Invalkracht basisonderwijs: Ziektewet, wazo, werken en WW

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sorcha, 3 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sorcha

Sorcha Nieuw lid

24 mrt 2015
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Enige tijd geleden ben ik wegens ziekte in de ziektewet beland. Dit is opgevolgd door een WAZO. Per 18 mei zal ik mijn werkzaamheden weer willen hervatten. Echter zijn mijn mogelijkheden tot werkzaamheden maar beperkt tot zes weken, waarna de zomervakantie zal starten.

Ook zullen de mogelijkheden tot invallen in het basisonderwijs direct na de zomervakantie nihil zijn.

Ik zal dus genoodzaakt zijn om per juli een ww uitkering aan te moeten vragen. Maar er is bij onzekerheid of ik recht heb op een ww uitkering, omdat mijn werkperiode maar zes weken is en daarvoor een periode van 16 weken zwangerschapsverlof en daarvoor enkele maanden ziekteverlof. Telt de periode voorafgaande mijn zietewet ook mee bij de berekening van de ww? Of kan ik er vanuit gaan dat ik geen recht meer heb op ww voor de zomerperiode? En heb ik dan ook nog te maken met sollicitatieplicht?

Bij voorbaat dank voor de informatie.

Met hartelijke groet,

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sorcha,

Je bent de afgelopen tijd ziek geweest en hebt daarna zwangerschapsverlof gehad. Na je verlof kun je waarschijnlijk maar zes weken aan het werk waarna je tijdelijk geen werk hebt. Daarom jouw vraag hoe het in jouw situatie zit met recht op WW.

Stopt je werk vanwege de zomervakantie? Dan kun je een WW-uitkering aanvragen. De eerste voorwaarde om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering, is dat je voldoet aan de wekeneis. Hierbij wordt gekeken of je in de laatste 36 kalenderweken minimaal 26 weken gewerkt hebt. De periode waarin je ziek was of een zwangerschapsuitkering kreeg, telt niet mee voor de wekeneis.

Alle weken ná je verlof tot de ingangsdatum van je WW-uitkering tellen wel mee voor de wekeneis. In jouw situatie zijn dat waarschijnlijk zes weken, geef je zelf aan. Daar moeten dan nog 30 weken bij komen. Hiervoor gebruikt UWV de 30 weken vóór je ziek werd. Heb je in die weken tenminste 20 weken gewerkt? Dan kun je een WW-uitkering krijgen. Mits je aan de overige voorwaarden voldoet.

Tijdens je WW-uitkering heb je sollicitatieplicht. Er wordt ook van je verwacht dat je start met solliciteren zodra je weet dat je werkloos wordt. Tijdens je zwangerschapsverlofverlof geldt de sollicitatieplicht niet.

Actuele informatie over jouw recht op WW vind je hier en over de sollicitatieplicht hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina