Mag ik een inleiding eisen bij 41 weken?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Meris, 23 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Ik woon op Walcheren, dus weet niet hoe ze er hier in het ziekenhuis tegenover staan. Het zou wel fijn zijn als ik mijn keuze niet hoef te verdedigen.

2. Fridadepida

Fridadepida Actief lid

3 jan 2016
    387
    90
    28
    Alles mag en iedereen is vrij, maar was verbaasd.

3. Ranu

Ranu Actief lid

23 aug 2012
    339
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn eerste was ook later dan de uitrekendatum. Heb bij 40 weken aangegeven dat ik ingeleid wilden worden. Ik was helemaal op en trok het niet meer en was bang dat het op Koningsdag ging gebeuren en ik wilde echt niet op een feestdag bevallen. Mijn vk heeft helemaal niet moeilijk gedaan of geprobeerd mij ervan af te praten. Ze hebben gelijk een afspraak ingepland. Gelukkig begon de bevalling zelf spontaan op 40+5, dus niet meer nodig geweest.

4. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik vind het eigenlijk best bijzonder dat het inleiden van een bevalling zonder medische indicatie zo normaal is. Ik heb eens gekeken wat de risico's zijn en dat zou ik me niet zonder medische indicatie op de hals willen halen (voor bron zie onder). De directe risico's van inleiding lijken mee te vallen, maar het merendeel van de complicaties resulteert in een ks. Een ks heeft toch echt wel meer risico voor moeder en kind dan een normale bevalling. Heb er zelf ook een gehad en ondanks dat het gewoon allemaal goed is verlopen zal ik er in de toekomst alles aan doen om nog een ks te voorkomen.

Het is natuurlijk voor iedereen een persoonlijke afweging, maar ik vind het erg opvallend dat het in dit specifieke topic normaal lijkt om een bevalling in te leiden als je het zat bent, terwijl dat het natuurlijk niet is. De primaire reden is een medische indicatie.

Onderstaand een patiëntenvoorlichtingsfolder van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie:
    http://www.nvog.nl/Sites/Files/0000000094_het_inleiden_van_de_bevalling.pdf

5. Ranu

Ranu Actief lid

23 aug 2012
    339
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het is niet alleen dat je het zat bent, maar dat je ook overtijd loopt. Voor de 40 weken zou ik het nooit zelf om vragen als er geen goed medisch reden voor is. Ik denk als het echt niet verantwoord was geweest, dat de vk dat ook had gezegd en niet akkoord was gegaan met inleiden. Nu ben ik het ook al een paar weken zat, maar geen haar op mijn hoofd die denkt aan inleiden nu.

6. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ranu dat klinkt inderdaad logisch, maar het klopt niet wat je zegt. Een bevalling tussen 37 en 42 weken is op tijd. Daarna loop je pas over tijd.

Mijn zoontje is ergens in week 41 geboren, ik was het zelf absoluut zat, maar het was niet in me opgekomen de bevalling te laten inleiden. In verband met weinig vruchtwater is er toch een afspraak gemaakt, maar ik was erg blij toen ik de middag ervoor spontaan weeën kreeg. Helaas alsnog een ks, maar om een andere reden (sterrenkijker).

7. Ranu

Ranu Actief lid

23 aug 2012
    339
    0
    16
    NULL
    NULL
    #27 Ranu, 24 apr 2016
    Laatst bewerkt: 24 apr 2016
    Nacho, ik was toen in de veronderstelling dat na 40 weken overtijd was. En dat de baby max tot 42 weken mag blijven zitten en dus dat het binnen die periode moest gebeuren. Dat heb ik laten meespelen in mijn keuze om naar een inleiding te vragen. Gelukkig was het niet nodig meer geweest. Deze keer sta ik er wel anders in dan toen, wil nu gewoon wachten tot het spontaan gebeurt.
    Ik wilde alleen met mijn verhaal aangeven dat het wel mogelijk is om zelf om een inleiding te vragen en dat ze ermee akkoord kunnen gaan.

8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.053
    5.277
    113
    De landelijke richtlijn is dat je met 41 weken mag vragen om een inleiding. Sommige ziekenhuizen hebben nog een ander (ouderwets) beleid. Maar het kan dus wel degelijk. Vanaf 41 weken nemen de risico's toe zeker als jij al wat ouder bent. Verder heeft je vk niets te zeggen over een inleiding. Dat behoort tot de verantwoordelijkheid van de arts (gynaecoloog). In de richtlijn staat namelijk ook dat ze een zwangere na 41 weken moeten doorsturen voor extra controle (oa ctg en echo). En dan heb je ook een gesprek met de arts. Je mag dan nog wel gewoon bevallen bij je vk. Vanaf 42 weken MOET je worden overgedragen naar het ziekenhuis om daar te gaan bevallen.

Verder zou ik bij de vk toch echt eens gaan aandringen op strippen. Dit kan echt al wel vanaf 40 weken.

9. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Bedankt voor je info nacho, maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
    Zoals je kunt lezen wil ik geen inleiding omdat ik het beu ben. Maar omdat de risico's na 41 weken groter worden. Zeker gezien mijn leeftijd.
    Het zal niet voor niks zijn dat vele ziekenhuizen tegenwoordig de grens al naar beneden gesteld hebben.
    Mijn oudste liep ook tegen de 42 weken en heeft daardoor een erg slechte start gehad. Ze had geen dag langer moeten blijven zitten.
    Ik wil daardoor geen onnodige risico's lopen, en verwacht niet dat ik nu bij nummer 3 erg veel kans loop dat een inleiding bij 41 weken zal resulteren in een keizersnee.

Beetje naar dat er dan zo gereageerd wordt. Maar dat is nou eenmaal het risico als je je vraag stelt op een forum. Men moet blijkbaar altijd een mening uiten, ook al is dat niet waar de vraag over gaat.
    Open dan zelf een topic met: wie zou er ook nooit kiezen voor een inleiding voor 42 weken? Of: hoe denken jullie over inleiden voor 42 weken? En ga daar de discussie aan.

Mijn vraag gaat er over in hoeverre ik zelf de keus heb als mijn vk een andere mening toebedeeld is. Wat voor recht ik heb als zwangere vrouw.

Bedankt allemaal die wel geantwoord hebben op mijn vraag.

10. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Hier kreeg ik de keuze voor een inleiding bij 41 of 42 weken. Dat mogen zwangeren hier zelf aangeven. Ik wilde zelf ook bij 41 weken, maar gelukkig kwam dochter vorige week spontaan met 40.2! Daar was ik rrg blij mee.

En wat leuk dat je op Walcheren woont! Ik heb tot mijn 18e in M'burg gewoont! Ga je in Vlis bevallen?

Hopelijk begint de bevalling snel en spontaan! Succes!

11. Inieminie83

Inieminie83 Actief lid

11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    Hier een vriendin die al 3 weken niet meer sliep. En dan ook echt helemaa niet meer. Maar ze kreeg geen inleiding want er was geen risico voor de baby. Ze is bevallen met 41.3 geloof ik. Zoiets.
    Ik ben wel ingeleid wegens minder bewegen met 41.1 en dat werd me voor mijn gevoel echt opgedrongen door de verlos. Ik had er voor mijn gevoel niets over te zeggen. Ik heb nu ook gezegd dat ik absoluut niet ingeleid wil worden tenzij het echt niet anders kan want ik vond ook tijdens de inleiding dat ik nergens iets over te zeggen had. Hoe snel de wee opwekkers opgedraaid werden. Over de pijnbestrijding etc.
    Dus ik denk dat we hier wat 'lastige' verloskundigen hebben.
    Het lijkt me toch dat je als zwangere wel iets in te brengen moet hebben. Je hebt ook goede argumenten lijkt me.

12. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Oh ik heb ook altijd in Middelburg gewoond, leuk! Nu in een van de omringende dorpen. Bevallen moet tegenwoordig in Goes. In Vlissingen is er wel een geboortehuis, maar als er iets opdoet moet je alsnog naar Goes.

Ik hoop ook zo dat deze kleine man zichzelf aandient...

13. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Wat naar iniemienie. Het lijkt me niks dat iets opgedrongen wordt waar je eigenlijk zelf niet achter staat. Of dat nou inleiden is of juist verloskundigen die aansturen of doorlopen tot 42 weken. Zeker met termijnen boven de 40 weken vind ik dat het in goed overleg moet kunnen.
    Maar altijd met de gezondheid van de baby voorop natuurlijk.

14. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik heb op je vraag gereageerd eerder in dit topic. Ik zou het echter onverantwoord vinden als mensen hier hun (relatief) ongebruikelijke ervaringen delen, waardoor de indruk lijkt te ontstaan dat inleiden een makkelijke ingreep is. Als je bang bent dat je risico loopt vanwege je leeftijd zou mijns inziens de eerste stap zijn dit risico met een arts te delen, zodat hij een weloverwogen advies kan geven gebaseerd op relevante kennis. Je komt nu zelf met een oplossing, terwijl niet gezegd is dat die oplossing zonder risico's is voor jou en/of je ongeboren kind. Dat je eerder 2 kinderen hebt gehad heeft niets te maken met de kans op een ks ten gevolge van een complicatie door inleiding. Mijn reactie geeft alleen aan dat ik oog heb voor de gezondheid voor jou en je kindje. Kennelijk sta je daar niet voor open?

15. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Ik sta open voor het gesprek over de risico's met mijn verloskundige of gynaecoloog. Het is natuurlijk niet zo dat ik een ziekenhuis binnen kan stappen en als in een restaurant 'even' een inleiding kan kiezen. Ik zeg ook nergens dat ik een inleiding maar normaal vindt.
    Een inleiding brengt risico's met zich mee, op mijn leeftijd doorlopen tot 42 weken ook.
    Dat jij er niet voor zou kiezen kan ik ook begrijpen.
    Ik zit alleen niet te wachten op een discussie over wie er wel of niet voor zou kiezen.
    Ik laat mijn keuze echt wel afhangen van het advies van professionals, niet door wat men hier als ervaringsdeskundigen plaatst.
    Maar met de informatie die ik nu ontvangen heb kom ik wat meer beslagen ten ijs. Ik zit in een gesprek met een professional nou eenmaal snel met mijn mond vol tanden als men met een stortvloed aan informatie komt. Nu kan ik het gesprek anders ingaan en weet ik in hoeverre ik zelf zeggenschap over mijn lichaam heb.

16. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Dat vind ik goed om te lezen van je. Ik kreeg eerder een andere indruk. Heel veel succes met je gesprek!

17. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.271
    1.182
    113
    Mijn oudste en middelste was geen keuze: gewoon doorhobbelen tot 42 wkn tenzij er tijdens controles in ziekenhuis (na 41 wkn) redenen werden gevonden om eerder in te grijpen.

Inzichten veranderen, in veel landen word je standaard met 41 wkn ingeleid en ik was verbaasd toen ik bij 3e opeens de keus (41 vs 42 wkn) kreeg voorgelegd door VK toen ik 40 wkn was. Ik mocht zelf kiezen dus. Persoonlijk had ik geen enkele reden om niet tot 42 wkn te willen wachten en wilde graag thuis bevallen (dus liever geen inleiding), dus ik heb geopteerd voor afwachten tot 42 wkn.

Dus, in mijn regio/ziekenhuis, mag het zeker!
    Veel succes, hoop dat de kleine lekker op tijd uit zichzelf komt!

18. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.831
    817
    113
    Ik wilde zelf ook niet wachten tot 42 weken en dan pas starten met een inleiding. Heb om die reden met 41+1 (werd toen ook gestript) met de verloskundige gesproken over een controle in het ziekenhuis (zodat ik daar de opties kon bespreken) voor de dag later indien het strippen geen effect had. Dat had het gelukkig wel, want ik ben diezelfde nacht bevallen, maar ik vond het erg prettig dat er al een afspraak in potlood stond. De hogere risico's in die week van 41 naar 42 weken, laat staan na 42 weken wilde ik niet lopen. Achteraf maar goed ook, want had meconiumhoudend vruchtwater, waarschijnlijk door de termijn van de baby (hij had geen stress oid ervaren tijdens de bevalling gezien zijn hartslag). Was dus blij dat het zo gelopen is, en dat het mogelijk was om het gesprek aan te gaan. Zag er wel, net als jij, enorm tegenop!

19. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik heb niet allers gelezen, maar in principe is het antwoord ja dat mag. Het maakt niet uit of inleiden bij 41 weken wel of niet binnen het protocol van jou vk praktijk of ziekenhuis valt, je hebt er gewoon recht op. Er is echt overtuigend wetenschappelijk bewijs dat bevallen voor de 41 weken veiliger is voor het kindje. Gyns zijn hier allemaal van op de hoogte en zullen een verzoek uiteindelijk niet weigeren. Het zou niet moeten, maar het helpt helaas wel als je voet bij stuk houdt en een beetje goed uit je woorden komt ;). Wel kan het zijn dat je vanwege drukte 1 of 2 dagen moet wachten, maar als je al op tijd aan de bel trekt, is de kans kleiner dat het een probleem is.

Mijn vk's waren ook geen fan van inleiden en wilden me eigenlijk ook liever laten wachten, maar dat wilde ik absoluut niet. Ik vind een natuurlijke bevalling de extra risico's gewoon niet waard. Uiteindelijk hebben ze bij 40+6 mn vliezen doorgeprikt, zodat ik nog een laatste kans had om het semi natuurlijk te doen. Dat is uiteindelijk gelukt, maar anders was ik de dag erop ingeleid.

20. zasu

zasu Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.486
    1
    36
    Kun je niet iemand meenemen naar de vk die je kan steunen tijdens het gesprek?

Deel Deze Pagina