Mag een werkgever dit doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zomerrr, 28 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    nogmaals: ouderschapsverlof. kan hij niet weigeren.

2. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Dan moet ze toch na haar ouderschapsverlof weer fulltime gaan werken?

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Ja, nou ja, ze kan het altijd nog een keer aanvragen natuurlijk. Maar in sommige cao's ben je ook verplicht daarna voor bijvoorbeeld minimaal een half jaar je contracturen te werken.

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ouderschapsverlof hoeft trouwens niet perse worden goed gekeurd. Als de werkgever hier een goede reden voor heeft mag en kan hij dit dus weigeren.

5. Mandy3

Mandy3 Fanatiek lid

27 dec 2013
    3.658
    0
    36
    NULL
    Helaas mag dit :(

6. IS88

IS88 Fanatiek lid

8 jul 2012
    1.133
    1
    38
    NULL
    NULL
    Dat is niet waar, bij zwaarwegend bedrijfsbelang kan dit geweigerd worden.

7. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    alleen buiten de standaard verdeling kan het geweigerd worden.

van de belastingdienst:
    Verdeling ouderschapsverlof

De standaardverdeling is 1 jaar ouderschapsverlof voor de helft van het aantal uren dat u per week werkt. De andere helft van uw week blijft u werken. Werkt u bijvoorbeeld 32 uur per week? Dan kunt u 1 jaar lang 16 uur per week werken en 16 uur per week ouderschapsverlof opnemen.
    U kunt het ouderschapsverlof ook op andere manieren opnemen. U kunt bijvoorbeeld:
    het verlof verdelen over een langere periode dan 12 maanden;
    meer uren verlof per week opnemen;
    het verlof opsplitsen in maximaal 6 delen (elk deel moet minimaal 1 maand duren);
    het ouderschapsverlof in 1 keer opnemen.
    In totaal blijft het maximale aantal uren ouderschapsverlof gelijk: 26 keer uw wekelijkse arbeidsduur.

Kan mijn werkgever ouderschapsverlof weigeren?

Uw werkgever mag een standaardverdeling voor ouderschapsverlof niet weigeren. Wilt u het ouderschapsverlof op een andere manier opnemen dan de standaardverdeling? Dan mag uw werkgever wel bezwaar maken op grond van zwaarwegende bedrijfsbelangen of dienstbelangen. Bijvoorbeeld als uw voorstel het bedrijf ernstig in de problemen brengt. In dat geval bespreekt uw werkgever een andere verdeling van de verlofuren met u af.
    Komt u er samen niet uit? Dan mag uw werkgever zelf de spreiding van de verlofuren vaststellen. Dit kan tot 4 weken voor de ingangsdatum van het ouderschapsverlof. Als u het echt niet eens bent met de verdeling, kunt u de zaak voorleggen aan de rechter.

8. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Maar dit valt toch buiten de standaardregeling...

9. mumija

mumija Niet meer actief

Mag ik vragen waarom ze je toch ingelicht heeft? Is het zodat je alvast op de hoogte bent?
    Dan kan ze toch op haar vingers natellen, dat jij hiermee naar de directie gaat. Tenminste: dat zou ik wel doen, je hebt nu niks meer te verliezen.
    En zal dat dan geen consequenties voor haar kunnen hebben?

10. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Ik heb ga op het werk goed met haar om en zij vond het ook heel rot dus waarschijnlijk dat ze ervoor gekozen heeft om mij wel in te lichten.
    Morgen is mijn laatste dag voor mijn vakantie en mijn leidinggevende is dan helaas afwezig.

11. misa

misa Niet meer actief

Dit..! Succes!

12. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Vanaf 1 april mag de baas - als hij jou geen verlenging geeft - helaas zijn zin doen. Want dan werk jij er niet meer en zijn die uren dus "vacant".

Als je dat wil, kan je wel altijd proberen om terug te keren, maar dan in haar huidige functie. Met meer uren dus.

Niet erg proper van je baas, maar ik zou wel blij zijn dat ik het tenminste wist.

13. p1982

p1982 Niet meer actief

als je contract afloopt dan mag je werkgever dit doen

Deel Deze Pagina