Mag een wieg/ledikantlaken dubbel zijn?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Sientjes, 25 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sientjes

Sientjes Bekend lid

27 jun 2013
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil straks zelf lakentjes maken voor de wieg en/of ledikant. Mag ik deze ook dubbel maken zodat het 2 stofjes op elkaar zijn of mag het maar 1 laagje stof zijn? Ik vind het namelijk makkelijker om 2 lappen stof op elkaar te leggen en die aan elkaar te naaien dan om 1 lap stof helemaal om te zomen.

2. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Waarom zou het niet dubbel mogen zijn? Als je kindje er maar niet in kan, dus wel rondom dichtmaken...

Maar wat is er lastig aan rondom omzoomen? Gewoon even aan de eettafel gaan zitten en eerst afspelden en dan hartsekidee, rechtdoor op de naaimachine... Doe anders eerst even een proeflapje (maatje zakdoek). Kan je vast wel en scheelt de helft van de stof. Heb je 2 lakentjes voor de prijs van 1 :)

En mocht je het toch dubbeldoen: vergeet dan niet naast het rechtdoor stikken ook de randen nog te zigzaggen... lakentjes worden vak gewassen, dus kan gaan rafelen als je het niet netjes afwerkt.
    En vergeet niet... je moet t nog buitenstebuiten keren en het laatste stukje met de hand dichtmaken als je het dubbel doet!

3. Emmanuelle82

Emmanuelle82 Actief lid

9 mrt 2013
    265
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dubbel mag inderdaad wel gewoon, maar is idd duurder en lastig dat je het laatste stukje met de hand moet doen.

Voor het omzomen zou ik het randje even strijken, dan kan je het nog makkelijker naaien omdat het al goed ligt. (sowieso is een strijkplank en strijkijzer onmisbaar bij het naaien, voor dit soort dingen dus)

Succes!

4. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Je kunt er net zo goed een dekbedhoes van maken en het dekentje erin stoppen. Staat toch wel wat mooier en kan geen kwaad.

5. juf85

juf85 Niet meer actief

Heb ik ookgedaan, geen gedoe met lakentjes

6. Sientjes

Sientjes Bekend lid

27 jun 2013
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tips! Dat idee van dekbedhoes had ik namelijk ook. Dan kan ik het als lakentje maar ook als dekbedhoesje gebruiken. Omzomen is niet moeilijk maar het leek mij gewoon handiger om 'm dubbel te hebben dan hoef je ook niet te kijken welke kant het printje zit. Maar door alle voorschriften over bedaankleding wilde ik even zeker weten of het wel mocht een dubbel lakentje. Ik weet er nog weinig van, ben zwanger van de 1e. Ik heb pas kussens gemaakt voor in een schommelstoel en daar heb ik nog aardig wat stof van over. :)

Deel Deze Pagina