hoi ik wil zo langzamerhand wel eens brood gaan geven aan mn dochter.ze is 7,5mnd heb het laatst geprobeerd,maar ze kokte het zo weer uit,vind dit een beetje eng,ze moet er niet in stikken.hoe pak ik dit aan???
ik heb haar eerst een paar keer een korstje geven, dit terwijl ikzelf brood zat te eten. En later stukjes brood zo klein gesneden als een dubbelsteen zeg maar.
Idd, zoals Jacky ook zegt, zo hebben wij het ook gedaan. We zijn begonnen met brood wat 2dgn oud is. Lekker taai en dat knaagt wat makkelijker. Bij vers brood kun je wat sneller een soort deegbal krijgen wat kindjes niet meer zo goed wegkrijgen. Dat kokhalzen is geen probleem. Het ziet er griezelig en onprettig uit, maar de kokhalsreflex van een klein kindje ligt vrij ver voorin de mond. Zo voorkomt het lichaam dat het kindje te grote stukjes naar binnen werkt waarin ze zich mogelijk zou kunnen verslikken. Door het eten van stukjes voedsel (zoals bijv. brood), verplaatst deze kokhalsreflex zich naar achteren in de mond, waardoor ze beter leren eten en minder snel zullen kokhalzen. Dat kokhalzen is dus juist goed, een natuurlijke reflex. Dit wordt vanzelf minder als jullie er aan wennen. Om de mondmotoriek te verbeteren, kun je ook eens proberen om stukjes fruit en groente te geven ipv geprakt of gepureerd. Succes!
eigenlijk ben ik het volledig eens met wat Mamarije zegt. Wat ouder brood en de kokhalsreflex. Helemaal waar. Probeer wat meer vertrouwen te krijgen ipv het te vermijden. Het zal snel beter gaan.
bedankt voor jullie reacties. ja ik denk dan snel,oh ik hou maar weer op.ze stikt dr half in. ik zal doorzetten
Wat wel helpt is om haar het zelf te doen. Dus niet er in stoppen, maar geef haar een korstje in haar handje en laat haar maar proeven. Vroeger of later eet ze dan vanzelf wat stukjes, en wat te groot is komt er vanzelf weer uit!
Idd gewoon beginnen met een korst. Ik snij het meestal in kleine blokjes en die pakt ze dan zelf. Soms geef ik haar een hele boterham en die werkt ze dan ook zelf naar binnen.
Ook eens met MamaMarije. Het is ook nog een kwestie van wennen natuurlijk, ze krijgt iets in haar mond dat qua structuur niet lijkt op wat ze eerder heeft gegeten. Hier verder de ervaring dat witbrood in het begin beter ging dan bruin. Dat is iets kleffer zeg maar
Mijn zoontje is 6,5 maand en die geef ik ook al brood (kreeg al bijvoeding vanaf 4 maand), gewoon in hele kleine stukjes met een beetje boter er op.. En zonder korst. de korst bewaar ik voor als tussendoortje.. Hij vind het namelijk erg lekker.
Hier heeft ze meer moeite met klefbrood. Witbrood vind ik niet zo gezond. Ik eet Blue band brood en Danique ook ivm KMA/soja allergie. Meestal de bruine omdat ik dat lekkerder vind. Volgens mij maakt het in dit geval ook niet uit. Jam krijgt ze hier ook nog niet, vindt het niet nodig allemaal zoetigheid erop te smeren. maar appelstroop is ook nog niet zo'n succes en fruit op brood blieft mevrouw niet. Meestal dus gewoon boter of een beetje olie.