Hoeveel "extra" groeit een baby eigenlijk als er sprake is van zw-diabtes?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Kitty07, 29 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik vroeg me eigenlijk af of hier ook "gemiddelden" van zijn....:)

Ik heb geen zw-diabtes maar mijn zoontje was wel flink bij de geboorte (8.5 pond bij 41 wkn) en ik krijg a.s. donderdag weer een groei-echo met 28 weken omdat ze nu de buik ook weer groot vinden.

Maar STEL je hebt toch verhoogde suikers (> 10 bedoelen ze dan denk ik??)...hoeveel "extra" gram groeit een baby daar dan van?
    Je leest nu altijd bij zwangerschap van week tot week dat ze die week bv. 60 gram bijkomen, en 3 wkn later is dat 100 gram enz enz.
    Maar hoe zit dat dan bij mama's met diabtes? Is daar eigenlijk ook onderzoek naar gedaan? Iemand een idee? :)

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Oei dat weet ik niet zo heel goed. Volgens mij gaat het vooral om de risico's mbt de hoeveelheid vruchtwater enzo en de baby juist daarom extra groeit.
    Wanneer ik het bij mezelf vergelijk.... oudste is spontaan geboren met 40+3, geen suiker en een gewicht van 3696 gram.
    De jongste is ingeleid met 40+4 en geboren met 40+5 en een gewicht van 4120 gram En ik had toen wel suiker. Dit is goed in de gaten gehouden en met dieet konden we de boel goed in de hand houden.
    Al had ik wel het idee/gevoel dat de internist (Duitsland) het gewicht van de eerste ook wat "hoog" vond :( volgens mij is 7.5 pond toch echt een mooi gemiddelde.

3. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Hoeveel dat zou kunnen zijn weet ik niet, maar ik weet dat een vriendin van mij haar zwangerschapsdiabetes onder controle kon houden met een dieet (zij hoefde verder niet te controleren), maar haar zoontje was ruim 5 kilo bij de geboorte...

Ikzelf ben nu insuline aan het spuiten (suiker moet bij mij onder de 7 blijven), maar bij de echo van vandaag (korte 20 weken echo, omdat ik nu naar de GUO moet ivm zwangerschapsdiabetes) zat Junior bij de zaken die ze konden meten over of precies op het gemiddelde of in ieder geval tussen de 2 lijntjes in...

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nabrandertje.... met 39+6 werd onze jongste ingeschat op 3800 gram.... plus of min een marge 500 gram ;)
    Nouja, die hadden ze dus wel nodig omdat ze uiteindelijk toch 4120 bleek te wegen... en ook dat wilde de gyn in eerste instantie niet geloven "op het oog". Onze dochter was een "lange"

5. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Mijn zoontje woog exact even veel bij de geboorte als jou jongste Hopmarjanneke! :)
    Ik ben toen ook vaak geprikt voor suiker (ik had ook veel vruchtwater) maar ik heb toen nooit verkeerd gezeten..nog nooit een waarde van >8 ofzo..(na eten dus).

Maar nu vinden ze mijn buik ook weer erg groot en krijg ik donderdag een groei-echo om te kijken hoe ons meisje het doet.
    Ik vermoed dat dit ook weer een groot kindje gaat worden maar de suikers zijn nog altijd perfect...heb een paar weken geleden een dagcurve gehad en toen is elke waarde onder de 7 gebleven. :)
    Maar moet nu donderdag dus weer een dagcurve doen; ga er eigenlijk vanuit dat dit wel weer in orde zal zijn maar ik denk wél dat ons kindje flink voor ligt op het gemiddelde...mensen denken al dat ik bijna moet bevallen!! :D

6. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    :$:$:$ 5 kilo!!!!
    Die is er toch niet op de natuurlijk weg uitgekomen hoop ik voor je vriendin?? :(

7. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    mijn moeder had suiker, en ik ben 4 weken te vroeg geboren met een gewicht van 4200 gram! en mijn zusje is 5 wkn te vroeg geboren en woog 3700 gram...

8. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Poeh tresje, dat zijn idd hele behoorlijke cijfers voor de termijnen.....idd toch wel een groot verschil met iemand die dan geen suiker heeft!

9. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    ben daarna wel bijgetrokken hoor..haha

10. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Haha, ik geloof je direct hoor! :D

11. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    jawel hoor... Haar eerste was iets minder zwaar, maar is via een keizersnee gekomen. Deze wilde ze per sé natuurlijk bevallen. Ook omdat ze hem iets minder zwaar inschatten... Nu is het wel zo dat hij met name lang was... (net als zijn vader!).

12. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    onze zoon woog 4440 gram bij de geboorte door suiker. maar viel daarna in rap tempo af tot onder de middellijn zelfs. maar wel gezond.

13. nbroen

nbroen Fanatiek lid

22 okt 2009
    1.785
    0
    0
    in de verstandelijk gehandicaptenzorg
    Lelystad
    Onze eerste woog 4985 gram bij haar geboorte..op het laatste moment ook last van suiker.. ze is op de natuurlijke manier geboren...Weet wel dat ze de laatste weken heel snel is aangekomen hierdoor...maar kan je niet precies vertellen hoeveel.. De tweede is eerder gehaald maar daar geen last van zwangerschapssuiker gehad..ze woog 3495 gram ;>)
    Nu houden ze me weer goed in de gaten...ook dit kindje zal eerder gehaald gaan worden, maar tot op heden is mijn suiker netjes..

14. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Als je overigens insuline spuit, kan de kleine dan nog steeds harder groeien? Of wordt dat risico daarmee juist beperkt?
    Ik ben vergeten dit te vragen...

15. Marlies74

Marlies74 Fanatiek lid

2 jul 2012
    1.156
    0
    0
    Zeeland
    Ik ken een kind van 12 pond bij de geboorte... natuurlijke weg.... Weet eigenlijk niet of die moeder diabetes had....

16. lisa123

lisa123 Fanatiek lid

16 jul 2008
    1.410
    0
    0
    Hier eentje van 4315gram, ook natuurlijke weg zonder epidurale! Alles kan ;)

17. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Hoeveel extra is niet te zeggen. Ons meis(je) was bij de geboorte 38.6 weken maarliefst 4840 gram!!! Buddha!!

18. Moosey

Moosey Fanatiek lid

22 apr 2010
    1.488
    1
    38
    Brabant
    Onze zoon was 5460 gram bij de geboorte en onze dochter 4300 gram. Omdat onze zoon zo zwaar was, ben ik bij onze dochter met 38 weken ingeleid. Maar anders was ze denk ik nog wel zwaarder geweest met 40 weken.
    Ik had bij beide zwangerschappen een lichte vorm van zwangerschapdiabetes. Mijn waarden waren nuchter weleens iets te hoog, maar verder niet.
    Ik ben beide keren op natuurlijke wijze bevallen en het viel erg mee!

Deel Deze Pagina