vergrote nieren baby

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mommytb, 29 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mommytb

Mommytb Lid

26 feb 2016
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, volgens mijn gyn valt het mee, maar bij de 20 weken echo maakte de echoscopiste zich echt ongerust. ze zijn net nog onder de maatstaaf, maar ze moeten niet nog verder doorgroeien. ik moet over 3 weken terug en ze houden me nu goed in gaten. Ze zij ook dat het eventueel nog kan bijtrekken en dat ze dit nu goed in de gaten moeten houden. wanneer het wel de verkeerde kant uitgaat en de niertjes verder doorgroeien dan moet de kleine waarschijnlijk antibiotica krijgen bij de geboorte (waar ik dus helemaal niet achtersta, maar het schijnt dan wel echt noodzakelijk te zijn ivm nierbekontstekking) - zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? en kunnen vertellen of het is weggetrokken of juist niet, en wat de gevolgen daarvan zijn geweest?

2. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Jahoor, hier ook een vergroot nierbekken bij de 20- weken echo. Dit is bij heel veel kinderen zo, en bij de meeste trekt het inderdaad ook vanzelf weer bij. Hier is dat ook gebeurd.

3. Mommytb

Mommytb Lid

26 feb 2016
    19
    0
    0
    NULL
    NULL

dat geeft moet. bij de laatste twee echo's helaas nog niet, maar het kan nog wel volgens de echoscopiste. Ik hoop daar dan ook heel erg op.

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Hoever ben je nu?
    Bij 32 weken is het volgens mij vaak weg, ik kreeg rond die periode dan ook een extra echo.

5. Rose1987

Rose1987 Lid

15 feb 2016
    24
    1
    0
    Hier ook iets vergroot. Net wat meer dan 5mm. Hoeveel was het bij jullie? Hoor ook dat het vaker voorkomt en meestal vanzelf bijtrekt. Zo niet dan houden ze het in de gaten na de geboorte omdat het kind dan gevoeliger zou zijn voor blaasontstekingen e.d. Zo heb ik het begrepen, niet iets ernstigs dus gelukkig maar juist fijn dat het wordt bekeken en in de gaten wordt gehouden.

6. Lilou

Lilou Actief lid

31 jan 2011
    207
    29
    28
    Bij onze dochter werden vergrote niertjes (nierbekkens) gezien bij de 20 weken echo. Met 30-32 weken opnieuw een echo (GUO), bij veel kindjes is het dan alweer bijgetrokken, maar ook daarop was nog steeds een vergroting te zien. Ik moest al klinisch bevallen vanwege mijn eigen medische dossier, maar ook dochter wilden ze graag 72 uur ter observatie in het zh houden na geboorte. Met 2 dagen oud en met 2 weken oud zijn de eerste onderzoeken gedaan, kort daarna nog een vervelend onderzoek gehad omdat men vermoedde dat er meer aan de hand was maar dat bleek gelukkig niet zo te zijn. Ze heeft uiteindelijk zo'n 2,5 maand preventief antibiotica gehad, belangrijkste reden daarvoor is de gevoeligheid voor blaasontsteking én nierbekkenontsteking en vooral van die laatste kun je behoorlijk ziek worden. We hebben nog zo'n 7 maanden regelmatige controles en een paar echo's gehad bij de kindernefroloog, daarna is alles goed bevonden, dochter had nergens last van dus uiteindelijk bij ons goede afloop! Ze is nu 19 maanden, ik blijf alert op de iets grotere kans op blaasontsteking maar tot nu toe nooit gehad gelukkig. Rot was het wel, je maakt je toch zorgen steeds.

7. Picaris

Picaris Actief lid

12 jun 2011
    302
    120
    43
    Ringkøbing, Denmark
    Mijn tweede zoon had ook vergote nierbekkens, ontdekt op de 20weken echo. Ongeveer elke 4 weken een check, maar dit trok toch niet weg.
    Bij de 36weken kwam het -net- in het groene gebied en hoefden wij niet aan de antibiotica.
    Wel heeft hij een week na zijn geboorte een echo van de nieren en blaas gehad om te kijken of alles er goed uitzag, wat het geval was.
    We zijn niet meer teruggeweest hiermee!

Succes!

8. Nogevengeduld

Nogevengeduld Bekend lid

24 feb 2011
    643
    41
    28
    Bij onze 20 weken werd ook gezien dat het rechter niertje wat groter was. Vanmorgen bij de groei echo was het niertje weer normaal qua grootte maar was de urineleider uitgezet door een verstopping. Ben toch wel bezorgd terwijl mijn gyn zei dat dat niet hoeft omdat dit zich vanzelf oplost. Het word nu goed in de gaten gehouden.

9. Hier ook met 20 weken echo vergrootte niertjes.. Maar dit was vorige controle met 34 wk helemaal goed... Je hoort t heel vaak, gek genoeg hoor ik t vooral veel bij jochies.. En 9 van de 10 keer is t later wel goed

10. Nogevengeduld

Nogevengeduld Bekend lid

24 feb 2011
    643
    41
    28
    Voor ik een nieuw topic open....iemand ervaring met een uitzetting (verstopping) van de ureter (urineleider) van het ongeboren kindje?

11. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Zoontje had tijdens alle echos vergrote nierbekken. En ook behoorlijk. Twee weken na de geboorte echo gehad en niks meer van te zien!

12. Hier ook vorige week echo gehad met onze zoon en niks aan de hand 😊

Deel Deze Pagina