Hai, Ik ga dit weekend luxe uit eten en als voorgerecht staat ganzenlever op het menu, ik weet niet of ik dit lekker vind (ik hou wel erg van pate) maar zou wel wat willen proeven. Ik weet dus niet of ik dit mag eten, pate mag wel maar dan maar 1 boterham per dag. Dus......................weet iemand of ik hier wat van mag proeven? Veel liefs Nataly
zolang het goed verwarmd is (en niet rauw) mag je dat gewoon "proeven" zolang je het maar niet elke dag gaat eten vanwege teveel vitamine A wat het bevat grtz
Dit vond ik op gezondheidsplein.nl Gevaarlijk lever In lever kunnen grote hoeveelheden vitamine A voorkomen. Eet daarom geen lever tijdens de zwangerschap. Teveel vitamine A tijdens de zwangerschap kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij je kind. Beleg daarom met leverproducten maximaal één boterham per dag. Leverproducten zijn leverworst, -pastei, paté, Hausmacher en Berliner. Dus ik zou er niet te veel van nemen.
Los daarvan worden ganzen die om lever worden gefokt niet echt prettig behandeld (zacht gezegd), maar dat is natuurlijk een heel andere discussie..
Ik sluit me aan bij Flora78 maar je mag het inderdaad, heel af en toe dan, gewoon eten. Ik heb het zelf ook eens geproefd en vind het vreselijk, dus ik ben eigenlijk benieuwd of je het wel lekker vindt
Hmm, ik zou ook vanwege diervriendelijke redenen de lever laten staan: je weet dat die beesten in een piepklein hokje vastzitten en elke dag een buis in hun strot geduwd krijgen waar gewoon een kilo voer door naar binnen wordt gewerkt? Maar voor de rest: net zoals je van leverpate kleine beetjes mag, mag je best ff proeven. Het hele gerecht zou ik niet doen, vanwege dus die grote hoeveelheden vitamine A...
Verwarmde ganzenlever, aaargh! Mag je gewoon hebben, 1 portie per dag: Lever en leverproducten. Eet geen lever en beleg niet meer dan één boterham per dag met producten die gemaakt zijn van lever, zoals paté, leverworst of Hausmacher. Lever bevat zeer veel vitamine A dat schadelijk kan zijn voor de baby. Maar..... Als je weet hoe ganzenlever tot stand komt, eet je het nooit meer! Kijk hier maar even: http://www.wakkerdier.nl/foiegras/ (tekst) Er zijn ook heel wat filmpjes op het internet te vinden, maar die zal ik je besparen....
Ik zou het gewoon niet eten...Ook om diervriendelijke redenen...niet normaal wat ze met die ganzen doen....
Dan weet ik wel wat ik ga doen, ik ga het niet eten om de diervriendelijke reden. Ik krijg er brood bij en mango chutney en dan eet ik dat wel zonder de ganzenlever, is ook lekker. Dank jullie wel. veel liefs Nataly
Tik even 'ganzenlever' in op wikipedia of google. Denk dat je het dan echt niet meer hoeft. Ik zal het niet quoten, maar de manier waarop dat gemaakt wordt is echt afschuwelijk.