Hoevaak/ wanneer een baby op bed leggen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door loez87, 7 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loez87

loez87 Lid

18 mrt 2016
    10
    1
    3
    Vrouw
    Een vraagje. Ik weet niet goed meer wanneer ik er met ons oudste zoontje mee ben begonnen vandaar hier mijn vraag. Wanneer zijn jullie beginnen met jullie baby overdag op bed te leggen? Hadden jullie hier vaste tijden/ momenten voor of gewoon gekeken op de dag wanneer het nodig was?
    Toit nu toe zijn de slaapje in de wandelwagen tijdens het lopen, in de draagzak en smiddags vaak nog even in de box.
    Nu heb ik een zoontje van 2,5 die twee ochtenden naar de peuterspeel gaat vanaf 8.30 tot 11.30.
    Ons ritme op die dagen is vaak als volgt:
    4uur 1e voeding
    7uur eerst zelf opstaan daarna jongste aankleden en 2e voeding
    8.30 oudste op peuterspeel afzetten
    9uur thuis nu 3e voeding
    Tussendoor boodschapje/ wandeling zodat jongste even kan slapen in de wagen
    11uur 4e voeding
    11.30 oudste ophalen
    12uur eten en daarna oudste naar bed
    13/14uur 5e voeding daarna slapen in de box of buiten in de wandelwagen als het mooi weer is
    14uur oudste wakker
    15/16uur 6e voeding
    Daarna hond uitlaten/ eten koken
    18uur eten / hopelijk samen maar meestal pech en weer een voeding
    Na het eten opruimen en de twee douchen.
    Jongste wilt dan vaak weer wsst drinken. Oudste gaat nu rond 19.30 naar bed
    Als ik geluk heb word de jongste rond 21 moe en kan ik dan nog even slapend in de box leggen zodat ik kan gaan douchen
    22.30 laatste voeding

Het lijkt veel qua voedingen naar dit komt ook door de bv die ik nog deels geef

Ik zou graag meer rust op een dag willen op de dag door de jongste van nu 7 weken boven te gaan leggen maar heb niet zo'n goed idee wanneer ik dit het beste kan doen. Logisch zou zijn de middag als hij in de box slaapt maar ben bang dat als ik hem dan boven leg de oudste er wakker van word en niet meer wilt slapen. Ze hebben wel eigen kamers maar hij slaapt niet al te vast meer smiddags waardoor hij heel snel wakker word maar de slaap nog echt nodig heeft.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik leg m’n dochter op bed zodra ze vermoeidheidssignalen laat zien.
    Over t algemeen slaapt ze drie kwartier en is dan anderhalf uur wakker.
    Ze drinkt na elk slaapje tenzij ze niet wil. Zit rond de 6-7 voedingen per dag. Ze slaapt wel van 20:00/20:30 tot 6:00.
    Ze is nu 6 maand.

loez87 vindt dit leuk.
  3. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik leg mijn zoon (vandaag 4 maanden) lang niet dagelijks op bed. Hij slaapt meestal in de kinderwagen of in de draagzak. Ik vind het namelijk heel onhandig om hem wakker te moeten maken voor het brengen/halen van dochter/hond uitlaten/boodschappen/afspraken. Dit werkt voor hem prima. En als ik hem wel in zijn bed leg dan slaapt hij ook wel.

Maar bij mijn dochter had ik dit niet kunnen doen, zoon is met slapen tot nu toe veel makkelijker. Dochter had vanaf 12 weken een vast ritme met slaapjes in bed.

loez87 vindt dit leuk.
  4. suikerklontje

suikerklontje Fanatiek lid

23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Wij legde haar zoveel mogelijk op haar eigen bedje.
    Vanaf week of 10 zijn we wat meer met ritme begonnen. Er voor ook geprobeerd, maar was ze echt nog te klein.

loez87 vindt dit leuk.
  5. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Mijn jongste is nu ook 7 weken (16 april), maar krijgt wel flesvoeding, dus dat maakt wellicht verschil. Ook is mijn oudste al 8...dus dat scheelt wellicht ook.

07.00 fles
    Oudste naar school brengen en daarna wandelen/boodschappen doen.
    Slapen doet hij dan deels in de auto (oudste zit 8 km hier vandaan op school) en deels in kinderwagen.
    11.00 fles en bij eerste vermoeidheidssignalen kruipen we samen in bed. Hij heeft mij echt nog nodig bij in slaap vallen. Ook vanwege de pijnlijke darmkrampjes en de reflux.
    Op ma en wo haal ik hem rond 13.30 uit bed om oudste van school te halen. Andere dagen gaat oudste naar bso.

15.00 fles en wederom kruipen we samen weer in bed als ik zie dat hij moe wordt. Meestal is dit slaapje wat korter. Rond 17.30/18.00 is hij wakker en dan zet ik hem in zijn wipstoel bij ons aan de eettafel of in neem hem in de draagzak als ie huilerig is.

Om de dag gaat ie de avond in badje of ik of vriend gaan met hem onder de douche.

Rond 19.00 weer een fles en deze geef ik meestal al op onze slaapkamer, in alle rust. Daarna slapen.

Tussen 23.00 en 00.00 fles, afhankelijk wanneer hij wakker wordt. Daarna slapen in zijn eigen wiegje.
    Rond 03.00 of 04.00 fles en daarna weer slapen in eigen wiegje en dan begint om 07.00 het hele riedeltje weer van voor af aan.

Tuurlijk wijkt t ook wel eens af, maar dit is wel redelijk de basis.
    Over 4 weken moet ik weer werken en dan gaat hij 2 x pw naar t kdv. Ben benieuwd hoe t dan gaat.

loez87 vindt dit leuk.
  6. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Heb je al een keer geprobeerd om de jongste tussen de middag op bed te leggen als je oudste slaapt? Misschien hoort ie wel helemaal niks en blijft ie slapen. Ik zou t gewoon eens proberen.

7. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Wij keken wanneer ze moe was, werd gauw genoeg duidelijk. Op een gegeven moment heb je dan vanzelf een soort ritme, want meestal werd ze wel rond de zelfde tijdstippen moe. Alleen het moest niet op het kwartier af zegmaar. Ik vond het wel ontspannen zo, niet superstrak maar toch een redelijke structuur die het kind aangeeft.

loez87 vindt dit leuk.
  8. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    7 weken is wel nog piepjong. Ik zou die juist het liefst de hele dag zo dicht bij houden ipv alleen boven in bed (ivm wiegendood). Plus je bent veel vrijer als hij in de kinderwagen /draagzak zijn slaapjes doet, dan kun je er ook nog erop uit met je oudste. Ik ben rond 5/6 maanden begonnen met slaapjes in bed oefenen overdag. Volgens mij sliep hij toen nog 2x.

loez87 vindt dit leuk.
  9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.952
    14.996
    113
    Wij hebben er een dus dat is wat makkelijker. Elke tuk was in bed tenzij ze me te snel af was en al in de box of wagen lag te slapen. Vond t wel belangrijk dat ze zo veel mogelijk in dr kamertje sliep vanwege impulsen maar een slapend kind verstoren weigerde ik, dan bleef ze maar slapen in de box had ik maar beter op moeten letten. Ik zou die tukjes van de box toch naar bed proberen te verzetten en proberen echt een nacht te gaan maken (dus boven naar bed in de avond). En de oudste desnoods vragen proberen er doorheen te slapen of zich om te draaien omdat de kleine t nog niet snapt.

Weet niet of je een stoel kwijt kan in de kamer van de baby. Wij hadden zo'n wiebel ikeastoel daar staan. Vanaf 19:00 was t voor onze dochter 'nacht' en behandelde we zelf ook alsof t nacht was. Eventuele flesjes die nog moesten gingen dan ook stil en met minimaal licht (ook luierwissel met een heel klein oranje nachtlampje). Soms sliep ze gewoon door dr fles heen maar trok m intussen op autopiloot gewoon leeg, en met weinig lucht kreeg er nooit een boer uit als ze sliep en dronk.

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier probeerde ik d'r na elke voeding als ze moe werd op bed te leggen, mits ik gewoon thuis was. Bleef er niet voor thuis zeg maar.
    Ging ze slapen had ik mazzel. Lukte het niet dan probeerde ik het in de kinderwagenbak beneden of anders in de draagzak. Vind de eerste weken altijd rommelig. Bij dochter hadden we rond de 3/3,5 maand een redelijk vast ritme met 3 slaapjes. Bij de oudste kwam dat pas rond de 6/7 maanden, die had veel meer moeite met in z'n bedje slapen.

loez87 vindt dit leuk.
  11. loez87

loez87 Lid

18 mrt 2016
    10
    1
    3
    Vrouw
    Heb het nog niet geprobeerd. Elke dag denk ik nu is de kans maar dan zit er een stemmetje in mn hoofd owjee dadelijk word de oudste wakker.
    De jongste is ook van 16 april

Deel Deze Pagina