Mag een werkgever vragen een operatie uit te stellen?

Discussie in 'De lounge' gestart door meintje, 22 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Ha,

    Eind van het jaar sta ik ingepland voor een operatie. Ik heb dat mijn werkgever laten weten zodat deze nog ruim de tijd heeft een oplossing/invulling van mijn uren te vinden. Ik zal er minimaal 6 weken uitliggen, werk parttime.
    Nu kreeg ik een heel botte respons dat het ongelegen komt en het verzoek de ingreep te verplaatsen....

    Kan wel janken, ik onderga een operatie niet voor mijn lol en komt altijd wel voor iets of iemand ongelegen.

    Mag een werkgever dit eigenlijk wel vragen van een werknemer? Het betreft hier een gezondheidskwestie en de werkgever plaatst hun belang nu boven mijn gezondheid en verwacht dat ik het ziekenhuis naar hun pijpen kan laten dansen....

    Ik snap er niks meer van, iemand hier ervaring mee? Wat kan ik doen of moet ik doen?
     
  2. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.791
    773
    113
    Tussen de fruitbomen
    Het lijkt mij dat dit niet zomaar mag of kan. Maar ik weet niet om wat voor operatie het gaat.
    Staat er misschien iets in de cao waar jullie onder vallen? Of anders even overleggen met p&o of de vakbond?

    Lijkt me lastig, sterkte in elk geval!
     
  3. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik heb mijn been verbrijzeld een aantal jaar geleden en dat is nog 4 keer geopereerd daarna. Ik heb ook een kenau van een baas en deed het altijd in overleg met haar.... BELACHELIJK! De orthopeed heeft haar toen een keer aangesproken, die werd er ook niet goed van.

    Nooit je gezin of gezondheid boven je werk stellen hoor! Hopelijk ben jij sterker dan ik was!
     
    floppie888, Whoopy, nadine001 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    736
    1.505
    93
    Ik weet niet om wat voor operatie het gaat en of het kwaad kan om het uit te stellen. Ze kunnen natuurlijk wel verzoeken of je het verplaatst. Vragen staat vrij.
    Ik heb destijds zelf mijn operatie na vakanties van collega’s laten plannen. Was geen spoed zaak en vond het zelf wel zo netjes om dan rekening te houden met de personele bezetting.
     
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.965
    113
    noord holland
    Vreemde vraag, zoiets is toch nooit te plannen?
    Ik zou aangeven dat dit helaas niet gaat, er is niet veel te kiezen natuurlijk. Geen idee of t voor jezelf spoed is, dan kun je t wellicht overwegen. Maar uitkomen komt t denk ik sowieso niet. Dus waarom dan onnodig wachten?
    Een nogmaals aangeven dat je t nu ruim weet dus juist fijn ivm vervanging.
     
  6. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.338
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als het geen spoed is mag je leidinggevende dat wel vragen volgens mij.
    Hier net een collega die een nieuwe heup heeft gekregen. Netjes na de zomervakanties van iedereen gepland.
     
  7. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Er is afwijkend weefsel gevonden in mijn baarmoeder, deze en wat dingen eromheen willen ze preventief wegnemen (enkel eierstokken blijven achter), ook omdat ik bloedingen heb en veel buikpijnen. Ze willen in mijn buik tegelijk met de ingreep ook rondkijken of er meer afwijkends gevonden wordt.
    Het is niet per se spoed, maar zou nog liever vandaag dan morgen geholpen worden omdat ik het best eng vind allemaal.
    Ergste is dat mijn collega's allemaal aangeven dat het echt wel goed komt en dat zij kunnen waarnemen en dus vooral de ingreep niet moet gaan verzetten...

    Ik heb het ziekenhuis gebeld maar de persoon die er meer inzage in heeft (qua planning) was er niet. Ik wilde vragen wat er nog meer aan datum-opties zijn.... Maar ergens wil ik niet dat het nog verder opschuift, ik vind 2 maanden zo rondlopen al heel erg lang.
     
  8. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Vragen mag altijd. Of hij het je kan verplichten is een tweede.

    Ik snap het wel. Als het tot december kan wachten dan vast nog wel een aantal wkn langer.
     
  9. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    736
    1.505
    93
    Als je collega’s zeggen dat het goed komt snap ik niet zo goed waarom je baas anders verzoekt. Ik zou mijn operatie in jouw geval lekker laten staan! Kan het weggehaald worden en onderzocht!
     
    littlemunchkin en Whoopy vinden dit leuk.
  10. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Dan is je antwoord toch heel simpel naar je werkgever...... Nee gezien mijn klachten kan ik dit niet langer uitstellen, ik had het zelfs liever eerder gepland.
    En als hij dit niet accepteert, prima dat is zijn probleem. Ws heeft hij geen wettelijke poot om op te staan mocht hij het hoog gaan spelen. Dus ik zou mij daar zeer zeker niet druk om maken.
     
  11. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.892
    13.063
    113
    Vrouw
    Alsof je de enige patiënt bent in het ziekenhuis en de operatiekamer de rest van het jaar leeg staat?!
    Je bent al zeer netjes dat je het je werkgever op tijd vertelt.
    Je werkgever mag, en kan zich hier niet mee bemoeien, als hij commentaar heeft, dat moet hij een arbo arts inschakelen.

    Veel succes alvast met je operatie!
     
    1981Mama, Whoopy en Nellie4 vinden dit leuk.
  12. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.359
    775
    113
    Vrouw
    Vragen staat vrij maar als het niet kan kan het niet.
     
  13. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    En als je reageert dat je begrijpt dat het ongelegen komt, maar dat de ingreep in jouw belang en gezien de planning niet verplaatst kan worden ?
    En dat je graag vooraf mee zult denken in oplossingen en zorgen voor goede overdracht tijdens je afwezigheid?

    Ik zou namelijk niet meteen het ergste denken en gewoon erop reageren
     
  14. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Mwa, bij niet-spoed operaties worden deze wel vaker gepland in overleg met de patiënt. En deze kan ze dan in overleg met de werkgever plannen. Niet de dag zelf, wel de periode.
    Dat is op zich vrij gebruikelijk.
     
    Salentein, Evanesco, merah en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Hij kan het altijd vragen, ik zou gewoon zeggen dat er geen keuze is en dat de ingreep gedaan moet worden (wat een hork)!
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit inderdaad. Als het je werkgever/collega's veel geregel scheelt en het kan in het ziekenhuis 2 weken later, zou ik dat doen.
     
    JongetjeM en Evanesco vinden dit leuk.
  17. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.965
    113
    noord holland
    Tegenwoordig met vaak wachtlijsten en je daardoor soms lang moet wachten ben je blij bent dat je aan de beurt bent. Vandaar ook mijn vraag of t voor haar gevoel spoed is. Als ze ergens pijn heeft hoeft dat medisch gezien niet perse spoed te zijn. Maar voor haar kan t reden zijn om t niet langer dan noodzakelijk te willen wachten.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  18. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    En wat vindt je werkgever dan wel een gunstige tijd? Als het antwoord is "april" ja dan kan hij je wat. Als het gaat om hooguit enkele weken dan zou ik t aan het ziekenhuis voorleggen.

    Let wel ook op je eigen risico. Het is niet de bedoeling dat jij jezelf 380 euro eigen risico door de neus boort door de ingreep naar het nieuwe jaar te tillen als aardig gebaar naar je werkgever.
     
  19. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    De buikpijn is wel uit te zitten, het is meer het gevonden afwijkende weefsel wat me zorgen baart. Arts gaf aan dat ik in weken moest denken en niet in maanden wat de ingreep betreft... Dat het nu toch 2 maanden gaat duren is eigenlijk al langer dan ik had gehoopt.

    Nu het met kerst zou worden is het aan de ene kant thuis ook wat minder gezellig, maar aan de andere kant heeft mijn man sowieso in die periode 2 werken vrij wat dan weer wel heel fijn zou zijn.... Ook in verband met de kinderen en eventuele zorg voor mij en alles thuis. Dus ik was eigenlijk wel oké met de datum en rondom kerst zijn alle weekendhulpen beschikbaar en denk ik dat ze mijn uren prima op kunnen vangen.... Ben erg geschrokken van hun reactie, teleurstellend.

    (Ik heb vorig jaar een kleine ingreep onder volledige narcose in mijn eigen vakantie gepland in hun te ontzien, verder ben ik nog geen uur ziekgemeld geweest en probeer ik altijd bij te springen of op te lossen wanneer er iets met collega's is.... En dan nu dit)
     
  20. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Sinterklaas is druk, kerst en oud en nieuw zijn druk, carnaval is druk. In maart gaat er 1 met veel uren met zwangerschapsverlof, en dan komen de vakanties al gauw weer.... Dus ik zie ook geen duidelijk gunstigere periode.
     

Deel Deze Pagina