Ik besef ook wel dat zulke kleintjes alleen maar kunnen huilen, maar Jesper is echt ontroostbaar. Alles al geprobeerd, de wijkverpleegkundige weet het ook niet meer. Als ik met hem rondloop in een draagdoek of zak huilt hij nog. Hij huilt overdag al snel zo´n 4 a 5 uur, lijkt me erg veel en niet meer normaal. Ben naar de osteopaat geweest, maar die weet het ook niet. Ik denk zelf aan verborgen reflux, maar volgens de arts van het CB kan dit het niet zijn, omdat hij ´s nachts wel slaapt.
Overprikkeling? dat hij gewoon erg onrustig is? Probeer rust te creeren, niet overal heen gaan maar bouw rust in de tent. Misschien helpt het.
Ik weet niet of dit voor ts geld of voor mij, maar ik ga al nergens meer heen met Jesper, hij kan namelijk idd niet tegen prikkels. Af en toe een wandelingtje door het park, want als ik met hem naar de supermarkt ofzo ga, dan is hij de rest van de dag overstuur. Geen prikkels bij zijn bedje, dus geen mobile ed. Rust en regelmaat houd ik al aan, wakker, voeden, even spelen en bij de eerste tekenen van vermoeidheid naar bed.
Ik breng even verslag uit wat het CB heeft gezegd, wordt daar soms nog onzekerder van trouwens. Ze was goed aangekomen, 4980 gram nu (zaterdag is ze 8 weken). Ik mocht nog niet naar 180 cc voeding gaan. Ik mocht wel de voeding voor hongerige baby's, forte, gaan geven. 1 of 2 schepjes en dan langszaam opbouwen. Vraag me wel af of ze hier dan dikker van wordt eigenlijk. En als dat ook niet hielp mocht ik wel met de voeding ophoog, ik weet het soms ook niet meer hoor. Ze huilt ook ALTIJD van 5 tot 7, doen nu echt alle baby's dit? Dat zeggen ze tegen mij. Het huilen in de slaap wist ze ook niet, ze dacht geen pijn, ze heeft even gevoeld, maar mijn dochtertje lag gewoon te lachen, dus pijn zal het dan niet zijn, in elk geval niet aan haar botjes. Het zijn misschien krampjes. Net ook weer even, sliep ze en opeens zo'n zielig huiltje. Maar nu slaapt ze ook weer. Soms gewoon in haar slaap en soms wordt ze er wakker van. Ik heb er eigenilijk geen duidelijk antwoord op gekregen dus. Over 1,5 week krijgt ze haar 1e 2 spuitjes en dan is er ook een 'echte' arts. Ze volgt me wel af en toe met haar ogen, maar een vinger of zo volgt ze niet. Dat moesten we in de gaten houden, daar word ik dan onzeker over als ze dat tegen mij zeggen. Want daar doet ze het natuurlijk net niet en in de auto heeft ze de hele weg naar haar speeltje gekeken en als ik het van links naar rechts beweeg keek ze ook. Ik weet ook niet vanaf welke leeftijd dit echt zou moeten. En als ze op haar buik ligt tilt ze haar hoofdje niet op (in het begin deed ze dit wel). Ze wil wel gaan kruipen. Verder heeft ze op haar voorhoofdje wat schilfers, bij haar wenkbrauwen, weet niet of dit berg is. Moet er nu vaseline op doen. Dus dat doe ik dadelijk. Ik mocht haar ook gewoon een uur laten huilen in haar huiluurtje. Weet niet of me dit lukt. Nou dit was alles wat we besproken hebben. Ik ben daarna lekker gaan winkelen met mijn dochter en moeder. En dat ging super goed! Ze heeft lekker geslapen in de wandelwagen, we zijn zelfs ergens gaan lunchen en toen sliep ze ook gewoon door. Super leuke kleertjes gekocht voor haar. Voel me toch nog wat onzeker over haar huiltjes in haar slaap en dat huilen nadat de fles leeg is. Maar hopelijk wordt dat minder als ze 3 maanden is, dat zeggen ze toch? Ik heb nu wel een nieuwe fles gekocht, van Difrax, small. Hopelijk gaat dat dan beter. Ik heb hem net uitgekookt, dadelijk proberen. Ze huilt nu wel zo zielig, maar ik probeer haar maar te laten liggen, vind het super zielig maar ja.
@indy: tegen mij hebben ze ook gezegd gewoon laten huilen, maar dat kan ik persoonlijk echt niet. Tenminste geen uur. Ik probeer voor mezelf 2 x 10 minuten aan te houden, slaapt hij dan nog niet, gaat hij dat ook niet doen en wordt hij alleen maar overstuur.
Wil toch nog even antwoorden. Dat van die voeding, dat je nog niet naar 180 cc mag, snap ik niet. Maakt die 20 gram nu echt zoveel uit? Als ze honger heeft, zal ze toch moeten eten. Ik heb naar Siem gekeken en zijn vraag beantwoord. Hier hielp dat erg goed. Ja, Siem huilt ook altijd tussen 5 en 7 en slaapt dan hooguit 20 minuten. Wij zijn iets verder, dus ik heb meer geoefend, maar laten huilen gaat je uiteindelijk wel lukken. En als wij klaar zijn met eten, dan mag meneer van ons naar beneden komen. Het is ons kind, niet dat van het CB. Siem wordt ook nog iedere nacht een paar keer huilend wakker, om vervolgens met een speentje en soms wat Cinababy weer in slaap te vallen. Sinds twee nachten huilt hij ineens niet meer. Dus ook dat gaat over. Het volgen van een speeltje doet ze, dus ik zou me echt geen zorgen maken. Sommige kindjes doen eerder het één, andere eerder het ander. De ontwikkeling van ieder kindje is anders. Dat ze haar hoofdje niet meer optilt kan aan een sprongetje liggen. Dan is ze wat hangeriger en heeft ze gewoon minder zin in dergelijke actie. Als ze het later wél weer eens doet, is er niets aan de hand toch? De schilfers zijn volgens mij gewoon een droog huidje. Berg zit echt op de schedel. Goed, dat was even een reactie op al jouw puntjes. Ik lees het terug en merk dat het betuttelend kan overkomen, maar zo bedoel ik het niet. Ik heb echter alles wat jij beschrijft meegemaakt en weet nu dat dingen overgaan of EVENTUEEL (ben geen arts) wat ze betekenen. Ik hoorde ook van ervaren ouders dat het er allemaal bij hoorde en dat het overging, maar toen had ik nog zoiets: ja maar wanneer dan? en stel ik me dan aan? NEE, je stelt je niet aan. Je maakt je wellicht iets te snel druk, omdat je het beste voor je kindje wilt. Maar volgens mij heb je een prima gemiddeld kindje. En het blijft een cliché: huilen klinkt naar, maar ze kan niets anders. Ik wens jou en je dochter heel veel goeds. Hou vol, je gaat haar echt beter begrijpen!
Dank je wel Juud, helemaal niet betuttelend hoor! Stelt me gerust wat jij zegt en dat heb ik nu wel even nodig Dus bedankt! Ik hoop maar dat het over gaat dan. Dat huilen tussen 3 en 7 vind ik niet zo'n probleem (het zou leuker zijn als het niet was natuurlijk) maar als ze daarvoor ook wakker is geweest dan vind ik het minder. Ik vraag me altijd af of ik dat alleen heb omdat je er bijna niemand over hoort. Ik had dit ook nooit verwacht eigenlijk, misschien naief van mij. Is dat bij jullie ook dat ze soms de hele dag huilen, in elk geval na 13.00? En wat ik ook raar vind is dat ze soms 1,5 uur wakker ligt en dan pas in slaap valt. Volgens het cb moet ik haar dan laten liggen en rust ze zo evengoed of ik moet haar strak in een doek draaien. Maar dat durf ik eigenlijk niet goed. Ik heb eens staan kijken naar haar en het is niet zo dat ze in haar slaap met haar handje zwaait en dan wakker wordt. Meestal huilt ze opeens, wordt wakker en slaat dan pas met haar handje. In elk geval slaapt ze nu wel. Hopelijk gaat het morgen weer goed. Ik ben soms bang dat ik helemaal niet kan genieten zo. En ze is zo'n lief meisje, ze lacht naar iedereen, ze wil de hele tijd 'praten'. En ze keek zo lief verbaasd toen er plotseling een knuffeltje aan het wandelwagen hong. Dus ze ziet dan toch wel? Ik word soms wat onzeker van het bureau. Nou weer even gezeurd hier.
@Indy: het is heel goed mogelijk, dat het huilen tussen vijf en zeven inhoudt dat je kindje wil clusteren, dat wil zeggen: steeds voeding vragen om de nacht door te komen. Ik heb geen verstand van Kv maar is het geen idee om 3 flesjes van 60 ml te maken? Zodat je aan zijn vraag kan voldoen? Dat noemen ze voeding op verzoek geven. Misschien iets om uit te proberen? Ik herken het omdat Jelte daar ook rond die tijd ook mee begon. Het is voor mij natuurlijk makkelijker , ik kan hem aanleggen en klaar. Na 2 dagen had ik door dat het een patroon was , en hij onbewust probeerde zoveel mogelijk voeding te verzamelen om de nacht door te komen. Hij doet dat nog steeds. Ik wil je niet nog meer onzeker maken,maar ik vind echt schandalig wat het cb je allemaal voorschotelt. Als je kindje huilt, dan is dat een teken van haar dat er wat aan de hand is. Om zo'n kind dan maar anderhalf uur te laten liggen...... onbegrijpelijk.
Als ze huilt en ze krijgt dan het flesje is het ook goed. Ik hoef bij haar niet aan te komen met een flesje van 60, dat pikt ze absoluut niet. En doorslapen doet ze eigenlijk vrij goed. Ze komt niet eerder dan half 6/6 uur (even afkloppen). Hopelijk wordt het nog eens later..... Je hoort ook zoveel verschillende dingen; de een zegt; huilen is normaal en volgens anderen moet er iets aan de hand zijn. Ik weet het ook niet. Na de fles huilt ze soms (dat deed ik ook volgens mijn moeder, dan was ik boos dat de fles leeg was en tussendoor laten boeren werd ik ook giftig en ik dronk ook heel snel, dus wat betreft heeft ze dat van mij) maar als ze dan de speen krijgt is ze meestal wel stil en de druppels van Cinababy geven we haar dan ook. Dan speent ze even heel driftig dan zucht ze eens flink en haalt ze haar schoudertjes op (alsof ze denkt; nou ja als ik geen melk meer krijg dan ga ik maar slapen) en gaapt ze. Misschien is wel haar manier van slapen gaan. Dan is ze doodmoe, en als ze in bedje ligt gaan haar ogen op. En dan huilt ze 15 min. dan is het stil als ik dan na een uur ga kijken ligt ze nog wakker. Dat vind ik wel raar. Na elke voeding, elke dag, ligt ze na het flesje een uur tot anderhalf uur wakker in bedje. Ze huilt niet maar maakt af en toe een geluidje, uiteindelijk valt ze wel in slaap.
Nee ze heeft geen speentje in. Wil ze ook niet dan. Dan trekt ze zo'n vies gezicht. En als ze het wel wil kan ze hem niet in de mond houden. Valt ie steeds uit.
In de wandelwagen slaapt ze trouwens wel, als we lopen tenminste. Vandaag gewinkeld, 5 uurtjes en ze heeft de hele tijd geslapen terwijl ze normaal om de 3 of 4 uur komt voor de fles. We hebben zelfs ergens gegeten en is toen helemaal niet wakker geweest en ze slaapt dan ook vaster dan in bedje. We zaten nl. bij de ingang en de deur klapte steeds hard dicht. Maar ze werd er niet wakker van. Ik heb haar laatst beneden in de wandelwagen laten slapen en toen werd ze wel snel wakker.
Ik weet het echt niet meer. Zou het een sprongetje zijn? Ze slaapt gewoon niet meer tussen 12 uur 's middags en 7 uur 's avonds. Soms wat hazenslaapjes. Na 19.00 valt ze in slaapt en om 23.00 uur maken we haar wakker en dan slapen tot 6 of 7 uur 's morgens en dan slapen tot ongeveer 9 uur en dan begint het. Wat kan dit toch zijn? Ik word er radeloos van.
Hulp zoeken! Gewoon aangeven bij het CB dat je er helemaal doorheen zit. Ik heb namelijk precies hetzelfde en zit regelmatig zelf mee te huilen als Jesper weer eens huilt. Ik heb dit aangegeven bij het CB en nu komt de wijkverpleegkundige langs om te kijken of ze me kunnen helpen en om te kijken of er een reden is dat Jesper zo veel huilt.
Ik heb haar in de box liggen en nu ligt ze vrolijk naar de mobiel te kijken. Alsof ze helemaal geen slaap heeft. Ze lacht zelfs! Zou ze maar zo weinig slaap nodig hebben? Ik ga haar dadelijk toch eens 180 cc water + 6 schepjes geven hoor. Dat mag misschien wel niet van het bureau, maar als ze nou gewoon honger heeft! Proberen kan geen kwaad toch? Die Forte voeding die helpt niet. Ik geef nu 3 schepjes maar ze komt evengoed eerder en ik wil liever niet helemaal forte voeding geven. Zouden we dan van het ene sprongetje in het andere terecht zijn gekomen? Ik zie wel dat ze veel meer kan nu dan 2 weken geleden. Ze volgt echt en ze wil zo graag praten maar het lukt haar gewoon niet. De hele tijd; uh ah uh....zo lief. Maar ze moet natuurlijk ook slapen want dat doet ze te weinig. Na 7 uur slaapt ze wel goe en na 11 's avonds ook. En dan tot 10 uur ook meestal maar dan begint het vaak, vorige week heeft ze wel 2 of 3 keer 's middags geslapen. En gisteren omdat we toen zijn gaan winkelen, toen heeft ze geslapen van 10 uur tot half 3. Maar ja kan slechts elke dag gaan winkelen en wandelen. Wat denken jullie? Sprongetje? Het is nu zo'n tevreden babytje hoe ze in de box ligt te uh an ah-en en te spartelen met haar beentjes en armpjes. Maar ja als ze dadelijk na de voeding weer begint te huilen en niet wil slapen.....
Nogmaals, als jij denkt dat die 180 cc haar rustiger maken, dan geef je die toch gewoon. 1x proberen kan sowieso geen kwaad, honger lijden is toch ook niets. Ik had hetzelfde gevoel: ga ik ooit wel genieten? Waarom heb ik dit? Maar je gaat ook jouw patroon uiteindelijk op har afstemmen, zodat je altijd rust vindt wanneer jij dat nodig hebt. Hiervoor geef ik je geen tips, behalve dat je moet proberen los te laten en te accepteren dat je dochter deze fase door moet. Ja, heeeeel lastig, maar probeer het toch. Je kunt haar er niet uit helpen, door continue berichtjes en vragen op ons af te sturen, want wij kunnen slechts antwoorden wat bij ons hielp. Wij hebben jouw kindke echter nog nooit gezien. Hoe moeilijk en clichématig het ook klinkt, maar JIJ moet je eigen kindje leren kennen. Hier duurde dat ook vrij lang en er zijn nog momenten dat ik denk: waarom doe je nu ineens zo? Dat doe je anders ook niet? Maar goed, na een paar dagen snap ik het nieuwe ritme dan weer. Siem begint nu pas een beetje overdag slaap te pakken. Daarvoor was hij precies als jouw kindje. Ze is dus echt niet de enige. Ik heb ook met mijn handen in het haar, huilend mijn man op zijn werk gebeld en dergelijke dingen. Maar als Siem dan eens lekker in zijn velletje zat, dan gooide ik bewust alles opzij en ging van hem genieten. Zo te lezen heb jij ook voldoende van die momenten, dus geniet daar nu echt van. En echt, het regelt zich vanzelf, en waarschijnlijk sneller als jij leert te accepteren. Jouw dochter voelt jouw spanning en onzekerheid, en dat heeft ook een negatief effect. Kop op meid, je doet het ontzettend goed! Het ene kindje is het andere niet, maar over een poos heeft ze echt haar ritme en kunnen jullie de wereld aan!
Meid je doet het echt goed hoor, ze hebben deze fases gewoon. Inderdaad Tessa werd ook niet altijd stil als ik haar vasthield. Mijn vriend en ik wisselde het dan wat af om de eigen rust te bewaren. Nu deden we haar wel altijd na max 1,5 uur weer in bed en lieten haar soms even huilen, meestal viel ze dan wel weer in slaap. Toch had ze dan dagen dat ze dat echt niet pikte. Dagen ging het goed en dan weer dagen niet. Na drie maanden word het echt makkelijker. Probeer van die leuke momenten te genieten en je weer wat op te laden voor de huilbuien.' Sterkte meid, je doet het echt prima de meeste baby's hebben die buien gewoon.
@indy: Jesper huilt, op een 'goede dag'zo'n 4 uur! Net stond ik weer gillend in de kamer. ze weten nog niet of er met hem wat aan de hand is, zijn we nu aan het uitzoeken. Ik denk zelf namelijk dat hij last van heeft van verborgen reflux, maar we zijn nu eerst aan het uitsluiten of hij geen koemelkallergie heeft. Ik loop ook met hem bij een osteopaat, maar kan niet echt zeggen dat dat tot nu toe heeft geholpen.
Jullie hebben gelijk. Juud; heb net ook al huilend mijn man aan de lijn gehad. Sliep jouw zoontje overdag ook helemaal niet dan? Eerst deed ze het zo goed, echt super! Volgens mij is het ook niets lichamelijks ofzo. Alhoewel ze nu wel iets meer spuugt dan eerst, maar eerst spuugde ze nooit.