Hallo! De vraag zegt het al, wanneer ging jullie kindje nog maar 2 flessen opvolgmelk drinken? Mijn dochter is nu ruim 8 maanden maar sinds ze heel goed groente en een toetje eet, is de middagfles die ze bij het brood krijgt nog maar 120/4 of soms 150/5, ze eet ook 2 boterhammen, en de avondfles, drinkt ze ook maar zo weinig..
Met 7 maanden zat mijn zoontje op 2 flessen. De ochtendfles (met bambix) = 180ml/6 + bambix En dan 's avonds nog voor het slapengaan (150ml/5)
Oke dus het is niet extreem vroeg, ik vond haar nog een beetje jong maar het wordt haar een beetje veel naar mijn idee, het wordt zo'n geprop, ze eet al lekker 2 boterhammen tussen de middag en savonds ook goed een toetje. Dus ze heeft het niet echt meer nodig in de zin van voedingstoffen oid?
Dinja zit sinds ze 8 maanden is op 2 flessen. 's morgens krijgt ze een bord pap van 180+6 met bambix en dan 's avonds voor het slapen gaan nog een flesje avondpap van bambix.
Als je kindje gewoon goed eet dan zijn melkvoedingen niet meer nodig. Mijn zoontje at met 7 maanden 3 volwaardige maaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) dan is melk niet persé meer zo nodig. Na 6 maanden mogen melkvoedingen vervangen worden door gewoon eten en als dat goed gaat, waarom niet? Wel even de vitamine D inname in de gaten houden. Voedingstoffen worden dus uit andere voedingsmiddelen gehaald.
Hier ook net voor de 7 maanden. Finn at volwaardig de 'bijvoeding'dus dat was geen bijvoeding meer, toen overgegaan op een ochtend en avondfles...de laatste tijd nu niet altijd een avondfles meer
bij mij op het CB vertelde ze dat extra vit D druppels pas nodig zijn wanneer ze de opvolgmelk niet meer drinken? Dus dat dat nu nog niet nodig is als ze evt. op het minimaal zitten van 300cc.
Bedankt voor al jullie reacties! Welke kan ik dan het beste weglaten? Gistermiddag bij de lunch had ze ongeveer 120/4 op en gisteravond heeft ze denk k ook zoiets op, het was een 210/7 fles maar er was nog heel veel over, ben even vergeten te kijken hoeveel...
Oh, wat zijn jullie allemaal snel zeg! Ik heb mijn kids pas sinds een week op 3 flessen gezet. Dan zouden ze 600cc per dag drinken. Maar sommige flessen drinken ze niet helemaal op, waardoor ze nu weer op 4 flessen zitten, omdat ik bang ben dat ze te weinig melk (en voedingsstoffen) per dag naar binnen krijgen. Of ben ik nu verkeerd bezig? Ze krijgen nu: - 's ochtends fles 180/6 - om 9 uur 150gram fruit + 1 liga - 12 uur fles 180/6 - 15 uur 1 boterham en ong 100gram yoghurt - 17 uur 100gram groente/vlees - 19.30 papfles 200cc Geef ik nou teveel melk? Als ze 's ochtends de flessen niet leegdrinken schrap ik dan brood en geef ze om 15.00uur nog een fles ter aanvulling. Voor mijn gevoel moeten ze tot 9 maanden toch meer dan 500cc melk drinken of niet? Sorry Jojo dat ik je toppic inpik, maar ik word nu heel onzeker als ik jullie verhalen lees.
Jou geloof ik idd! Maar ik vroeg het nog zojuist op het CB. Want ze vond dat mijn zoontje teveel kreeg. En moest er een fles vanaf halen. Waarop ik antwoorde van nou dan moet hij zeker ook vit D druppels? Antwoord; nee hoor, pas wanneer ze van de kunstvoeding afgaan. Tenzij je dreumes melk gaat geven dan hoeft het weer niet. Raar hoor! Maar dan ga ik ze maar halen. Want hij heeft alleen smorgens 180/6 en smiddags 150/5. Dus onder de 300! Waar kan ik dat halen? Bij de apotheek? ( ken hem ook met zijn koppie in de zon zetten grapje)
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Vitamine D[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Zuigelingen en Kinderen in de groei hebben veel vitamine D nodig voor de opbouw van de botten en tanden. Voor kinderen tot vier jaar is deze hoeveelheid zó groot dat die niet door de voeding kan worden geleverd. Naast vitamine D uit de voeding is het lichaam ook in staat vitamine D te maken onder invloed van de zon. Maar ook deze aanmaak is tot ongeveer het 4de levensjaar niet voldoende. Daarom geldt het advies kinderen tot vier jaar extra vitamine D te geven in de vorm van tabletten of druppels. [/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]In het eerste halfjaar hebben baby´s die alleen borstvoeding krijgen de eerste [/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]drie maanden dagelijks 25 microgram vitamine K nodig. Ook is het advies elke dag [/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]5 microgram vitamine D te geven.[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Baby`s die volledige zuigelingenvoeding en later opvolgmelk krijgen, hebben minder aanvulling nodig [/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]van vitamine D aangezien er al vitamine D aan de flesvoeding wordt toegevoegd. [/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Voor vitamine D worden er twee verschillende adviezen gegeven, afhankelijk van de huidskleur van kinderen en de vraag of hij/zij 15 minuten zonlicht per dag krijgen. [/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Baby`s van 0 tot 1 jaar met een lichte huidskleur en voldoende buitenlucht*[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Type voeding[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Extra vitamine D-druppels of tabletten**[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Uitsluitend borstvoeding[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]5 µg/dag ofwel 200 I.E.[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Minder dan 300 ml volledige zuigelingvoeding per dag[/FONT][ [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]2,5 µg/dag ofwel 100 I.E.[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Meer dan 300 ml volledige zuigelingvoeding per dag geen vit D nodig[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Minder dan 200 ml opvolgmelk per dag[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]2,5 µg/dag ofwel 100 I.E[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Meer dan 200 ml opvolgmelk per dag dan niet nodig.[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Baby`s van 0 tot 1 jaar met een donkere huidskleur en/of baby`s met een lichte huidskleur die niet dagelijks in de buitenlucht komen[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Type voeding[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Extra vitamine D-druppels of tabletten**[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Uitsluitend borstvoeding, vanaf 2 weken na de geboorte[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]10 µg/dag ofwel 400 I.E[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Volledige zuigelingenvoeding[/FONT] Minder dan 300 ml per dag 300 tot 500 ml per dag 500 tot 700 ml per dag Meer dan 700 ml per dag [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]5 µg/dag ofwel 200 I.E. [/FONT] 5 µg/dag ofwel 200 I.E. 2,5 µg/dag ofwel 100 I.E. [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Opvolgmelk[/FONT] Minder dan 200 ml per dag 200 tot 400 ml per dag 400 tot 500 ml per dag Meer dan 500 ml per dag [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]5 µg/dag ofwel 200 I.E[/FONT] 5 µg/dag ofwel 200 I.E. 2,5 µg/dag ofwel 100 I.E. Dit vond ik op internet weer een andere bewering! I kga het wel halen, want als hij het nodig heeft dan heef thij het nodig Mijn zoontje komt dagelijks in de buitenlucht, dus valt inprincipe onder het eerste stukje, maar je kan beter het zekere voor het onzeker nemen.
Mijn ukkie is bijna 9 maanden dus ook wij zouden naar 2 flessen kunnen. Maar hoe doen jullie dat dan met de hoeveelheid vocht die ze binnen moeten krijgen? Vervangen jullie dan een fles opvolgmelk door wat anders en door wat dan? Ons meisje drinkt nu 's middags een flesje diksap, maar om nou te zeggen dat ze er stapelgek op is... Haar melk is het nog steeds wel helemaal. Thee en water moet ze al helemaal niks van hebben. Wel krijgt ze na haar avondeten wat yoghurt of kwark, dit gaat erg goed. Mag ik dit als 'vocht' zien? Het lijkt me dat ze zo'n dorst krijgt als ik gewoon maar een fles schrap??
mijn zoon van 11 maanden krijgt nog 2 keer 150 cc overdag en s avonds 200 cc die soms wel soms gedeeltelijk niet opgaat. hij krijgt dan dus meer als de gemiddelde baby hier. ik vraag me ook af hoe en wanneer ik zal minderen. ik ga hem voorlopig nog geen gewone melk geven ivm met kma. na zijn verjaardag wil ik de hypoallergeen vervangen door gewone opvolgmelk. als dat goed gaat yohurt erbij enz. en dan de opvolgmelk door peutermelk vervangen denk ik.
Is dit de bedoeling dan (van 3 naar 2 flessen?) Hier een heel goede eter met lengte en gewicht exact op de middelste curvelijn (hoe doet ie het toch Hij komt van 1790 gram) Drinkt sochtends smiddags en savonds nog 200 ml melk en soms meer... krijgt 150/200 cc sap bij zijn fruithap (tussendoortje ochtend) en bij zijn koekje (tussendoortje middag) Ik dacht dat dit normaal was. Sinds een kleine maand geef ik koemelk en elke dag 10 druppels vitamine D, op advies van het cb.
hoi hoi, ik heb even mee zitten lezen en ik moet eerlijk zeggen dat ik er werkelijk niks meer van snap.... zoveel verschillende adviezen van cb's en iedere moeder doet het ook weer anders.... mijn zoontje is 9,5 mnd en dit is zijn "schema" 08:00 fles 150-170 cc 12:00 boterham met boter en diksap 15:00 fruit of toetje en diksap 17:00 warme hap 200 gram en diksap 19:30 fles 150 cc gaat niet altijd op. diksap drinkt hij tussen de 150 en 200 cc per dag totaal. als ik het advies aanhoud van minder dan 500 cc opvolgmelk dan moet hij wel vit d bij, als ik het advies van minder dan 300 cc opvolgmelk aanhoud dan hoeft hij het niet.... tellen we toetjes ook mee? en kan het kwaad om gewoon 10 druppels vit d dagelijks te geven, ongeacht de hoeveelheid flesvoeding? zijn namelijk ook moeders genoeg die dit doen geloof ik. als iemand voor mij duidelijk kan uitleggen, graaaag, ben echt in de war haha... groetjes
Over die Vit D. Ik heb is rond gevraagd en het is echt nodig bij de minimale hoeveelheid van 300 cc opvolgmelk. Dus hier krijgt mijn zoontje sinds kort 10 dr vit D. Hij drinkt smorgens 180/6 ( laat vaak 40 staan) En smiddags 150/5 ( gaat soms wel op vaak 40 cc laat hij staan). Ik denk niet dat het heel veel kwaad kan. De meeste CB adviseren dat wanneer je kindje minder dan 300 cc gaat drinken van opvolgmelk vit D bij te geven. EN andere zuivel en toetjes tellen we daar niet bij mee! Wel voor het gewone vocht