Mag een werkgever vragen een operatie uit te stellen?

Discussie in 'De lounge' gestart door meintje, 22 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blondiiieee

Blondiiieee Niet meer actief

Vragen kan altijd maar wil niet zeggen dat je daar zomaar aan toe moet geven. Als het inderdaad een niet zo belangrijke ingreep is zou je het nog kunnen overwegen (ook dan niet als verplichting zien), maar met jouw verhaal zou ik dat echt niet zomaar doen! Gezondheid is het allerbelangrijkste

2. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.039
    3.864
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou proberen de operatie eerder te krijgen en geen enkele boodschap hebben aan mijn werkgever in jouw geval.

Heb je al een afspraak gemaakt met de bedrijfsarts? Die kan misschien je werkgever laten weten dat dit een noodzakelijke operatie is en dat jouw gezondheid voor gaat.

Ik heb mijn werkgever een aantal weken geleden laten weten dat ik 2 weken niet op kantoor kom ivm een medische behandeling voor mijn oudste zoon in november. Hij wist al dat dit er aan zou komen, maar geen idee wanneer. Komt het hem uit? Absoluut niet. Heeft hij mij gevraagd het te verzetten? Absoluut niet!

Gewooniemand en Whoopy vinden dit leuk.
  3. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.300
    1.464
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik heb ook een baarmoeder operatie gehad en de eerste weken mag je helemaal niks, ik was heel erg blij dat mijn vriend 2 weken zorgverlof had gekregen want zonder hem was het allemaal niet gelukt met de kinderen.

Ik lees dat jouw man tijdens de kerst al vrij is, dan komt dat heel goed uit toch! Ik zou dus niet verplaatsen

4. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Ik denk niet dat ik de operatie maar voren kan krijgen, als er ruimte was geweest dan hadden ze me daar denk ik wel ingepland, hoop ik toch... Daarnaast ben ik dan met de hersteltijd er evengoed niet met de feestdagen.

Ik heb geen contact gehad met de bedrijfsarts, kun je daar zomaar een afspraak mee maken? Ik ben nog nooit ziek geweest en heb dus ook nog nooit de bedrijfsarts gezien/gesproken. Ik weet niet eens of we er 1 hebben....

5. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Alleen al voor je eigen gemoedsrust moet je het niet verplaatsen. Dat levert alleen maar stress op en is ook niet goed voor je. Je hebt maar 1 lijf en daar moet je zo goed als mogelijk voor zorgen. Zeg tegen hem dat de collega’s het niet erg vinden en dat 2 maanden sowieso al erg lang zijn en dat je gezondheid nu even het belangrijkste is, wat denkt ie wel? Je bent geen robot die gerepareerd moet worden maar een mens van vlees en bloed met gevoelens...

Misschien moet je het anders brengen, dat je poeslief zegt: ‘Ik had eigenlijk verwacht dat je blij voor me zou zijn dat er na zolang wachten eindelijk eens iets aan gedaan gaat worden zodat ik niet meer zo in onzekerheid zit.’ Wie weet ziet ie dan in hoe bot zn vraag is.

littlemunchkin vindt dit leuk.
  6. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Sowieso bedankt voor alle reacties, heel waardevol.
    Merk dat ik wel zwaar teleurgesteld ben in mijn werkgever, ik heb geen werk wat niet door een ander gedaan kan worden. En 2 maanden vooruit moet toch echt mogelijkheden bieden om mijn wegvallen op te vangen. Ik kan ook van de trap vallen en mijn been breken, dan ben ik er ineens 6 weken uit....

De operatie doe ik zeker niet voor mijn lol, evenals de buikpijnen en de bloedingen. Dat is zeer vervelend en soms heel heftig. Dat van de afwijkende cellen is er bijgekomen en weet ik sinds woensdag. Daar ben ik zelf natuurlijk heel erg van geschrokken.
    Ik snap nu beter dat ze het inderdaad wel mogen vragen maar niet eisen en dat ik ook 'nee' kan zeggen. (Al vind ik dat heel erg moeilijk)

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.039
    3.864
    113
    Vrouw
    Thuis
    Je kunt bij je werkgever aangeven dat je een gesprek wil met de bedrijfsarts, volgens mijn werkgever mogen ze dat niet weigeren.

Ik heb in het verleden vaker een afspraak gehad bij een bedrijfsarts ivm een naderende operatie en mijn onvermogen om daarna mijn werk direct volledig op te pakken.

8. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Wat wil je zelf het liefst? Nee zeggen? Dan moet je dat doen! Blijf trouw aan jezelf! Laat jouw kant horen, dat je je erg geschrokken bent door de afwijkende cellen en er niet gerust op bent. Een baas die jou zo teleurstelt, daar hoef je niet zoveel voor over te hebben.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  9. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Vragen mogen ze het altijd. Maar je geeft zelf aan dat je man dan 2 weken vrij is en je zo thuis kan helpen met de kinderen e.d. Dit lijkt me ook wel een heel goed argument. Omdat je het ook al ruim van tevoren hebt aangegeven, je collega's er geen problemen mee hebben en de reden waarom je geopereerd moet worden, denk ik dat je allemaal heel goede redenen hebt om het niet uit te stellen en dat je dat ook zo kan aangeven bij je leidinggevende.
    Ik heb zelf een heupoperatie ondergaan en zou ook een paar weken flink beperkt zijn, niet veel in huis kunnen en niet kunnen autorijden. Daar was ook geen directe noodzaak voor. Maar omdat mijn man een paar weken vrij moest kunnen regelen, heeft hij eerst met zijn werkgever naar een periode gekeken waarin dat het beste uitkwam. Dat speelde al in het voorjaar. We hebben toen afgesproken dat november het beste uit zou komen. Ik heb dat toen aan het ziekenhuis doorgegeven en heb toen direct mijn leidinggevende in kennis gesteld. Bij mij was het toen geen probleem en vond ze het juist wel fijn dat ze het op tijd wist. Maar weet wel dat mijn leidinggevende datzelfde ook een keer aan een andere collega heeft gevraagd. Overigens heeft mijn collega toen ook nee gezegd en is gewoon op afgesproken tijd geopereerd. Onze leidinggevende heeft er toen eigenlijk ook geen probleem meer van gemaakt.

10. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen maar hier mijn mening. :p
    Ik zou als ik jou was de operatie lekker laten staan en aan jezelf denken. Jammer dan dat het niet goed uitkomt op je werk. Nooit maar dan ook nooit je werk voor je privé en je gezondheid kiezen.

11. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Maar wederom mijn vraag: weet je baas waarom je geopereerd word?

12. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Jazeker, volledig op de hoogte van pijnen, bloedingen en afwijkend weefsel....

13. Ninge

Ninge Bekend lid

27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Dit zou ik niet verzetten, de stress van het wachten heeft ook z’n weerslag op jou. Jammer voor je baas. Als het zijn vrouw was zou hij het vast ook zo snel mogelijk willen... Heb je uitgelegd wat ze gaan doen en waarom? Dat zou ik wel doen in dit geval.

suus1983 vindt dit leuk.
  14. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.888
    7.955
    113
    Ze had daar al antwoord op gegeven hoor. post #22 :)

Zonnestralen, MyMiracle en momwithcamera vinden dit leuk.
  15. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    Gezien jouw situatie zou ik niet verplaatsen. Anders gesprek met arbo arts aanvragen?
    Paar jaar geleden stond ik ook op voor een operatie(die afspraken maak je niet voor volgende week de ok’s zijn al snel vol) in het begin van de zomervakantie met een redelijk snel herstel.. dit kwam mijn teamleidster niet uit.. op aanraden van een collega afspraak gemaakt met arbo arts en deze zei ik dat ik het door kon laten gaan. Je geeft het al op tijd aan..

16. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.866
    3.501
    113
    Een werkgever die ondanks dat hij weet waar het over gaat vraagt of de operatie verzet kan worden vind ik een botte hork.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  17. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Oke als hij weet waar het over gaat vind ik het wel een vreemde vraag. Maargoed, hij stelt ene vraag en jij mag gewoon nee zeggen. Leg uit dat deze situatie veel met je doet en dat je graag zsm hier vanaf wilt zijn, dat de arts dit ook adviseert en dat die periode praktisch het beste uit komt omdat je man dan thuis is om voor je te zorgen. En dat je de operatie gaat plannen voor die periode. Als jij morgen ineens je been breekt weet hij ook echt wel wat te regelen...

18. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.284
    2.236
    113
    Vrouw
    Nederland
    @meintje
    Als er een tijd is om even alleen aan jezelf te denken en jouw eigen belangen voorop te stellen dan is dat nu. Jouw werkgever denkt blijkbaar alleen aan zichzelf. Prima, jij dus ook. Je geeft alles netjes op tijd aan, je bent open en eerlijk. Wat wil je werkgever eigenlijk nog meer?
    Absoluut niet gaan verzetten hoor, zeker niet omdat het voor jullie zo mooi uitkomt met de vakantieperiode.
    Daarbij: je collega's geven aan dat het goed komt. Straks verzet je de operatie en dan valt er ineens iemand anders uit. En dan? Moet je dan weer verzetten?

19. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.886
    19.061
    113
    Vrouw
    Als je morgen wat voor hebt en niet kan gaan werken, ben je ook thuis hoor en moeten ze ook hun plan trekken.
    Ze weten het vooraf nu dus hebben nog tijd genoeg om een oplossing te zoeken.
    Ik zou daar ook allemaal niet te veel woorden aan vuil maken. Jij moet een ingreep ondergaan en zal een periode afwezig zijn en dat is het.

20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.293
    16.695
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    In welke sector werk je dat je werkgever zo moeilijk doet?
    Ik zeg altijd maar dat iedereen te vervangen is en al helemaal wanneer het zo ruim van tevoren bekend is.
    Ik vind het een botte opmerking van je baas maar wellicht komt die er op terug en is het eruit gefloept eer dat hij/ zij er erg in had.
    Volg je eigen gevoel hierin. Ik zou de ingreep door laten gaan. Het is een heftige ingreep en dat geeft al genoeg spanning. Hoe meer uitstellen hoe langer jij met klachten loopt en misschien val je daar straks ook nog eens een keer door uit.

Deel Deze Pagina