Mag hij een 6mnd potje?

Discussie in 'Voeding' gestart door whitesaber, 4 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Honger bij refluxkinderen is maar zelden echt honger.
    Reflux is erg pijnlijk, en het enige moment waarop ze die pijn niet voelen is als ze eten of drinken. Kinderen die pijn hebben vanwege reflux blijven om eten vragen, ook als ze al genoeg hebben gehad, gewoon omdat ze die pijn niet willen voelen. Risico op overeten (en extra spugen) heb je dan al snel.

Als jouw kindje met 4 maanden zo aan het kwijlen en oprispen was, dan kwamen die oprispingen waarschijnlijk doordat er meer vocht in het maagje kwam van doorgeslikt kwijl. Verder was je kindje toen waarschijnlijk ook groter sinds de laatste keer bij de huisarts. Aanpassen van de dosering jbpm en aanvullende medicatie had het probleem (de pijn bij je kind) waarschijnlijk opgelost.

Ook nu: ik zou echt even naar de huisarts gaan en overleggen over refluxmedicatie, want echt, flessen van 240/8 (meer dan een kwart liter per keer!) is echt niet gezond voor een baby. Zeker bij reflux zou je nooit boven de 180/6 uit mogen komen, omdat anders de druk op de maag en daardoor de refluxklachten erger worden.

2. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    Gewoon kijken naar je eigen kindje. Wij voeden al bij vanaf 3 maanden (nee niet nodig een discussie dit was in overleg met een kinderarts) en keken goed naar hoe ons kindje op de voeding reageerde en gaven wat wij goed vonden. Geen potjes maar vers nu krijgt hij af en toe een potje en soms ook gewoon vanaf 15 maanden al van ons krijgt hij ook al heel veel te proeven.

Dus de enige tip is kijk naar je kindje, luister naar je gevoel dan weet je het zelf.

3. whitesaber

whitesaber Niet meer actief

Bedankt voor je reactie...
    Schrik er wel van...
    De cb en de huisarts zeggen dat hij "gewoon" een zware baby is,en dat hij zelfs 180cc per kg mag hebben daardoor komt hij over die liter heen...
    Heb door je berichtje zijn voeding verlaagt en het gaat super!
    Hij krijgt nu 210cc/7 schepjes en wat zo apart was zijn eerste 6mnd hap ging erin als warme broodjes (je snapt me wel hihi)
    Hij heeft nu meer zin in warme hap dat merk ik wel gelijk...
    Zijn bolle buik na het eten is nu practisch weg!

Hij krijgt al een hele tijd 1 schepje jbpm per 1 schepje voeding,en voordat anderen in de aanval schieten ik moet wel anders komt het er gelijk weer uit...

Zijn maagklepje is niet goed zei dokter,en zal nadat hij vaster gaat eten zijn normale functie terug krijgen
    Daarom ook wel mijn snelle overstap naar 6mnd eten...
    Dan kan hij weer zonder die jbpm...

4. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    als jij denkt dat je kindje eraan toe is, doen wat jij denkt te moeten doen , en trek je vooral niets aan van andere die anti zijn hun kennen jou kind niet dus ook niet hun behoeftes.

hier al vanaf 3 mnd aan de bijvoeding maar dat had ook te maken dat ze de fles drama dronk dus in overleg eerder begonnen. ik zou zelf wel wachten met 6 mnd potjes want die bevatten gluten en daar kunnen ze dus een allergie van aanmaken die zich op latere leeftijd pas kan uiten.

5. whitesaber

Gluten zeg je?
    Ohh je zou denken dat zulke potjes juist gemaakt zijn zonder gluten enz
    Hmm even goed op internet kijken van hoe en wat
    Bedankt!

6. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    Tuurlijk niet vanaf 6 mnd mag je daar langzaam mee beginnen dus vandaar ook 6 mnd potjes :D daar zit vlees,vis,rijst etc in

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat je dokter zegt klopt niet helemaal hoor. Het maagklepje werkt bij 80% van alle babies niet optimaal. Eigenlijk is het dus heel normaal. Bij sommige babies is het zo erg dat het eten weer terugstroomt de slokdarm in. Dat heet reflux (eigenlijk gastro-esophegale reflux, daarom wordt het in Engelse teksten vaak afgekort als GER of als een kind er last van heeft GERD (D=disease).
    Reflux en allergie of overgevoeligheid voor bepaald voedsel gaan vaak hand in hand. Vroeg vast voedsel kan de klachten dan verergeren.
    Daarnaast verdwijnt de reflux meestal niet als een kind vaster voedsel gaat eten, onder invloed van speekselenzymen wordt het onderweg naar de maag al vloeibaar, en dan komt het net zo makkelijk weer voorbij het maagklepje als melk. Om die reden wordt voor kinderen met wat flinkere reflux AL het eten en drinken (dus ook hapjes, papjes, water en thee) ingedikt met jbpm.

't Is vaak uitproberen en aanvoelen om te zien wat werkt. Fijn dat je kind er nu wat minder last van had!

8. whitesaber

@dirksmama
    Hoelang staat er dan voor om jbpm tegeven dan?
    Als ik minder dan...Je snapt wat er dan gebeurd...
    En ja als ik thee geef gooit hij het er uit,en roosvicee ook...
    Zal alles dan met jbpm geven,vind het zo sneu

Morgen gaan we naar de dokter en geef ik aan dat het wel een beetje helpt maar toch niet goed genoeg
    Dat hij daardoor meer en meer wil eten...
    Wat niet goed is,zijn buikie puilt elke keer uit...

Nu ik 210 doe is het verminderd,maar bah wil niet dat hij pijn heeft
    Zal ook stoppen met 6mnd potjes...
    Wil niet allergien triggeren...

Bedankt meiden jullie horen morgen van hoe en wat...

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er zijn ook volwassenen met reflux, en ook die gebruiken gewoon jbpm om alles in te dikken (is heel zeldzaam hoor!), je kunt het echt voor alles, ook water, gebruiken. Is niet zielig! Spugen is veel naarder voor ze!

Ik zou met de huisarts bespreken of hij medicatie kan voorschrijven vanwege de oprispingen en het willen dooreten. Daar zijn verschillende middelen voor die al vanaf de geboorte veilig zijn.

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Jep, wat Dirksmama ook zegt, reflux is niet zomaar verdwenen nadat je vast voedsel gaat geven. Ook dun fruit komt hier vaak nog met een flinke golf terug, dus het blijft klooien met jbpm helaas. Sommigen zeggen dat het over gaat als ze meer rechtop gaan "leven" (leren zitten, staan, etc), maar Julia krijgt hier alleen maar meer golven terug door het zitten (alsof ze druk op haar buikje krijgt door het zitten).

4 mnd/6 mnd eten geven blijft altijd een discussie. Ik ben zelf met 6 mnd begonnen (eerste half jaar alleen BV), mede om de kans op allergieën te verkleinen, en tot nu toe lijkt het gewerkt te hebben (nog geen enkele allergie gemerkt :)). Ik ben daar erg trots op (heb zelf veel allergieën gehad als kind).

Succes ermee en goed naar je kindje blijven kijken!

11. adi

adi Niet meer actief

Whitesaber, als je kindje reflux heeft gaat deze echt niet over van JBPM of vast voedsel.
    En vast voedsel heeft niks met ingrediënten te maken, dus of je nu 4mnd of 6mnd potjes geeft. In 6mnd potjes zitten gewoon veel meer allergenen, maar ook vlees/ pasta/ gluten enz. Iedereen bepaalt zelf wanneer die hiermee begint. Op advies van de KA en CB zijn wij met brood en vlees begonnen met 7 maanden, ook al worden deze verkocht voor kindjes vanaf 6 maanden.

Deel Deze Pagina