen en nieuwe of vreemde dingen eten is lastig. Misschien helpt het als ze 'meehelpt' met koken en dus ook ziet wat het is. Verder denk ik dat de enige manier the hard way is: geen potjes meer en gewoon eten wat de pot schaft. Als jullie zelf een toetje eten (dus als dat al in de planning zit) dan gewoon geven en dat flesje ook. Als het even kan haar wel 1 hapje proberen te laten eten. En dan veel geduld hebben en volhouden Eet ze overdag wel goed (brood en fruit)?
Hoe je van potjes afkomt? Niet erg moeilijk (maar wel heel ingewikkeld)... niet meer kopen en stug verse voeding geven wat je prakt en niet pureert. Je kindje gaat echt wel eten. Geen substituten geven! Yoghurt of kwark (zonder toevoegingen) vind ik een onderdeel van een gevarieerde maaltijd en geef ik daarom altijd OOk als er minder goed gegeten is. Het is geen beloning. "Extra" lekkere toetjes worden natuurlijk niet gegeven.
rond 14 maanden is ook de beruchte fase dat kindjes ongeveer niks willen eten. Dat lees ik hier zo vaak, en wij hebben die fase ook gehad. Precies wat jij vertelt, alles belandt op de grond. Wij hebben gewoon eten aangeboden (wat op het menu staat), wilden ze niet eten, dan niet. Na 3 dagen slecht eten heb ik wel wat trucjes uitgeprobeerd hoor, en als de staking echt lang duurt, krijgen ze hier soms een boterham ipv avondeten. Maar je wilt een gewenning doorbreken. Ik zou finaal stoppen met potjes, en al helemaal met die van 6 maanden. Dat is toch gewoon pap van groente, je kunt het bijna met een fles drinken. Een kindje van 15 maanden heeft dat helemaal niet nodig. En avondeten gezellig maken. Leer haar om met jullie samen te eten, en niet vóór jullie. Melisa wilde hier bijv vanavond ook helemaal niks eten. Dan niet. Ze kreeg een boterham voor haar neus en heeft daar heerlijk van gesmikeld. Gisteren wilde ze ook maar moeilijk eten (ze wilde per se mijn mes van de tafel hebben, en werd heel boos dat dat niet mocht). Ik heb gewoon wat stukjes vlees en aardappel op haar tafeltje gelegd en haar verder genegeerd. Verder heel gezellig gedaan, en 100x geroepen MMMM, lekkerrrr, als ik zelf een hap nam. En dan zie ik haar naar mij kijken, en naar haar eigen hapjes ( zo van: zou het echt zo lekker zijn?) En toen ging ze stiekem die hapjes wel opeten. (vervolgens kwamen opa en oma op bezoek met zelfgevangen gestoomde snoekbaars, en daar heeft ze een giga stuk van opgegeten, ook prima ) Dus mijn advies: bied haar gewoon eten aan, maak geen drama als ze niet wil eten. Maak het gezellig aan tafel, en geniet zelf zichtbaar van het eten. Ze kopieren alles na, en willen alles wat jij ook leuk vindt. En als ze niks wil: ze kan echt wel teren om het toetje en haar melk 's avonds. Die fase gaat vanzelf over.
Ik zou ze ook gewoon niet meer aanbieden Arja! Maar ga er geen strijd van maken. Je kookt iedere dag vers en dochterlief krijgt op haar bordje wat jullie ook eten, samen eten werkt daarbij wel. En dan niet pushen, maar gewoon laten gaan. Is dat bord nog vol als jullie klaar zijn, dan is het pech en wordt het afgeruimd en komt het toetje op tafel als dat jullie routine is. Het gewone toetje, niks meer en niks minder. Als je dochter zich niet lekker voelt door bijv. een doorbrekende kies, buikpijn, verkoudheid oid, zou je wel kunnen overwegen iets anders (brood/fruit) aan te bieden, maar over honger en tekorten hoef je je bij een normale gezonde eigenwijze dreumes vooralsnog geen zorgen te maken.
Ik zou ook gewoon helemaal stoppen met die potjes. Als ze echt honger heeft, gaat ze ook wel avondeten eten. Aan het kauwen ligt het niet, want blijkbaar eet ze ook patat en gehaktballen. Met mijn dochtertje hebben we wel eens zo'n fase gehad dat ze gerust 3 maanden amper at, maar we hebben weinig anders gedaan dan gewoon elke dag eten aanbieden, vaak nam ze 3 muizenhappen en verder niets. Dan een bakje yoghurt en verder geen alternatieven. Ze kunnen best een tijdje met wat minder, tenzij je echt een draadnagel hebt of eentje die veel ziek is, maar anders komt het vanzelf wel goed. Gewoon geen druk op leggen, anders wordt het alleen maar een strijd.