Mag een glaasje alcohol nu wel of niet?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Flo00, 17 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    vind het ook wel ver gaan...

2. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    meiden lees dit dan maar even :)

en beslis dan ;)

Alcohol en zwanger worden

Alcohol is bijzonder schadelijk voor een ongeboren baby. Een veilige hoeveelheid is voor alcohol niet te geven. De enige echt veilige hoeveelheid is géén alcohol. Al vanaf vier wijntjes of biertjes per week is een effect aantoonbaar op de ongeboren baby. Die beweegt minder en vertoont minder hersenactiviteit.

Vijf tot negen drankjes per week – gemiddeld een wijntje per dag – geeft een drieënhalf maal verhoogde kans op een miskraam en een tweeënhalf maal verhoogde kans op een doodgeboren kind. Vrouwen die meer dan acht glazen alcohol per dag drinken, hebben 30 procent kans op een kind met het Foetaal Alcohol Syndroom (FAS). Bij minder alcoholgebruik zijn de verschijnselen minder zichtbaar, maar ook dan kan de alcohol leiden tot latere leer- en gedragsproblemen.

Bij mannen verzwakt alcohol het zaad: het aantal zaadcellen neemt af en het aantal afwijkende zaadcellen neemt toe. Dus om een zwangerschap te bespoedigen, kunnen mannen beter niet drinken.

Alcohol en zwanger worden
    Aanrader
    Drink bij voorkeur niet als je zwanger wilt worden. Dat geldt voor vrouwen en mannen. Neem in elk geval niet meer dan twee eenheden alcohol per dag. Boven die hoeveelheid zijn effecten op het zaad aangetoond.

bron: http://www.zwangerstraks.nl/alcohol.php

valt iets van te zeggen maar ja dat is met meerdere dingen zo toch ? :)

3. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Dus 2 wijntjes per dag MAG wel? :p

4. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    gemiddeld een wijntje per dag – geeft een drieënhalf maal verhoogde kans op een miskraam en een tweeënhalf maal verhoogde kans op een doodgeboren kind.

als je dit risico wilt lopen ? :)

5. Judy77

Judy77 Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Ik had eerste kerstdag zooooooooo ontzettend zin in een wijntje! Man en ik hadden enorm lekker gekookt voor ons twee en hij zat aan een wijntje. Ik dacht, ach, heb tot nu toe al helemaal niets gedronken, eentje kan wel.....

Heb het glas niet leeggedronken, want het sloeg in als een bom! Kon alleen nog aan slapen denken, maar toen ik sliep had ik steeds last van mijn buik......lekker zo'n kerstfeestje, haha...

Ik heb mijn les dus wel geleerd, de rest van de zwangerschap geen wijn meer!

6. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Jammer vind ika ltijd dat er niet bij wodt gezet dat die risico's gelden als je dat ELKE dag doet gedurende en langere periode. Dit stukje heeft dus in principe niet veel te maken met een 32 weken zwangere vrouw die haar eerste wijntje heeft gedroken gister.

7. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Alcohol die je drinkt vóór je NOD kan geen schade aan de kleine opleveren. Er is nog geen bloedband tussen jou en je ongeboren kindje, dus geniet met mate van die champagne.

8. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Ik durf geen alcohol te drinken, het voelt gewoon niet goed.

9. Niet meer actief

Dank je wel Loeki2, is een duidelijk antwoord. En helaas kan ik dit oud-op-nieuw dus toch gewoon champagne drinken, want ben vanochtend ongesteld geworden :(

Enne...prima hoor dat sommigen het blijkbaar ver vinden gaan dat ik niet wil drinken als ik zwanger ben. Dat is dus gewoon een keuze die ik voor mezelf gemaakt heb en waar ik me ook aan zal houden. Neemt niet weg dat ik evenveel respect kan hebben voor vrouwen die dit anders doen, die dus wel willen drinken tijdens hun zwangerschap. Het zou fijn als we elkaars keuzes gewoon kunnen respecteren en elkaar in onze waarde laten als waarden en normen van anderen afwijken van de onze.

10. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Niemand vond het ver gaan dat je niet wil drinken als je zwanger bent, men vond het ver gaan dat je niet wil drinken terwijl je nog niet eens zeker weet of je zwanger bent .
    Maar evengoed een gezellig oud en nieuw gewenst, proost! Geniet ervan nu het nog kan!
    Groetjes, Anakin.

11. Niet meer actief

Ja, daar kan ik natuurlijk wel inkomen, Anakin. Gaat misschien ook ver voor de meesten. Maar op het moment dat ik heel duidelijk het gevoel heb zwanger te zijn - en dat had ik - dan kies ik toch het zekere voor het onzekere.

Dank je voor oudjaarswens. Ik zal dit oud-op-nieuw waarschijnlijk inderdaad een glaasje drinken dus. Ik zal er dan eentje drinken op het geluk van alle zwangere vrouwen en dat van de vrouwen die nog zwanger moeten worden :D

12. Female

Female Niet meer actief

@ deb: ik vind de gemiddelden in je bericht ook wel vrij hoog hoor! ik drink heel af en toe, gemiddeld 1 klein glas per maand, das heel wat anders. en ik voel me bij die hoeveelheid ook goed.

verder lees ik hier dat veel meiden zich al druk maken voor ze zwanger zijn. dat vind ik best vreemd. tuurlijk kun je er op letten en maar een beetje drinken, maar helemaal geen druppel is echt niet nodig. je kindje krijgt dat zelfs, als je al zwanger zou zijn, de eerste 2 weken helemaal niet binnen... je moet ook nog leven en genieten hoor!

en verder denk ik idd dat iedereen moet doen waar ze zich zelf het lekkerst bij voelt! ;)

13. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    @Female waren niet mijn woorden hoor :) had ze ook maar van een site

maar we weten allemaal wat drank en roken KAN doen met een ongeboren kindje

en je bent zelf verantwoordelijk voor de daden die je verricht:)

ik zelf zou er idd ook niet zo zwaar aan tillen 1 wijntje moet toch niet zoveel kwaad kunnen dacht ik

14. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Weten jullie meiden...ik dacht tijdens mijn zwangerschap ook, die ene wijn (glas wel te verstaan) maakt niet uit...heh of wel soms?
    Waarschijnlijk maakt het ook niets uit, maar weten jullie waar het om gaat? Nou? Dat je achteraf geen schuldgevoel krijgt. Dat je 500% zeker weet dat JIJ alles gedaan hebt wat mogelijk was om je kleine allerliefste mop gezond op de wereld te zetten!

Mijn allerliefste supermooie dochter is super kerngezond, tenminste dat dachten wij. Ik heb misschien 5 glaasjes wijn gedronken tijdens de zwangerschap en toen ik net wist dat ik zwanger was een paar sigaretjes gerookt. Ach die doen er niet toe toch? Ik ben overigens vrij snel gestopt.
    Mijn dochtertje heeft een aangeboren hartafwijking. Een ASD is een gaatje in het hartje in haar boezems. Is aangeboren en is erfelijk. Genetisch bepaald, maar dat maakt niet uit wat die arts je op dat moment zegt. Je denkt toch aan die paar glaasjes wijn die je in die negen maanden hebt gedronken en die paar sigaretjes die je toen je nog geen twee maanden zwanger was hebt gerookt.
    6 van de 10 keer denk ik, ik kan hier niets aan doen, maar de ander keren denk ik had ik maar... En dat is wat telt...hoe je jezelf voelt en waar je mee kan leven.

15. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Waarbij het dus aan te raden is ook na te denken over hoe je je evt voelt na de zwangerschap als er wél iets niet helemaal in orde is, ipv alleen te denken hoe je je tijdens de zw.schap voelt.

16. Niet meer actief

Wat naar Senseemillia van je dochtertje. Ik hoop dat het geen afwijking is die al te veel verdere problemen gaat opleveren voor haar?

Natuurlijk heb je als mama niet alles in de hand en het heeft ook absoluut geen zin om een schuldige te gaan zitten aanwijzen op het moment dat je kindje iets mankeert of wanneer je een miskraam krijgt. Maar ik weet van mezelf dat ik niet zou kunnen leven met dat sluimerende schuldgevoel van 'had ik maar' of 'had ik maar niet', om maar niet te spreken van de schuld die me dan wellicht door mijn partner in de schoenen zou worden geschoven.
    Mijn beide zusjes hebben een stollingsstoornis en daar kan mijn moeder zogezegd niets aan doen. Maar zij worstelt nog steeds met schuldgevoelens. En dat lijkt me verschrikkelijk.
    Dat...en dat precies...is de reden waarom ik dus liever niet drink. Zelfs niet wanneer ik het vermoeden heb dat ik zwanger ben.

17. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    indigo dat is dus waar het om gaat! Je hebt gelijk en dat is ook wat de artsen ons vertelden je hebt niet alles in de hand, integendeel. De afwijking bij mijn dochtertje is erfelijk, genetisch bepaald. Of ik nu dat ene glas wijn minder had gedronken maakte niet uit maar daar gaat het niet om. Het gaat echt om je eigen gevoel. Ik heb hier werkelijk tranen met tuiten gehuild omdat ik dacht dat ík degene was die Jaime dit had aangedaan terwijl het niet zo is.

Ik zou echt in een eventuele volgende zwangerschap gewoon echt helemaal niks doen, niet een glaasje wijn of dat ene sigaretje. Helemaal niks, al is het dus alleen voor je eigen gemoedsrust. Het zijn toch dingen die mensen achteraf ook vragen.

Met Jaime gaat het goed. Ze eet goed en lijkt ook goed te groeien.
    De kindercardioloog verwacht dat het gaatje in haar boezems dichtgroeit. Mocht dit niet zo zijn dan moet ze wel geopereerd worden, maar zolang ze maar aankomt in gewicht stellen ze het uit. Als ze dan wat ouder is een jaar of drie dan kunnen ze beter opereren (via de lies ipv openborst operatie). Over een jaar moeten we op controle komen.

18. Niet meer actief

Fijn dat het met je dochtertje Jaime goed gaat! Ik hoop van harte dat het gaatje vanzelf dichtgroeit, dat zou natuurlijk prachtig zijn.
    En ik wens jou toe dat je met de tijd je schuldgevoelens meer en meer los kunt laten, net zo lang tot je ervan overtuigd kunt zijn dat je er inderdaad helemaal niets aan had kunnen veranderen.

Knuffel, Indigo

19. spooky

spooky Bekend lid

15 mrt 2006
    934
    0
    0
    krommenie
    toen ik gestopt was met de pil heb ik meteen opgelet wat ik wel en niet mocht eten. ik weet dat ik me schuldig ga voelen als ik wel wat eet wat niet goed is of drink en de kleine heeft iets. iedereen doet wat ie het beste vindt.

20. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik kan me voorstellen dat je geen schuldgevoel wil als er iets mis blijkt te zijn met je kindje....
    Bij mijn eerste zwangerschap was ik helemaal de perfecte mama in spe, en die eindigde in een miskraam na 11 weken, je gaat jezelf dan ook afvragen hoe dat mogelijk is.
    Natuurlijk ben ik bewust bezig met de gezondheid van mijn a.s. baby, maar ik ben er wel van overtuigd dat als hij moet blijven zitten, dat hij dan ook blijft zitten. (ik hoop dat ik dit een beetje duidelijk heb verwoord...)
    Zo denk ik ook dat een enkel wijntje(en dan bedoel ik natuurlijk een enkele, dus niet dagelijks of wekelijks!) geen schade zal aanrichten.
    Maar je gevoel volgen is hierin gewoon het allerbeste en dat kan niemand anders voor je beslissen.
    Groetjes, Anakin.

Deel Deze Pagina