Mag een tandarts dit doen ?

Discussie in 'De lounge' gestart door pluk, 30 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.136
    4.364
    113
    Man heeft sinds dit weekend kiespijn. Kiespijn die met 4× daags 1000 mg paracetamol en 3×daags 400 mg ibruprofen niet te onderdrukken is.

    Vandaag mocht hij langskomen en heeft de tandarts er naar gekeken ( letterlijk) de keuze was/is morgen terugkomen ( onder werktijd man) en die kies laten trekken. Wil man liever niet want dan is het gat duidelijk zichtbaar bij praten en lachen.

    Of een wortelkanaal behandeling maar dat kan pas op 19 december..

    Hij moest er maar over nadenken en binnen 5 minuten stond hij weer buiten ( met nog steeds die kiespijn)

    Mag een tandarts je zomaar , bijna 3 weken, met pijn laten lopen omdat jij liever je kies wil " redden" ipv trekken.
     
  2. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.787
    8.489
    113
    Gelderland
    Wat een gek voorstel.. een tandarts zal altijd moeten handelen naar een kies redden en als hij echt niet meer te redden is dan zal hij helaas getrokken moeten worden.

    Dat laatste is echt een heel langdurig en duur traject mocht je partner het gat weer op willen laten vullen.

    Is er ook andere tandarts bij jullie praktijk? Anders de tandarts nu nog even terug bellen en voorleggen dat hij voor de wortelkanaal wil gaan maar niet zo lang met pijn kan blijven lopen?
    Al zetten ze er daarna een tijdelijke vulling op maar dan is de pijn weg..
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.725
    3.567
    113
    Bij zoveel pijn zorgen ze meestal wel voor een spoedbehandeling.
     
  4. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.928
    3.730
    113
    Vrouw
    Thuis
    Heel vreemd

    Ik zou bellen dat hij de wortelkanaalbehandeling wil, maar dat hij wel deze week geholpen wil worden. En mocht de tandarts daar geen tijd voor hebben, dan de vraag waar hij dan wel terecht kan.
     
  5. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.425
    1.112
    113
    Een wortelkanaalbehandeling is natuurlijk een lange behandeling. Dus dat dit wellicht niet gelijk morgen opgepakt kan worden kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar dan moet door de tandarts wel adequate pijnbestrijding worden voorgeschreven. Drie weken met veel pijn doorlopen is natuurlijk erg lang. Wellicht ook aangeven bij de tandarts dat mocht iemand afmelden en er komt eerder een plek vrij dat je die dan graag wilt hebben.
    En ja dat het onder werktijd is, dat is natuurlijk vervelend. Maar je man heeft natuurlijk ook wel recht op artsbezoek. En in gevallen dat het op korte termijn dient te gebeuren, dan kan het voorkomen dat het niet buiten werktijd gepland kan worden.
     
    Jess93 en Sado vinden dit leuk.
  6. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.271
    793
    113
    home sweet home
    Zorgmiddeling? Via zorgverzekering. En anders weekend spoedarts bellen omdat de pijn “toegenomen” is. Ben ik normaal m”niet van hoor en zou eerst kijken naar andere opties maar dit als uiterste oplossing. 3 weken hiermee doorlopen is niet te doen!
     
  7. OliJul

    OliJul Actief lid

    17 feb 2023
    346
    222
    43
    Vrouw
    Ik ben hiervoor wel eens bij de spoedtandarts geweest.
     
  8. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    4.059
    1.697
    113
    Vrouw
    Is mij ook verteld half jaar geleden

    ik had ooit al een wkb gehad en nu zat er weer iets. dus of behoud door wkb met de nodige kosten en evt in toekomst weer last of kies trekken

    ik kon binnen 4 dagen voor kies trekken terecht wkb duurde ook 2,5 week
     
  9. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.717
    7.785
    113
    Vrouw
    Ik heb gewoon een spoed wortelkanaalbehandeling gehad hoor. En die is dan later afgemaakt ( zetten ze er eennoodvulling in ) dus dat kan zeker wel op korte termijn maar je moet dan later terug komen om het af te maken. Heel vreemd dat ze dat niet voorstellen.
     
    Zeebra vindt dit leuk.
  10. Typicalme

    Typicalme Fanatiek lid

    11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Mij hebben ze met kiespijn nooit laten wachten. En ik heb slechte tanden dus best nogal eens gebeurt. Ooit een wortelkanaalbehandeling gehad, ooit getrokken maar ook ooit met antibiotica een kies kunnen redden (zat al wortelkanaalbehandeling in en onsteking zat bij de wortel).
    Met kiespijn kun je toch niet 2/3 weken blijven lopen...
     
  11. Happymam

    Happymam Fanatiek lid

    7 feb 2009
    1.201
    275
    83
    Rare manier van werken heeft jullie tandarts zeg.
    Bij de onze kan je met pijn altijd dezelfde dag terecht. Tandarts kijkt dat wat nodig is, ik heb al 2x gehad dat wkb nodig was, de kies open maken en wortelkanalen schoonmaken deed hij dezelfde dag nog, dan is de meeste pijn snel weg. Noodvulling erin en dan een nieuwe afspraak om het af te maken. Vaak in de week erna. Nóg nooit weken met kiespijn gelopen omdat de tandarts geen tijd had voor spoedgevallen.
    Ik vind het echt een slechte planning als daar geen tijd voor is bij de tandarts op korte termijn
     
  12. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.321
    5.614
    113
    Hier met spoed eens een wkb gehad, die eerste ingreep duurde niet enorm lang - en bij een tweede afspraak werd het helemaal afgemaakt. Sowieso gaat een wkb meestal in 2 afspraken. Bij mijn spoedafspraak hebben ze de kies open gemaakt, schoon gemaakt met van die raggertjes van in de wortels, en vervolgens een noodvulling. Bij de tweede afspraak enkele weken later hebben ze het weer helemaal gereinigd, en toen de kies volledig opgevuld en afgewerkt.
    Na die eerste behandeling had ik wel nog wat napijn, maar niks in vergelijking met de pijn ervoor.

    Ik ben verder ook niet gewend dat ze niks doen en je met kiespijn weer naar huis sturen. Mijn zus had wel een ontsteking die ze af mocht wachten van haar tandarts, maar een dag later deed het alleen maar meer pijn en zijn ze toch een wkb gestart.
     
  13. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.215
    1.669
    113
    Leiden
    Stond vandaag toevallig in de krant, dat het bij tandartsen en opticiens nu erg druk is ivm opmaken van vergoeding. Daar heeft je man natuurlijk niets aan, maar verklaard misschien wel wat.
     
  14. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.770
    5.237
    113
    Vrouw
    Rare manier van handelen.

    Hier deden ze dan de kies schoonmaken en er soort spul in zodat de pijn dan in ieder geval weg is. Zou morgen nogmaals bellen en zeggen dat hij dan nog geholpen wil worden. Kiespijn is niet te doen om daar zolang mee te lopen..
     
  15. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    3.056
    3.654
    113
    En wat heb je toen gedaan?
     
  16. Diiba

    Diiba Bekend lid

    14 sep 2023
    791
    1.247
    93
    Vrouw
    Het lijkt me wel dat het mag. Waarom zou het niet mogen? Netjes is het niet nee. De vraag is vooral of je het ziet zitten om zolang te wachten of dat je op zoek gaat naar een andere tandarts. Zo te horen heeft hij veel pijn. Dus dan zou ik voor het laatste gaan.
     
    Sado vindt dit leuk.
  17. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.661
    3.915
    113
    Het is vreselijk vervelend, maar ik denk niet dat daar een regel voor is of het wel of niet mag zeg maar.
    Het zou natuurlijk kunnen dat er echt niet eerder plek is. En hij biedt aan om de kies te trekken, zodat de pijn weg is...

    Echter zou ik ook morgen weer bellen en vragen of er toch iets sneller wat mogelijk is, omdat dit niet te doen is. 3 weken zoveel pijn is erg heftig en haast niet te doen.
    Dat hij onder werktijd moet, dat is gewoon helaas pindakaas en is wel te regelen als het goed is. En zeker voor spoedgevallen heb je maar te nemen wat er aangeboden wordt.
     
    Vero0504 en Sado vinden dit leuk.
  18. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.223
    5.385
    113
    Ja precies ik ook!
     
  19. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    4.059
    1.697
    113
    Vrouw
    Eruit gehaald ben geen tandarts held, serieus uitstel uitstel uitstel
     
  20. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.734
    4.229
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik zou ten aller tijde kiezen voor de wortelkanaalbehandeling. Een kies groeit niet terug nadat je hem hebt laten trekken. We leven niet meer in de middeleeuwen dus er zijn echt alternatieven voor een mond zonder tanden. Mocht trouwens later alsnog de kies er uit moeten dan heb je in ieder geval wel alles er aan gedaan om hem te behouden. Hij zou ook altijd dan later alsnog voor een inplantaat kunnen gaan.

    Voor nu; aangeven dat de pijn is toegenomen en een spoedbehandeling wilt. Mocht hij er geen tijd voor hebben… Dan zou ik ook naar de spoedtandarts gaan. In sommige steden zijn er ook tandartsen die uitsluitend voor spoed open zijn. Kan hij niet naar zo’n praktijk gaan?
    Dit is eentje van de vele aanbieders. Maar Google is je vriend en wie weet heb je eentje dichter bij huis.

    https://dental365.nl/spoed-tandarts/amsterdam/
     

Deel Deze Pagina