Mag ik dit weigeren als zwangere?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door bamjolan, 3 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Hey meiden

Ik werk in een verzorgingshuis in de schoonmaak.
    's Middags werk ik in de thuiszorg.

Nu heb ik voor de 2e keer een "rokershol" moeten schoonmaken.
    Opzicht vind ik t niet erg dat iemand een peukje rookt ofzo, maar het voelt nogal hypocriet dat ik speciaal gestopt ben vanwege het zwanger worden maar ik er nu als zwangere wel in loop.

Mag ik dit weigeren?
    Ook bij de thuiszorg??
    Normaal vind ik wel dat iemand in zn eigen huis moet kunnen roken, maar nu ik zwanger ben vind ik het net even anders!

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.172
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Overleg eerst eens met je werkgever wat er mogelijk is. Misschien kun je tijdelijk clienten ruilen met iemand anders?

3. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Je bent speciaal gestopt met roken vanwege je zwangerschap. Dus je hebt altijd wel gerookt? Dan vind ik het raar om dit nu niet meer schoon te willen maken om deze reden. Hoe lang ben je in het rokershok en hoe vaak? Vast niet zo lang dat het kwaad kan voor je kindje.

4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.523
    14.029
    113
    Vrouw
    Volgens mij heb je ongeacht of je zwanger bent of niet, zowiezo recht op een rookvrije werkplek!

5. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik ben in 2005 gestopt met roken, idd vanwege mn kinderwens.
    Mijn werk heeft me nooit rokend meegemaakt (ben namelijk in 2010 daar pas komen werken).

Waarom is dat raar?
    Dat ik de gezondheid van mijn kindje bovenaan zet?
    Ik vind t raar als mensen in de zwangerschap roken, en na de geboorte ineens niet omdat dat slecht zou zijn, maar dat is in de zwangerschap ook zo, dusja daar hou ik rekening mee ;)

Ik ben in een hok 10 tot 15 minuten bezig, en bij clienten zit er 3 tot 4 uur binnen.

6. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Ik ben ook gestopt met roken maar heb ook genoeg vrienden die WEL Roken en die kan ik echt niet vragen om niet te roken in HUN huis!!
    Bij ons thuis wordt nergens gerookt behalve in de garage.
    En als ik een uurtje naar de kroeg ga wordt er ook gerookt.

Zo kun je je aan huis kluisteren als je daar rekening mee moet houden.
    Neem nou een parkeergarage,daar hangen allemaal uitlaatgassen in.
    Of zet je je auto dan ook ergens anders?

7. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik ben oproepkracht, heb momenteel geen vaste cliënten.
    Maar als de nood aan de man is, zetten ze mij in zeg maar.

8. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Maar ben het trouwens wel met je eens dat ik ook geen hok zou schoonmaken waar het blauw is van de rook!
    En roken de cliënten veel?

9. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ja maar Melanie1986, daar kies je zelf voor, ik heb geen auto en hier word ook niet gerookt.
    Ik heb ook vrienden die roken en ja natuurlijk ga ik af en toe ook daarheen.
    Gassen enzo...ja...maar die kun je eenmaal niet ontwijken maar met roken wel erger maken.

Dit is trouwens geen discussie waard over wel of niet roken, ik vraag me alleen wat af!!

10. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ja, mensen met psych. klachten hebben in een uur al 6 peukjes op.

11. Rijkje

Rijkje Lid

15 aug 2012
    93
    0
    0
    Haaksbergen
    iedereen heeft idd recht op een rookvrije werkplek.
    Weet niet hoe dat zit met ruimtes waarin gerookt is, want vaak zijn deze wel goed geventileerd. Maar ik zou er zeker niet schoonmaken als er mensen druk aan het paffen zijn.

12. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Okee, maar dat kwartiertje kan geen kwaad?
    Sorry ben deze zwangerschap nogal een zeikerd maar mijn kindjes hadden alle 3 een groeiachterstand en wil dat niet "uitlokken" zeg maar.
    Vandaar dat ik me dit afvroeg.

13. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik zou het niet doen en dit met je werkgever heel snel bespreken!
    Hoe kort het ook is, ik vind het niet normaal om uitgerekend een zwangere dat te laten doen.
    Vind het sowieso niet kunnen om het een niet-roker te laten doen, want iedereen heeft recht op een rookvrije werkplek. Laat een roker het dan lekker schoonmaken.

Ik ben een van de grootste anti-rokers die er bestaat denk ik. Ben er heel fel tegen. Mijn moeder heeft gerookt tijdens zwangerschap van mijn broertje en hij is te klein en met zware astma ter wereld gekomen en heeft er nu 20 jr later nog steeds last van.
    Ben er zelfs zo fel tegen dat ik inderdaad nooit naar de kroeg ging of wat dan ook, het rookverbod wat is ingevoerd vind ik echt een verademing!
    Wij hebben trouwens geen vrienden die roken, die kies ik daar wel op uit. Rokers moet ik niet...
    Wel wat familieleden helaas die roken en daar verwacht ik zeker wel van dat als wij langs "moeten" komen bij een verjaardag dat er NIET gerookt wordt. Ja het is hun huis, maar ik vind nog altijd dat rokers rekening moeten houden met de niet-rokers. Of ik nou zwanger ben of niet. Wordt er wel een sigaret opgestoken, stap ik op. Ik heb gewoon geen zin om in de kankerverwekkende stoffen van een ander te zitten.

14. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Je bent al langere tijd gestopt met roken. Ik dacht even, net voor/ tijdens deze zwangerschap. Dan 'voelt' het voor mij anders. Knap van je dat je er al zo lang af bent!

Zeker met een groeiachterstand van je kindje zou ik geen onnodig risico nemen, inderdaad aangeven bij je werkgever!

15. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Recht op een rookvrije werkplek, dus ja dit mag je weigeren!

16. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ik vind het totaal irrelevant of je nou wel of niet gerookt hebt, of dat je nou gisteren of tien jaar terug gestopt bent.

Eigenlijk... vind ik dat juist als je zelf gestopt bent vanwege de zwangerschap, je juist het volste recht hebt om dit aan te kaarten.

Zeker als je ervaring hebt met te lichte kindjes. Niemand kan je kwalijk nemen dat je alle risico's wilt voorkomen.

O-wee als je dat niet zou doen, moet je dan eens horen: dan is het forum hier vaak te klein.

Maar feitelijk denk ik ook dat het misschien wel meevalt in hoeverre werken in een kamer waar gerookt wordt, van invloed is op je kindje. Maar in een echt 'rokershol' echter...

Vertrouw op je gevoel en intuitie.

17. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nou ik zou het ook niet doen. Is het mogelijk om de rookkamer te "sluiten" voor rokers als het schoon gemaakt wordt? Zou ik sowieso niet vreemd vinden want iedereen heeft toch recht op een rookvrije werkplek?

Overigens ben ik gestopt op de dag van de positieve test en ben daarna nooit meer in een ruimte geweest waar gerookt wordt. Dus idd ik kom niet op verjaardagen, alleen als ik buiten kan zitten. Onze vrienden roken buiten als ik er ben. Dat vind ik superlief, snap het ook als ze dat niet willen maar dan kom ik dus niet :) even goede vrienden verder!

Ik zou het bespreken met je baas.

18. kimm2108

kimm2108 Lid

24 mei 2012
    82
    0
    0
    Ook ik werk in de schoonmaak en zo n rookhok is dan goed geventileerd maar als je er binnen komt dan ruikt t al na asbak. Ik maak ook geen rokershol schoon en daar is dan ook geen probleem van gemaakt. Ik ben nu een jaar gestopt met roken en als ik in zo n hok loop dan lig ik heel de nacht te hoesten en te kokhalzen.

19. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Bedankt dames!

Ik heb het er met mijn leidinggevende over gehad en ze deed helemaal niet moeilijk, ze zei wel dat ik het even mijn collega moest vragen, dus mijn collega heeft het rokersgedeelte gedaan.
    Ik wil idd geen risico's nemen!

20. mutsz1991

mutsz1991 Actief lid

31 mei 2012
    474
    0
    0
    gastouder
    Zoetermeer
    Ik zou het er even met je werkgever over hebben, en zou het zeker niet doen. Er zullen vast ook andere zijn die dit kunnen doen en dat niet zo erg vinden.
    Ik had een vriendin die ook enorm veel rookte, en moet zeggen dat ik daar zelfs niet meer heenga, en als voor een uurtje, want bij haar staat het ook altijd blauw binnen. En dan hield ze er al rekening mee als ik kwam want dan zette ze de deuren wagenwijd open.
    En dat deed ze trouwens ook voor me zwangerschap al omdat ik namelijk erge last heb van de rook.

Deel Deze Pagina