Kom ik in aanmerking voor een urgentie?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door snoepje84, 15 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. snoepje84

snoepje84 Niet meer actief

Hallo dames,

Hopelijk gaat t allemaal goed met jullie en jullie wondertjes voor de zwangeren onder ons..

Een vraagje; momenteel wonen wij in een makelaars huis leuk huisje (appartement) maar oh oh wat een gebreken heeft dit huisje. Ik maak me nu ook echt zorgen omdat er een kleine op komst is en het maar niet wil vlotten bij de gemeente om een huisje te verkrijgen. Dit huis heeft ten eerste geen CV en geen dubbel glas dus het is dan ook echt extreem koud in het huis. Het huis is van riet en hout en zit vol met schimmel. Je ziet t weliswaar niet maar ik ruik t voortdurend! Vorig jaar heb ik in 3 maanden tijden (schrik niet) 6 blaasontstekingen achter elkaar gehad en 5 koortslippen. Is de ene weg dan puilt er alweer een nieuwe blaasje. Ik ben onwijs vatbaar.

De makelaar heb ik al bericht om te vragen of er een CV geplaatst kon worden door de eigenaar de huur zou dan met 190 euro omhoog gaan! En eerlijk is eerlijk zo breed hebben wij t niet! Betalen nu al 530 per maand.. momenteel ben ik alweer genezen van een blaasontsteking maar hoe verrassend ik denk dat ik het weer heb.. :( al twee dagen niet af kunnen komen van de wc en gepaard met branderig gevoel. We hebben een gaskachel maar die is onwijs gevaarlijk omdat hij gas afslaat hij is niet goed geïsoleerd. Me man heeft ernaar gekeken en er is iemand geweest en die hamerde erop dat we m niet meer moeten gebruiken. Nu doe ik het met zo een verrijdbare elektrische kacheltje. 1 voor de slaapkamer en 1 voor de woonkamer maar door de enkele glazen en niet goed geïsoleerde houtwerk erom heen ontsnapt elke lucht aan warmte.. dus in principe is het water naar de zee dragen

Ik beval eind oktober. Dat is tegen de winter aan en ik maak me echt zorgen om de kleine dat hij of zij ziek wordt van de kou enz in dit huis. We staan al bijna 3 jaar ingeschreven als woningzoekende en krijgen maar niets. Nu wil ik bellen voor een afspraak om te kijken of we in aanmerking komen voor een urgentie maar ben bang dat ze nee zeggen.. :( ik zou niet weten wat ik anders zou moeten doen.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik weet niet of alle gemeenten dezelfde (strenge) regels aanhouden, maar over het algemeen is het zo dat als je een dak boven je hoofd hebt, dat je dan niet in aanmerking komt voor urgentie.
    koortlip, blaasontsteking... Hoeft natuurlijk helemaal niets met het huis te maken te hebben. Als zwangere ben je nu eenmaal verhoogd gevoelig voor dit soort infecties. Veel zwangere vrouwen doorlopen meerdere van zulke infectie tijdens hun zwangerschap.

Wat betreft de gaskachels: als een erkend installateur aangeeft dat ze niet meer veilig zijn om te gebruiken, dan zou je dat moeten kunnen aanvechten bij de verhuurder.
    Gaskachels, slechte isolatie en enkel glas op zich... Half nederland heeft dat, dus ben bang dat je er daar niet mee komt.

Om kort te gaan... Hoe spijtig het ook is... Ik denk zelf dat je weinig kans hebt op urgentie, sorry.

Hoop wel dat jullie eruit komen voor wat betreft de gaskachel. Dat lijkt me geen veilig gevoel (een verrijdbare electrische trouwens ook niet).

3. snoepje84

Bedankt voor je snelle reactie maar hoe moet dat dan als de kleine er is? Want daar maak ik me t meest zorgen om. Dat ik die blaasontstekingen en koortslippen steeds oploop a la maar ik ben zo bang dat die kleine het straks ook krijgt die kan dat toch niet handelen :( mijn makelaar steekt zijn vinger er wel voor uit maar dan gaat de huur ook fors omhoog heb t al eerder aangegeven.

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Laat makelaar bemiddelen dat in ieder geval de gaskachels nagekeken en gekeurd moeten worden! Dat moet voor alle gaskachels en daar heeft de makelaar ook een verantwoordelijkheid in.

Een klein kindje... Krijgt echt niet zo maar een blaasontsteking. Een blaasontsteking krijg je niet van een koud huis. Een blaasontsteking wordt in meer dan 95% van de gevallen veroorzaakt door slechte hygiene (niet lullig bedoeld) in combinatie met een verminderde weerstand (zwanger zijn, in jouw geval). Meestal betreft het een darmbacterie die na toiletbezoek in 'het verkeerde gaatje' is geraakt.

Je koortslip... Ook die krijg je niet van een koud, slecht geisoleerd huis. Bedenk wel dat je met dit virus erg moet oppassen bij pasgeborenen. Baby'tjes kunnen hier heel ziek van raken.
    Maar nogmaals, een koortlip krijg je omdat je drager bent van het virus dat het veroorzaakt. Bij verminderde weerstand steekt het de kop weer op.

5. snoepje84

Ja klopt maar denk zelf dat t me weerstand is wat hygiëne betreft werk zelf in de huishouding en poets alles thuis zo vaak sterker nog heb een schoonmaak tik wat dat betreft. Ach ja toch bedankt voor je snelle reacties echt top hopen dat we gauw een huisje krijgen met een beetje geduld..

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die gaskachel moet natuurlijk gewoon in orde zijn. Maar verder is dubbelglas, cv etc natuurlijk niet verplicht... Ik denk niet dat je kans maakt op urgentie.

7. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Is een verhuurder ook niet tot op zekere hoogte verplicht om een redelijk huis te verhuren? Ik heb tijdens mijn studie in een huis gewoond waarvan de keuken nog uit jaren 50 stamde, dat ding viel van de schimmel bijna uitelkaar. Ook schimmel op muren/plafond in de douche en de ruimte buiten de douche. Wij hebben dit aangekaart bij onze verhuurder, zij heeft alles schoongemaakt, geverfd en nieuwe keuken geplaatst maar wij kregen vervolgens huurverhoging. Daar zijn we tegenin gegaan omdat een verhuurder een redelijk huis moet verhuren, de verhoging was daarmee ingetrokken.
    Misschien moet je dus even kijken wat jou rechten als huurder zijn en wat de plichten van de verhuurder zijn. Strookt dat niet met elkaar dan zou ik de verhuurder/makelaar daarover berichten.
    Ik ben bang dat de gemeente jou geen voorrang geeft op anderen. Wat ook al gezegd is, zolang je een dak boven je hoofd hebt is daar geen reden toe.

Deel Deze Pagina