Mag en juf een kind vastpakken?

Discussie in 'De lounge' gestart door stampertje, 24 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

ik denk dat er sowieso een verschil is in: wat is stevig???
    Maar in het voorbeeld van foxter, ook al is het een psz dan mag dat van mij idd. Wat moet er van zulke ettertjes terecht komen.

Maar opmerkingen als: ze moet met dr klauwen van mijn kind afblijven dat vind ik idd aso. Ben benieuwd hoe die reageren als hun kind in het gezicht geschopt wordt??? Waarschijnlijk hoeken ze dan ook meteen de juf neer omdat die niet ingegrepen heeft???

In dit geval (van naar mama willen) vind ik het onnodig.

2. Tamale

Tamale Niet meer actief

Inderdaad!!

En dan zie ik hier ook nog iemand typen: de wereld moet toch niet gekker worden dan dattie al is..
    Nee, als ouders leren dat een Juf al niet in mag grijpen ( want dat zeggen de meesten hier: blijf met de klauwen van mijn kind af ) in gevechten etc, wat zijn hun dan nog??
    Straks krijg je van die kinderen die alleen respect hebben voor hun ouders, en verder niemand.
    We moeten weer eens terug naar de tijd dat er nog wél respect was voor de politie en leerkrachten.
    We zijn veelste mild geworden.

3. Sjantalle

Sjantalle Actief lid

17 feb 2010
    375
    0
    0
    leerkracht bo
    en zelfs dan is het respect voor de ouder vaak ver te zoeken. Een ouder staat dan eerder in dienst van het kind.

Bij vrienden van mij ook zo. Kleine net zo oud als mijn dochter blijft maar slaan en schoppen. Ouders doen er beide niets aan..tenminste, niet meer dan: nog een keer en dan ga je naar de gang. De volgende 3 keer blijven ze het zeggen..

Of te wel: ik doe na de 4e keer maar eens boos. En zeg dat ik het niet wil hebben. Ik doe dat met mimiek en stem zonder hem aan te raken. Maar hij stopt wel

Respect dwing je niet af door te slaan, maar wel door duidelijke grenzen te stellen. Het ligt ook wel aan een kind of woorden genoeg zijn of niet.

4. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Eens!
    Las ook ergens dat vreemden niet aan het kind mag komen en dus juffen ook niet... Vreemden vind ik wel wat anders dan een juf, naar leerkrachten moet er gewoon respect zijn, klaar.

5. hellen83

hellen83 Actief lid

16 nov 2008
    461
    0
    0
    #65 hellen83, 24 jan 2011
    Laatst bewerkt: 24 jan 2011
    iedereen gaat er aan voorbij omdat ts dit niet in haar onderwerp zet. pas later komt ze met de reden.

voor de rest inderdaad als een kind een ander of de juf bewust pijn doet vind ik dat ingrijpen op zijn plaats is. om de reden van ts niet.

denk dat dit onderwerp voor veel discussie zorgt en dat mensen dus niet meer op situatie ts ingaan, maar op de vraag in het onderwerp!

lfs Hellen

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #66 Devilschase, 24 jan 2011
    Laatst bewerkt: 24 jan 2011
    Als een kind Luca op zn kop ramt met een stok jankt ie ook niet, maar dat wil niet zeggen dat je het moet toelaten. Ik vind het niet meer dan normaal dat een kind op zijn fouten gewezen wordt en dat hoeft niet alleen maar mondeling. Als er 86 keer tegen een kind wordt gezegd dat ze op der stoel moet blijven zitten en ze luistert niet, mag je best eens duidelijk maken dat ze nu echt moet blijven zitten. Als Luc steeds aan de lichtknoppen zit en ik zeg 20 keer, luca niet doen, luca nee, luca niet doen, en hij bljft het doen, denk je dan echt dat ik de volgende 20 keer weer lief ga zeggen: Nee niet doen liefje, nee iet doen hoor. Nee, dan pak ik hem bij zn arm en gaat ie in de hoek, punt. Luisteren.

Een kind hoeft niet alleen gestraft te worden als ie een ander kind/dier etc pijn doet, een kind moet op zn plek worden gezet als ie niet luistert. Al slaat een kind 35 keer met zn handen in de wasbak zonder daar iemand pijn mee te doen, al waarschuwt iemand daar 35 keer voor en de 36e keer is het bij de arm grijpen en in de hoek zetten, dan is dat niet meer dan terecht. NEE is NEE.

Als je niet wilt dat je kind wordt aangepakt en leert van vallen, opstaan en janken, moet je een kind in een bunker plaatsen en thuis les geven, want zo werkt het gewoon niet. Een kind hoort te luisteren naar zn ouders en de juf/meester, en dan mag je best een paar keer waarschuwen, maar eens houdt het op.

Lijkt wel of kinderen tegenwoordig de dienst uitmaken, zodra je een kind een tik op zn reet geeft nadat je tig keer waarschuwt, ben je gelijk een kindermishandelaar. Zodra iemand je kind hard bij de arm pakt moet je gelijk dit niet tolereren en LINEARECTA je kind van school halen. Doe toch normaal zeg, denk toch eens na. Een kind voedt je niet op met woorden en die vorm je niet met woorden, maar met woorden EN daden.

Kinderen geven tegenwoordig grote bekken tegen hun ouders alsof het niets is, alsof ze met je geknikkerd hebben vroeger, kom nou toch zeg. Nou als ik vroeger een grote bek gaf tegen mn ouders kreeg ik toch echt een klap voor mn reet hoor, en terecht.

En trouwens ; een forum is om te discussieren, daarom is het een forum. Of gaan we nu ook gelijk lopen te zeuren als ergens een discussie gaande is? Een forum is bedoeld om te discussieren, niet om alleen maar loef te lachen en ja en amen te zeggen.

7. Tamale

Tamale Niet meer actief

8. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

nee zeer zeker niet
    moet het ook niet zien dan gebeuren er ongelukken als ze dat zou doen bij mijn kindjes

9. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Precies, mee eens. Ik denk dat dat ook tevens een van de redenen is dat er zoveel jongeren ontsporen tegenwoordig. Ze hoeven niets, mogen alles en verantwoording afleggen moeten ze alleen tegenover hun ouders (en soms dat niet eens).

Hoe vaak zie je tegenwoordig bv niet hoe kinderen (op hele jonge leeftijd al!) hun leraren met de meest gruwelijke scheldwoorden om de oren slaan en dat er vervolgens ook nog eens woeste ouders komen opdagen met de vraag hoe zo'n leraar het in zn hoofd haalt om zijn/haar kind zo streng aan te pakken aangezien zijn/haar kind nooit zoiets zou doen. En heeft zo'n leraar even pech krijgt ie ook nog zo'n scheldkannonade van de desbetreffende ouder. Snap je iig meteen waar zo'n kind het vandaan haalt.

Had ik vroeger iig niet hoeven te proberen mijn leerkrachten zo onbeschoft aan te spreken want dan had ik gratis en voor niets ook nog eens een draai om mn oren gehad van mn ouders.

10. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    Ik ben het volledig met je eens.

11. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik denk ook dat het van de situatie afhangt hoor....
    Ik weet nog van een paar jaar geleden, dat ik oppastte in een huishouden met 2 meisjes, van 3 en 7 jaar. Op een gegeven moment was de oudste met een aansteker aan het spelen (had papa laten slingeren, heel fijn...) en die wilde ze bij haar zusje d'r hoofd houden. In dat geval heb ik haar heel snel en toch wel hard aan de arm terug moeten trekken om erger te voorkomen... Ook wel meteen mama ingelicht hoor, voor het geval er praatjes zouden komen, haha...

12. hellen83

hellen83 Actief lid

16 nov 2008
    461
    0
    0
    ik wijzig het wel even devil chase
    want blijkbaar komt het nie tover zo als ik het bedoelde

helaas ben ik wat minder goed met taal.

lfs Hellen

13. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Vindt wel dat er verschil zit tussen basisschool en psz, waar het bij TS om gaat.
    Maar ben het wel met Devilschase eens, bij mijn zoontje hetzelfde als hij na 3x zeggen nog niet luisterd mag hij gewoon 2 min op de gang en dat weet hij ook.
    Ze hoeven niet te slaan, dat zou ik niet pikken, maar een beetje stevig beet pakken om iets duidelijk te maken, vind ik niet raar hoor.
    Mensen doen zo panisch tegenwoordig om dat soort dingen, vroeger had ik het niet hoeven proberen hoor brutaal zijn tegen leerkrachten o.i.d....

14. tulip

tulip Niet meer actief

tamale en devilschase omschrijven het precies zoals ik het voel. En degenen die zulke grote woorden hebben over de juf als: "ik deed haar wat" of "ze moet er met de klauwen vanaf blijven" dat zijn meestal ook de tokkies die de grootste ettertjes op deze wereld zetten. Die leren meteen dat je voor niemand respect hoeft te hebben.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.156
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In deze situatie (naar mama willen) vind ik het niet verstandig. Je kunt een kindje dan beter aan de hand meenemen ofzo. (Ik weet niet of optillen mag van de arbo??)

In situaties waar een kind een ander pijn doet en niet met woorden te corrigeren is, vind ik het wel kunnen. Je moet het andere kind dan gewoon beschermen. Als je dan als ouder gaat roepen "Blijf met je klauwen van m'n kind af." spoor je zelf niet helemaal, in mijn ogen. Je wil toch zelf ook niet dat een juf met de handjes op de rug blijft kijken als JOUW kind het slachtoffer is?

Ik heb zelf ooit een extreme situatie meegemaakt met een forse groep 8 leerling die een ander kind aan het wurgen was. Ik heb die jongen met een soort houdgreep losgetrokken. Hij ging namelijk helemaal door het lint, hij hoorde of zag mij niet eens. Ik word niet graag fysiek met kinderen, maar ik ben er (bijna 10 jaar later) nog steeds van overtuigd dat het andere kind minimaal in het ziekenhuis was beland als ik niet op deze manier had ingegrepen. Maar ik heb wel geluk gehad dat zowel de betreffende leerling als zijn ouders het mij niet kwalijk namen dat ik hem zo beetpakte. Ze waren me zelfs dankbaar, omdat ze wisten dat het voor alle partijen veel en veel erger had kunnen aflopen. Maar als ze moeilijk waren gaan doen had ik mogelijk wel een probleem gehad, want het mag natuurlijk niet.

16. tulip

tulip Niet meer actief

kabouter klus: jeetje das ff schrikken.

17. mv3hartendiefjes

ik vind niet hoeven dat je aan een kinds arm hoef te trekken om zo je gelijk te krijgen
    vooral als juf zijnde je kan het ook op andere manieren doen dan aan de arm te trekken
    nee echt hier moet ik het niet horen of zien
    ik trek ook niet aan mijn kinds arm als ze niet luisteren
    vind ik gewoon absurd en hoeft helemaal niet

18. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Idd dat bedoel ik ook met mijn stukje. Soms helpt alleen praten niet, we worden steeds panischer met zn allen om dit soort dingen....

19. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Er aan trekken is iets anders als stevig beet pakken, waar hier dus sprake van is

20. mv3hartendiefjes

zelf stevig vast pakken hoeft niet
    word hier ook niet gedaan
    waarvoor is dat nodig ;)

Deel Deze Pagina