hallo er zijn zoveel oordelen over het slapen onder een dekbedje! maar wat doen jullie? ik heb nu voor het eerst een dekbedje op zijn bed liggen,hij is bijna 1,5jaar.Ik vindt het ook erg moeilijk.Het is bij ons boven erg koud en een dekken is dan echt niet voldoende,en 2 dekens is zo zwaar. dus heb ik er een dekbed opgelegt,maar gaat het wel goed vanacht? Groetjes mij Edit moderator: verplaatst naar Verzorging en Veiligheid
Goede vraag; ik lees even mee met de antwoorden! Ons dochtertje is 1 jaar en bijna 8 maanden, en ligt sinds een paar dagen ook onder een dekbedje en in een peuterbed (met anti-uitval rekje). Dat gaat prima, ze ligt echt lekker onder het dekbedje. Maar ik twijfel wel over het dekbedje, omdat ik ook gehoord had dat het onder 2 jaar wordt afgeraden. Dus ga nu nog vaak kijken bij haar , gewoon voor de zekerheid. Ben benieuwd naar de reacties!
Onder de 2 jaar word afgeraden idd dat hoor ik hier ook, alleen ja.. als je kleine nog jonger is (wel 1+) en je gaat richting winter zou ik het wel gewoon doen hoor, want 2 dekens zijn inderdaad erg zwaar ten opzichte van een lekker comfortabel dekbed!
wij hebben sinds kort een dekbedje op het bedje, gaat prima. Het is lang genoeg dus stop ik het aan de achterkant voldoende ruim in, zodat het blijft liggen. Verder een dunne slaapzak eronder en dan het dekbeje onder de armen, dus over de buik. Als je kindje heel erg ronddraaierig is zou ik het nog niet doen, maar onze ervaringen tot nu toe zijn prima.
wij hebben het ok pas na 2e jaar gedaan want word sterk afgeraden omdat ze dan nog niet echt bewust zijn om snachts die dekens van hun gezicht te houden. ons meisje had gewoon altijd slaapzakje aan. en daar eventueel een deken over en dat was warm zat hoor. nu is ze zo over gegaan naar groot bed met dekbed en kussen en gaat echt perfect.
Ze raden het sterk af idd beneden de 2 jaar. Is een winterslaapzak geen idee. Die heb je voor 17 euro bij de prenatal incl. lange mouwen. En dan een deken erover. Lijkt me toch warm zat.
Heb vorige winter ook de dikke slaapzak met mouwen van prenatal gebruikt. Als het heel koud was ook een dekentje erover. Ging prima. Nu hij bijna 2 wordt, ben ik ook aan het denken over een dekbed.
wij hebben inmiddels een ledikantdekbedje aangeschaft voor onze oudste (19mnd) omdat de duodeken echt te koud word, ondanks de combinatie met de lekkere gewatteerde slaapzak van de hema. ik durf het met ruim 19mnd echt wel aan, hij is nu groot genoeg en gaat ook nooit met zn hoofd onder de deken liggen oid, hooguit er bovenop
Bij ons slaapt ze sinds 2 weken onder een dekbed. Ze slaapt beter en langer en ik denk niet dat die paar maanden uitmaken. Ze kan zich goed verplaatsen en als ze dus onder de deken zou komen, kruipt ze daar zeker wel weer van onder denk ik,.
Werk op een kinderdagverblijf en ze mogen echt oas vanaf 2 jaar onder een dekbedje liggen! Ze kunnen namelijk de warmte dan nog niet goed kwijt en kunnen dus te warm worden!
Even een vraagje, onze dochter is twee en een half en we gaan een dekbedje voor haar kopen. Het is 's nachts heel koud op haar kamer. Maar liggen ze daar dan alleen in een pyjamaatje onder? Of doen jullie ook nog een slaapzakje? Dat lijkt me zo warm! Ben benieuwd!
Oh om even op het onderwerp terug te komen, ik zou niet beginnen aan een dekbedje voor het kindje twee jaar is. Waarom zo'n risico nemen?
Ik vraag mij af waarom het wordt afgeraden. Is het nu echt alleen maar voor de warmte? of vanwege het draaien? Noa heeft het vaak hartstikke warm in haar slaapzak en dekentje, dat zou dan toch ook gevaarlijk moeten zijn? Misschien kan iemand mij daar antwoord op geven. Vroeger sliepen de kinderen ook onder een dekbedje (ik trouwens ook) en dat ging perfect. Al die regeltjes tegenwoordig, om niet goed van te worden.
Nou, omdat er in de tussentijd gewoon meer onderzoek is gedaan naar veilig slapen! Dit staat op de site van stichting wiegedood: Dekbedje: Voor een baby vormt een dekbedje een risico, doordat het te warm kan zijn én doordat het los ligt, zodat een baby eronder of er in verwikkeld kan raken. Een bedekt hoofd betekent een relatief extreme toeneming van de risicofactor voor wiegendood. Tot de grootste risicos voor babys behoren situaties waarin warmtestress of warmtestuwing kan ontstaan en/of het steeds opnieuw inademen van uitgeademde lucht (rebreathing), leidend tot zuurstoftekort, afnemend bewustzijn en mogelijk fatale afloop. Dekbedjes spelen daarbij een opvallende rol. Ze worden, ongeacht hun samenstelling, voor babys als onveilig beschouwd. Fabrikanten die beweren dat hun dekbed is goedgekeurd, kunnen dat niet aantonen; hooguit kunnen ze een test van technische productgegevens overleggen. Zon rapport echter legt geen rechtstreekse relatie met veiligheid. Advies: Gebruik géén dekbedje voordat uw kind 2 jaar is. Sommige fabrikanten vermelden dat op het label van hun product. Lijkt me dan toch duidelijk?